Krajský stavební úřad vydal územní rozhodnutí projektu Rekonstrukce nelahozeveských tunelů. Úřad zamítnul všechny námitky vůči projektu podané obcí Nelahozeves, přístavištěm Marina Vltava, spolkem Dvořákova stezka a několika dotčenými obyvateli Nelahozevsi a Kralup nad Vltavou.
Územní řízení probíhalo od listopadu loňského roku. Po vydání územního rozhodnutí může Správa železnic jako investor stavby přistoupit k podrobnější technické a organizační přípravě projektu, jehož součástí je zejména ražba druhého železničního tunelu v lobečské skále, ale i přeložka trati podél ulice Dvořákova stezka, vybudování protihlukových stěn pod zámkem a kompletní rekonstrukce železniční zastávky Nelahozeves-zámek. Následovat bude stavební řízení, které je finálním povolovacím procesem před zahájením stavby.
Územní rozhodnutí však zatím není pravomocné, účastníci řízení se proti němu mohou odvolat. Odvolací lhůta vyprší většině účastníků v polovině září. Případné odvolání bude posuzovat Ministerstvo dopravy.
Podle textu územního rozhodnutí o 127 stranách jsou všechny podané námitky nedůvodné. Úřad zamítl i klíčovou námitku obce Nelahozeves týkající se protihlukových stěn. Ty mají být vysoké 1,2 metru, aby byl dodržen limit územního plánu obce, Správa železnic však v některých místech počítá s navýšením nivelety trati až o 80 centimetrů, takže reálně budou stěny mnohem vyšší. V tom obec spatřuje obcházení územního plánu. Krajský stavební úřad se zde opřel o stanovisko Městského úřadu Kralupy nad Vltavou, který opakovaně potvrdil, že stavba je v souladu s územním plánem obce Nelahozeves.
Na výšku protihlukových stěn si stěžovali i manželé Hájkovi, bydlící na Dvořákově stezce. Rodina se obává snížení oslunění svého rodinného domu v důsledku výstavby protihlukových stěn. I tuto námitku krajský úřad zamítl s odkazem na dostatečnou vzdálenost objektu od trati. Současně upozornil, že prosluněnost budovy se posuzuje za všechna okna dohromady, nejen za okna směřující k trati.
Další část námitek obce Nelahozeves byla zamítnuta s argumentem, že obec již v minulosti vyslovila s projektem bezvýhradný souhlas.
Zamítnuty byly i námitky manželů Kejmarových, kterým v důsledku stavby hrozí zbourání části rodinného domu na Dvořákově stezce, bývalého hostince U Janáče. Dráha se má totiž posouvat blíže k řece Vltavě, což si vynutí i přeložení ulice Dvořákova stezka. Podle úřadů je i tento záměr v souladu s územním plánem obce, neboť celá liniová stavba dráhy je ve veřejném zájmu včetně souvisejících vynucených zásahů do okolních objektů. Ze stejných důvodů byly zamítnuty i námitky provozovatele areálu Marina Vltava, v němž má být v důsledku posunu trati blíže k řece zbourána správní budova. Provozovatel Mariny se obává i zvýšení hlučnosti v areálu, neboť v tomto místě nejsou navrženy protihlukové stěny. Stavební úřad v této souvislosti odkázal na hlukovou studii, která má být v budoucnu připravena a v jejímž rámci by mohla být navržena další individuální protihluková opatření.
Neuspěly ani námitky týkající se ochrany životního prostředí. V rámci projektu má být vykáceno více než tři tisíce stromů na Lobečské skále a na Dvořákově stezce. Proti rozsáhlému kácení bojoval zejména spolek Dvořákova stezka, který poukazoval na výskyt chráněných živočichů na stezce či na skutečnost, že Obecní úřad Nelahozeves povolil kácení bez jakékoliv náhradní výsadby. Podle stavebního úřadu připravovaný projekt nezhorší kvalitu prostředí ani hodnotu území. K možným výskytům chráněných živočichů krajský úřad odkázal ochránce životního prostředí na samostatné řízení dle zákona o ochraně přírody a krajiny. K otázce náhradní výsadby konstatoval nelahozeveský úřad v roli orgánu ochrany přírody (což není totéž jako obec Nelahozeves jakožto samosprávná jednotka), že uložení náhradní výsadby není jeho povinností, ale pouze možností.
Krajský stavební úřad odmítl i četné stížnosti na nedostatečný přístup k podkladům. Ty byly účastníkům územního řízení k dispozici pouze v papírové podobě, ačkoliv úřad měl od Správy železnic po celou dobu řízení k dispozici i kompletní elektronickou verzi dokumentace. Tu však účastníkům odmítal poskytnout a místo toho je nechal procházet tisícemi stran papírové dokumentace, kterou si museli fotit stránku po stránce na své mobilní telefony.
Hlavním prvkem připravované modernizace trati, která má podle dosavadních plánů Správy železnic začít v roce 2023 či 2024, má být nový paralelní tunel ve skalním masivu Lobečské skály, do nějž se má převést doprava ve směru do Kralup nad Vltavou. Současné tři tunely z poloviny 19. století, které jsou pro dvojkolejnou dopravu příliš úzké, budou poté sloužit jen pro směr do Nelahozevsi. Tím by se významně zvýšila maximální rychlost průjezdu vlaků, které dnes musí v tunelech citelně zpomalovat. Nově by zde byla maximální rychlost 150 km/h. Projektanti chtějí současně narovnat současný esovitý profil kolejiště mezi tunelem a zastávkou Nelahozeves-zámek, aby i zde mohly vlaky projíždět rychleji. Současně mají být v části úseku vybudovány protihlukové zábrany.
Správní budova není v Marině Vltava zapsána v katastru, otázka je, zda stojí legálně.