Obec Nelahozeves se připojila k memorandu proti plánované výstavbě vysokorychlostní železniční trati Podřipsko, která má propojit Prahu s Drážďany a která je v části trasy projektována podél dálnice D8. O přistoupení k memorandu rozhodlo zastupitelstvo na červnovém zasedání.
Obce, které se stanou signatáři memoranda, se zavazují účinně spolupracovat při aktivitách směřujících k zabránění výstavby vysokorychlostní trati v jejím současném provedení a umístění. Podle plánů Správy železnic by trať měla vést nedaleko obcí Odolena Voda, Úžice, Zlosyň a Nová Ves.
Memorandum bylo připraveno v rámci sdružení Koridor D8, které sdružuje osmnáct měst a obcí situovaných podél dálnice D8 od hranice s Prahou do přibližně 25. kilometru. Cílem sdružení je koordinace postupu při posuzování záměrů investiční výstavby v lokalitě, zejména skladových a logistických hal nedaleko sjezdu na 9. kilometru dálnice. Obce se obávají dalšího nárůstu dopravní zátěže v této lokalitě a dalších negativních vlivů na životní prostředí místních obyvatel. Nelahozeves je členkou sdružení od roku 2019.
Kromě dlouholetého boje proti výstavbě dalších hal se nyní sdružení Koridor D8 začalo věnovat též plánované vysokorychlostní trati. Její výstavba má výrazně zrychlit železniční dopravu v severní části republiky až do Německa. Vlaky by po nové trati měly jezdit rychlostí až 350 kilometrů za hodinu. Doba jízdy z Prahy do Ústí nad Labem by se zkrátila na pouhých 25 minut. Blízké obce se ale obávají zvýšení hlučnosti, vibrací a prašnosti. Jedním z cílů memoranda je tak snaha o vyvolání jednání se zástupci státu a Správy železnic o eliminaci negativních vlivů na dotčené obce a jejich obyvatele. „Nechceme záměr blokovat, ale vadí nám způsob, jakým stát stavbu připravuje, neinformuje včas a nereflektuje územní plány dotčených obcí,“ vysvětlil postoj Nelahozevsi starosta Jakub Brynda (Pro Nelahozeves).
Na vysokorychlostní trať má být podle plánů Správy železnic převedena dálková osobní železniční doprava, která nyní využívá trať přes Nelahozeves. Podle koordinátorky sdružení Kláry Rothové to ale nemusí znamenat, že přes Nelahozeves pak bude jezdit méně vlaků. „Uvolněnou kapacitu mohou snadno zaplnit nákladní vlaky, které jsou delší a hlučnější než osobní,“ upozorňuje Klára Rothová.
Právě výstavbou vysokorychlostní trati argumentuje obec Nelahozeves v námitkách proti připravované přeložce železniční trati v úseku podél Dvořákovy stezky. Přeložka má současnou esovitě zakřivenou trať v tomto úseku narovnat a umožnit tak rychlejší průjezd vlaků. Podle názoru vedení obce to ale nedává smysl právě proto, že rychlíky mají být výhledově převedeny na nově vybudovanou vysokorychlostní trať Podřipsko.
Právě na tento aspekt upozornili na červnovém zasedání zastupitelstva zástupci spolku Dvořákova stezka, který je nejhlasitějším odpůrcem přemístění nelahozeveské trati. V postupu obce spatřují členové spolku rozpor: Obec se podle jejich názoru přistoupením k memorandu přihlásila k boji proti výstavbě nové vysokorychlostní trati, na jejíž výstavbu se přitom u přeložky nelahozeveské trati sama odvolává.
Podle místostarosty Zdeňka Schneidera chce ale Nelahozeves dosáhnout pouze toho, aby stát začal s dotčenými obcemi jednat, což se nyní údajně neděje.
Memorandum bylo schváleno sedmi hlasy, hlasování se zdrželi Josef Kukla (KSČM) a Stanislav Lidmaňský (Nelahozeves pro život).
Sdružení Koridor D8 se již několik let usilovně snaží zabránit dalšímu rozšiřování skladovacích prostor nedaleko sjezdu na 9. kilometru dálnice D8 u staré silnice č. 608 ve směru na Veltrusy a Nelahozeves. Původně zde chtěla nizozemská developerská společnost CTP postavit pro německou automobilku Daimler halu pokrývající plochu 229 tisíc čtverečních metrů. Jednalo by se o největší halu na území Česka, více než dvakrát větší než dosud největší sklad společnosti Amazon v Dobrovízi.
Ministerstvo životního prostředí v roce 2019 odmítlo vyjmout půdu pro výstavbu haly ze zemědělského půdního fondu s argumentem nevratné devastace, ztráty produkčních i mimoprodukčních funkcí půdy a závažného narušení hydrologického režimu území. Developer reagoval tak, že projekt rozdělil na několik menších a průběžně se snaží získat pro jednotlivé z nich potřebná povolení. Zároveň jednotlivé části pojmenoval tak, aby nebylo na první pohled zjevné, že spolu nějak souvisejí. Rozdělením záměru investor rovněž obešel Ministerstvo životního prostředí, neboť záměry o menší ploše schvaluje Krajský úřad Středočeského kraje. Ten již vyjmutí části plochy ze zemědělského fondu postupně v loňském a letošním roce schválil. Povolovací proces jedné z menších hal se dokonce investorovi podařilo dotáhnout až k získání stavebního povolení, které vydal kralupský stavební úřad v květnu letošního roku. Povolení však zatím nenabylo právní moci, protože bylo podáno několik odvolání. Proti vydání stavebního povolení se počátkem června odvolala i obec Nelahozeves.
Podle Kláry Rothové se sdružení Koridor D8 začíná připravovat na další velké výzvy. Jednak je to připravovaný propoj dálnic D8 a D7, jehož součástí je i obchvat Kralup nad Vltavou, který výrazným způsobem změní dopravní řešení křižovatek a kruhových objezdů v okolí exitu 9. Zároveň se podle Kláry Rothové začíná hovořit o rozšíření kulových zásobníků chemičky firmy Unipetrol v Kralupech nad Vltavou. „Zatím jsme neviděli ještě žádnou dokumentaci, ale Unipetrol již obesílá majitele pozemků s žádostí o odprodej,“ upozornila Klára Rothová.