Ředitelka Mateřské školy Nelahozeves Ilona Sedlářová čelí vážnému problému. V pondělí na ni podala stížnost Veronika Schafferová, jedna z učitelek mateřské školy. V rozsáhlé stížnosti vytýká své nadřízené nelidský přístup k pedagogům, dětem i rodičům či zastaralé metody výuky.
Protože Veronika Schafferová je v současné době v pracovní neschopnosti, stížnost za ni odevzdal její manžel Josef Schaffer. Učinil tak na pondělním zasedání zastupitelstva přímo do rukou starostky Nelahozevsi Petry Urbanové.
Veronika Schafferová ve své stížnosti popisuje údajné dlouhodobě špatné vztahy mezi učitelkami a ředitelkou. Podle jejího názoru se pak stres přenáší zprostředkovaně i na děti. Připomíná také velkou fluktuaci zaměstnankyň v mateřské škole a vyslovuje názor, že časté odchody učitelek mají stejného společného jmenovatele – ředitelku Ilonu Sedlářovou.
“Manželka šla do školky v Nelahozevsi s velkým nadšením, ale po zkušební době byla z vedení úplně psychicky vyčerpaná a zničená,” řekl Josef Schaffer zastupitelům. Stížnost Veroniky Schafferové nepřímo podpořila i jedna z přítomných maminek, která v diskusi označila rychlost střídání učitelek za “děsivou”. Ředitelku kritizovala i za zhoršující se komunikaci s rodiči, jako příklad z poslední doby uvedla nedostatečnou informovanost o květnovém vítání občánků, o němž se řada rodičů dozvěděla doslova na poslední chvíli (děti ze školky na vítání občánků tradičně vystupují). Vyjádřila i názor, že se učitelky bojí s rodiči mluvit.
Na vystoupení Josefa Schaffera bezprostředně reagovala starostka Petra Urbanová. “Dosud mne neznepokojovalo, že se ve školce střídají síly. Mám i srovnání se školkou v Kralupech, kam odcházely i učitelky z Nelahozevsi (zřejmě myšlena MŠ Mikovická, pozn. red.), tam mají za jeden rok výměnu asi dvanácti učitelek,” upozornila starostka. Zmínila i demonstrativní postup dvou učitelek, které podaly výpověď v červnu 2011 krátce poté, co Ilona Sedlářová zvítězila v konkurzu na místo ředitelky MŠ Nelahozeves. “A pokud ředitel začíná, tak si musí kolektiv teprve vytvořit, a to nějakou dobu stojí.” Zároveň ale ujistila, že stížnost Veroniky Schafferové bude prošetřena. “Nechci ji tímto svým názorem zlehčovat,” uzavřela starostka.
Veronika Schafferová nastoupila do MŠ Nelahozeves v září 2012 jako vedoucí učitelka nově otevřené školky v Zagarolské. V březnu 2013 ji z této funkce Ilona Sedlářová odvolala a přeřadila ji jako řadovou učitelku do školky ve Školní ulici. Veronika Schafferová zdůraznila, že odvolání z funkce není příčinou jejího radikálního kroku. Ve své stížnosti v této souvislosti uvádí, že se nikdy nedozvěděla pravý důvod svého odvolání.
Ačkoliv stížnost Veroniky Schafferové byla podána v pondělí, Ilona Sedlářová o ní dle svých slov ještě ve středu večer nevěděla. Ke stížnosti se nechtěla vyjádřit ani poté, co se s jejím textem seznámila. Nejprve chce dle svých slov poskytnout vysvětlení starostce Petře Urbanové. Ta již avizovala, že si obě hlavní aktérky pozve na úřad.
Na údajně špatné vztahy na pracovišti upozorňovala už loni v červnu v rozhovoru pro Nelahozeves.info tehdejší učitelka mateřské školy Ludmila Brožovská. Jejími výhradami, které v mnohém připomínají současnou stížnost Veroniky Schafferové, se však vedení obce nezabývalo a v následném rozhovoru zastupitel Pavel Matoušek označil její kritiku za osobní útok. “Celý ten rozhovor vznikl spíš ze zhrzenosti,” uvedl tehdy Pavel Matoušek, který je považován za spojence starostky Petry Urbanové. Samotnou Ludmilu Brožovskou dle jejích slov nikdo ze zastupitelů tehdy nekontaktoval, starostka se spokojila s verzí Ilony Sedlářové. Ta viděla příčinu výpadu Ludmily Brožovské zejména ve sporech o výši odměn a proplacení nahromaděné dovolené.
Ilona Sedlářová je ve funkci od 1. srpna 2011, její funkční období podle zákona skončí 31. července 2014, tj. na konci příštího školního roku. Pokud ale starostka nevyhlásí do 30. dubna 2014 konkurs na nového ředitele, funkční období současné ředitelky se automaticky prodlouží o dalších šest let. K tomu došlo v loňském roce u ředitelky základní školy Věry Bavorové.
(mm)
Stížnost na chování paní ředitelky Sedlářové k pedagogům, dětem a rodičům
Do MŠ Nelahozeves jsem nastoupila v září 2012 jako učitelka, později vedoucí učitelka odloučeného pracoviště Zagarolská, do třídy Štěňat (věkové rozmezí dětí 3–7 let).
Vystudovala jsem VOŠ sociálně pedagogickou, se zaměřením na předškolní a mimoškolní pedagogiku. Praxe v MŠ 5 let s dětmi všech věkových skupin.
Na odloučeném pracovišti MŠ v ulici Zagarolská jsem působila od září 2012 do března 2013 na pozici vedoucí učitelka. V březnu, když jsem po nemoci (OČR – dcera angína) přišla do práce, přinesla mi paní ředitelka Sedlářová odvolání z funkce. Po dotazu na důvod mi paní ředitelka odpověděla „však vy víte“. Důvod mi nebyl sdělen doposud. Poté mě paní ředitelka přesunula i přes můj nesouhlas do ulice Školní do třídy Žabiček, kde učím s ní. Důvod mi byl sdělen, že kvůli mně paní učitelka B. musí užívat antidepresiva. Poté na poradě mi paní ředitelka vyčetla „nedostatky“ v dovednostech dětí v mé třídě Štěňat – Zagarolská (prý některé neumí jíst příborem a neznají svojí adresu). Připomínám, že se jedná o děti ve věku 3–7 let. Po rozhovoru s rodiči o mém odchodu z ulice Zagarolská jsem se dozvěděla, že paní ředitelka uvádí důvod mého odchodu mojí šikovnost a nutnost být u předškoláků z důvodu odchodu paní učitelky P. M. na mateřskou dovolenou.
Na moji pozici – vedoucí učitelky v ulici Zagarolská, byla jmenovaná Š. B., která nemá pedagogické vzdělání ani žádnou zkušenost s dětmi v mateřské škole.
Ve školce vládne neustálý stres a chaos. Všichni pracovníci jsou neustále ve stresu a napětí, s čím zase paní ředitelka Sedlářová přijde, co bude zase kritizovat, což se přenáší samozřejmě na děti. Paní ředitelka upřednostňuje před konstruktivním rozhovorem pomlouvání kolegyň a sbírání „drbů“. Děti pod jejím vedením jsou přetěžovány. Mají i několik řízených akcí (divadla, přednášky) za týden, což vůbec nestačí vstřebat a místo příjemného prožitku zase jen stres. Paní ředitelce se vůbec nejedná o výchovu a pohodu dětí, ale o zviditelnění se na internetových stránkách MŠ. Přetěžovány jsou i ve dnech, kdy žádné akce nejsou, protože se paní ředitelka řídí ještě zastaralou metodou vzdělávání, kdy řízené činnosti měly děti dvě, před a po svačině. Předškolní děti tedy prakticky stále pracují u stolečků někdy i déle než 45 min. Zastaralost ve výuce je patrná í při cvičení dětí v tělocvičně, kde jsou i 3leté děti učeny vpravo, vlevo v bok, pochodem vchod, což nesou velmi špatně – pláčou.
V MŠ je naprosto potlačovaná spolupráce s rodiči. Rodičům paní ředitelka sdělila, že jejich prostor je pouze na práh třídy, dál nemají prý co dělat. Komunikace se zúžila pouze na sdělení na nástěnkách. Těch je v MŠ několik a rodiče ztrácejí přehled.
Moje osobní zkušenost a naprostý nesouhlas s paní ředitelkou se týkal ranního komunikativního kruhu, kdy ode mě vyžadovala přesné postavení dětí (vlevo chlapci, vpravo dívky), což jsem odmítla. Já sedím a komunikují takto s dětmi v kruhu. Paní ředitelka přesně popisuje učitelkám, co ona chce, aby s dětmi dělaly. Naprosto potlačuje samostatnost a fantazii učitelek a tím vnáší do kolektivu smutek a nechuť cokoli vymýšlet a realizovat.
Je ochotná svojí představu učitelkám i okamžitě předvést, navzdory tomu, že již děti daný úkol splnily (pod vedením učitelky), což znamená, že děti úkol plní znovu (pod vedením ředitelky) a tím děti plní úlohu jakýchsi cvičných figurek. Tato pomoc – ukázka se běžně praktikuje po dohodě, formou „Náslechu“, kdy zkušený pedagog předává zkušenosti méně zkušenému. Vždy ale plánovaně, bez zbytečného stresování dětí.
Koncepce Mateřské školy, kterou paní Sedlářová vypracovala – pod názvem „Škola plná pohody – škola, kde se všichni budou cítit dobře.“ je naprosto směšná, když uvážím, co jsem tento jeden rok zažila.
Za školní rok 2012/2013 odešly ze školy tyto učitelky: N. K., K. V., M. Z., M. Š. Na příští školní rok 2013/2014 již podala výpověď K. D. a ostatní kolegyně o výpovědi uvažují. Já osobně si již nové místo hledám. Mým důvodem odchodu je zastaralost paní ředitelky ve výchově dětí, její neschopnost akceptovat názory spolupracovníků, její neschopnost plánovat a hlavně nelidský přístup. Jsem přesvědčená, že ostatní kolegyně odešly ze stejného důvodu.
Ve školce je jasně patrný nesouhlas rodičů s vedením paní ředitelky Sedlářové, což se výrazně přenáší na děti. Rodiče musí školku kladně přijímat a teprve potom mají pedagogové šanci doplňovat jejich výchovu v MŠ, ku spokojenosti všech.
Rekapitulace:
- Časté střídání pedagogů, přeřazování pedagogů ve školním roce
- Potlačování samostatnosti a fantazie pedagogů
- Zastaralé metody výuky
- Špatná spolupráce s rodiči
- Špatná pověst MŠ z důvodu špatného vedení paní Sedlářové
- Nelidský přístup k pedagogům, dětem i rodičům
24. 6. 2013
Veronika Schafferová, DiS.
(Ve stížnosti jsou učitelky MŠ uváděny plnými jmény. Pro účely tohoto článku byla jména nahrazena iniciálami.)
Koncepce Ilony Sedlářové[259.48 KB]. S touto koncepcí (zmiňovanou ve stížnosti) zvítězila Ilona Sedlářová v konkurzu na místo ředitelky MŠ.
Aktualizace 3. července: Dnes se ke stížnosti formou oficiálního prohlášení vyjádřila starostka Petra Urbanová.
Prohlášení starostky Petry Urbanové
Vážení rodiče,
dne 24. 6. 2013 byla podána na zasedání zastupitelstva stížnost na výchovný a vzdělávací systém Mateřské školy v Nelahozevsi, na informování rodičů a na zaměstnanecké poměry školy. Proti této stížnosti se již na Obecním úřadě podávají informace a názory jak ze strany zaměstnanců, tak i rodičů. Vzhledem k tomu, že je prázdninový čas a mnozí z vás máte dovolenou, bude svoláno zasedání zastupitelstva k tomuto tématu v září. O konkrétním termínu vás budeme informovat. Upozorňuji, že Vaše názory, stížnosti a informace budou brány na zřetel pouze v písemném nebo ústním podání na Obecním úřadu v Nelahozevsi.
Mgr. Petra Urbanová, starostka