Jezový most Miřejovice je ve špatném technickém stavu a v několika příštích letech jej čeká nutná a rozsáhlá rekonstrukce. Předběžný odhad nákladů byl stanoven na 120 milionů Kč, investorem je Povodí Vltavy, které v roce 2019 převzalo most do vlastnictví od města Veltrusy.
Oprava bude provedena dvoufázově: V letošním roce se Povodí Vltavy chystá provést urgentní opravu ztužení části konstrukce mostu, které je místy zcela zkorodované. Na to by pak měla navázat generální rekonstrukce.
V současné době probíhá výběr dodavatele pro první fázi, v jejímž rámci má být zajištěno ztužení starého mostu nad 2. a 3. jezovým polem, což je část mostu přibližně nad hlavním korytem Vltavy. Jedná se o provedení stavebně montážních prací, během nichž budou vybourány otvory v chodnících a vyřezány zrezivělé části vodorovných ztužidel. Ty budou nahrazeny novými nosníky i s provizorní protikorozní ochranou. Chodník se dočká nového vyztužení, podbednění a zabetonování. Předpokládaná cena této zakázky byla stanovena na 5,3 milionu korun. Práce mají začít v dubnu a trvat budou osm měsíců, časově se tedy budou překrývat s letošním Happeningem na starém mostě, který je plánován na sobotu 10. září. Most zůstane v průběhu opravy přístupný pro chodce i cyklisty, pomocí plotu ale dojde ke zúžení průchozího prostoru na 2,75 metru.
Současně se připravuje projektová dokumentace pro „velkou“ rekonstrukci. Té předcházelo výběrové řízení na projektanta, které v loňském roce vyhrála firma Pontex s nabídkovou cenou 8,5 milionu Kč. Projekční firma následně provedla průzkumné práce, vypracovala studii proveditelnosti zdvižného mostního pole nad plavební komorou a také projektovou dokumentaci pro stavební povolení a související inženýrskou činnost.
V současné době je podjezdová výška nad plavební komorou omezena na 5,2 metru. V budoucnu by měla být 7 metrů, což má být řešeno formou zvedacího pole nad plavební komorou. Starého mostu se totiž dotýká dlouhodobý projekt splavnění Vltavy, aby velké výletní lodě dopluly dále než na sever Čech (do Děčína). Jelikož je most technickou památkou, musí Povodí tuto změnu projednávat s institucemi, které zajišťují památkovou péči.
Rekonstrukce by měla podle odhadů Povodí Vltavy trvat do roku 2025, i v této hlavní fázi rekonstrukce by most měl podle sdělení Povodí Vltavy zůstat veřejnosti přístupný. Vlastní práce by měly začít předběžně během příštího roku po získání stavebního povolení a po výběru dodavatele.
Stav mostu je velmi špatný
Most je pravidelně kontrolován a posudky opakovaně konstatují špatný až havarijní stav mostu. Nejinak tomu bylo u zatím poslední prohlídky z roku 2020, provedené rovněž firmou Pontex. Ta konstatovala, že nosná konstrukce je ve velmi špatném stavu – silně koroduje a v důsledku dochází na mnoha místech k jejímu oslabování. V havarijním stavu je i část chodníku, ocelové nosníky pod chodníkem jsou v některých místech silně poškozeny korozí a někde dokonce chybí zcela. Chodník je z tohoto důvodu ve většině délky mostu již několik let uzavřen pomocí drátěného plotu. Spodní stavbu naopak vyhodnotil posudek jako uspokojivou. Další prohlídka mostu by měla proběhnout v letošním roce.
Opravovat se bude i jez pod mostem
Současně s mostem se chystá i oprava jezu. Na začátku ledna Povodí Vltavy vypsalo veřejnou zakázku na průzkumné a projektové práce na modernizaci technologie 2. a 3. jezového pole, její předpokládaná hodnota činí 4,7 milionu korun. Předmětem soutěže jsou nové konstrukce a zařízení, tedy hradící konstrukce stavidla typu Stoney s nasazenou klapkou, podvozky, kolejnice, pohybovací mechanismy, Gallovy řetězy, protizávaží a lana, elektroinstalace a řídicí systém.
Projekční práce mají trvat zhruba rok, poté Povodí Vltavy zažádá o stavební povolení a začne hledat dodavatele rekonstrukce.
(sb, mm)