Již více než rok a půl je formálně uzavřen průjezd ulicí Lososnice, spojující Zagarolskou ulici s Dvořákovou stezkou. Důvodem je havarijní stav mostku přes Korytnický potok, který je součástí ulice. Podle dřívějších vyjádření starosty Jakuba Bryndy (Pro Nelahozeves) měl být most opraven do poloviny roku 2022, termín se však protáhne nejméně do druhé poloviny letošního roku.
Obec má v tuto chvíli připraven projekt rekonstrukce, jehož autorem je firma VHS PROJEKT Martina Jakoubka. Původní domněnka, že jde pouze o opravu a nebude tedy zapotřebí souhlas stavebního úřadu, se nepotvrdila. Stavební úřad podle starosty vyžaduje ke stavbě vydání stavebního povolení. Žádost o povolení se v tuto chvíli připravuje.
Most, nacházející se v blízkosti železničního nadjezdu, je uzavřen od října 2021 na základě doporučení soudní znalkyně pro dopravní stavby Miloslavy Pošvářové. Znalkyně, která sama bydlí v Nelahozevsi, stav mostku posoudila na žádost vedení obce poté, co na jeho špatný stav předtím upozornila Správa železnic. Ta chtěla Lososnici využívat jako obslužnou komunikaci při plánované výstavbě nového železničního tunelu a související rekonstrukci navazující trati v okolí zastávky Nelahozeves-zámek.
Vedení obce Nelahozeves opravu mostu zpočátku odmítalo z důvodu nevyjasněného vlastnictví. Starosta ale později potvrdil, že se v archivu obecního úřadu podařilo nalézt dokument, z něhož vyplývá, že most skutečně patří obci, a k opravě mostu se přihlásil. Příprava projektu opravy přesto zabrala více než rok.
Uzavřením mostku přišli obyvatelé Lososnice o možnost příjezdu ke svým domům ve směru od Zagarolské ulice. Pro dopravní obsluhu Lososnice je nyní oficiálně využívána asfaltová cyklostezka propojující Lososnici s Dvořákovou stezkou. V praxi se ale po mostě stále jezdí a dnes už na zákaz vjezdu neupozorňují ani dopravní značky. Ty dříve pravidelně končívaly v trávě nebo dokonce v potoce a vedení obce postupně vzdalo snahu je neustále vracet zpátky.
Odborníci ale varují, že po mostě, jehož stáří se odhaduje na více než sto let a po desetiletí se nikdo nevěnoval jeho údržbě, by se rozhodně jezdit nemělo. Podle Miloslavy Pošvářové je objekt v havarijním stavu a v případě dalšího zatěžování hrozí jeho zřícení. Příčinou je podle odborného posudku firmy AFRY silně zvětralé a zavlhlé zdivo klenbové nosné konstrukce, které se při dotyku drolí.
Připravený projekt předpokládá, že celý prostor pod mostkem bude vyplněn betonem, do nějž bude zalitý propustek, který převede Korytnický potok z blízkého lesa Bažantnice do Vltavy. Tímto způsobem je podle starosty možné na opravě ušetřit několik milionů korun oproti plnohodnotné opravě celého mostu. Korytnický potok je v současné době po většinu roku vyschlý, což je způsobeno zejména nedalekým struskovištěm, kterým byl potok ještě za komunistického režimu v horním toku zaplaven popílkem z výroby tehdejšího státního podniku Kaučuk Kralupy.
Havarijní stav mostu komplikuje život zejména nedalekému areálu Marina Vltava na Dvořákově stezce. Lososnice je totiž jedinou suchou spojnicí s areálem pro velká vozidla, která se nevejdou pod železniční podjezd u kostela. „Největší obavy máme pro případ požáru či jiné mimořádné situace,“ upozorňuje spolumajitelka Mariny Vltava Květoslava Davidová. Hasiči či jiná těžká technika se totiž v současné době nemůže na Dvořákovu stezku dostat jinak než přes Lososnici a riskovat tak zřícení mostu při jeho větším zatížení.
Do areálu se také dlouhodobě nedostanou například některé vozy zásobování či větší karavany. Hlavním omezením je ale nemožnost dopravovat na Marinu lodě. „Začíná další sezóna, už druhým rokem musí majitelé dávat své lodě na vodu jinde než v Nelahozevsi,“ vysvětluje Květoslava Davidová. Problémy mohou podle ní nastat i v případě, kdy hladina Vltavy stoupne na povodňový stupeň. V takovém případě je zapotřebí některé lodě vytáhnout na břeh, k čemuž je potřebný jeřáb. Ale ani ten se do areálu nemá jak dostat. Tato situace hrozila například loni v srpnu, kdy hladina Vltavy stoupla blízko k prvnímu povodňovému stupni, v menší míře pak čerstvě letos v březnu.
(mm)