Správa železnic počátkem března přistoupila k vykácení náletových dřevin v Kralupské ulici pod lesem Bažantnice, v proluce mezi infocentrem a nadjezdem. Prostor mezi silnicí a železnicí tak zůstal zcela obnažen a zcela změnil pohledové poměry v místě. Podle dopravní expertky je v této podobě úsek nebezpečný pro silniční i železniční dopravu.
Kácení proběhlo proto, aby se eliminovalo riziko pádu stromu do tělesa dráhy nebo na trakční vedení. „Jedná se o koridorovou trať a je nezbytné předcházet jakýmkoliv rizikům ohrožení bezpečnosti provozování drážní dopravy na ní,“ vysvětlil mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda s tím, že k zajištění bezpečnosti je nezbytná i údržba vegetace. Předmětné místo identifikovala Správa železnic jako potenciálně rizikové.
Podle dopravní expertky Miloslavy Pošvářové tím ale Správa železnic vytvořila riziko jiné. Silnice a železnice totiž ztratily přirozenou oddělující bariéru. „Současný stav ohrožuje uživatele obou dopravních tras – silniční i železniční. Kdyby z jakéhokoliv důvodu vozidlo vyjelo ze silnice, což se může snadno stát například kvůli náledí nebo náhlé indispozici řidiče, vozidlo sjede nebo spadne ze svahu a skončí v kolejišti. Pokud bude v té době projíždět vlak, hrozí smrt nejen řidiči, ale i strojvůdci a cestujícím z vlaku,“ upozorňuje Miloslava Pošvářová, která bydlí v Nelahozevsi.
Poukazuje přitom na tragickou dopravní nehodu, k níž došlo v roce 2001 v anglickém Severním Yorkshiru. Land Rover, který přejížděl po dálničním mostě nad tratí, dostal smyk a zřítil se na koleje. Do vozidla pak narazil osobní vlak, který v důsledku srážky vykolejil a vzápětí byl smeten dalším těžkým nákladním vlakem, který projížděl v protisměru. V troskách vlaků zahynulo 13 lidí.
Podle Miloslavy Pošvářové je nezbytné silnici osadit přinejmenším svodidly, současný stav dle jejích slov neodpovídá platným normám.
Krajská správa a údržba silnic jakožto správce krajské komunikace se však k žádným opatřením v tuto chvíli nechystá. Na místo byly narychlo instalovány pouze směrové sloupky, tím práce pravděpodobně zatím končí. Mluvčí správy silnic Petra Kučerová po několika urgencích pouze stručně uvedla, že pozemek vedle silnice patří Správě železnic a řešení tedy musí nalézt ona. Na doplňující dotazy již nereagovala.
Směrové sloupky podle Miloslavy Pošvářové ale v žádném případě nestačí. „Chybí tam vodorovné dopravní značení i krajnice. Snížená rychlost tam není. Takhle to nemůže zůstat. Je třeba urychleně připravit projekt řádného zabezpečení silnice.“ Obec Nelahozeves se dle vyjádření starosty Jakuba Bryndy (Pro Nelahozeves) pokusí správu silnic přesvědčit, aby úsek řádně zabezpečila.
Vykácení pásu dřevin, které v místě rostou odnepaměti, vyvolalo rozhořčení části obyvatel obce. „Nechápu tak radikální zásah. Proč se stromy jen neprořezaly? Takhle je to hrozně otevřené, stromy fungovaly jako přírodní bariéra mezi řekou, domy, tratí a silnici,“ uvedla jedna z obyvatelek v diskusi na Facebooku.
Kácení dřevin podél trati umožňuje Správě železnic zákon. Jedinou podmínkou je oznámit úmysl kácet dva týdny předem místně příslušnému orgánu ochrany přírody. Ten může kácení pozastavit, což v tomto případě odbor životního prostředí kralupského městského úřadu neučinil. Zástupci odboru se ani po urgencích k záležitosti nevyjádřili. Vedení obce Nelahozeves nemohlo kácení podle zákona nijak zabránit.
Podle Miloslavy Pošvářové může vykácení porostů způsobit i destabilizaci svahu, který je v tomto místě podmáčený. „Stromy s kořenovým systémem zajišťovaly stabilitu násypu. Teď se ta silnice začne trhat podélnými trhlinami,“ upozorňuje dopravní expertka.
Vykácenou zeleň v místě tvořil převážně trnovník akát, v České republice jeden z invazivních druhů rostlin, které mají schopnost se rychle šířit. Průměr pokácených stromů byl kolem 25 centimetrů, část z nich byla přímo nakloněná k železniční trati. Správa železnic ponechala některé stromy již mimo dopadovou vzdálenost od trati.