Ještě v průběhu listopadu (po uzávěrce zpravodaje) by měl středočeský krajský úřad zahájit územní řízení pro projekt rekonstrukce nelahozeveských tunelů. V rámci řízení má být rozhodnuto o přesné podobě projektu, jehož součástí je zejména ražba druhého železničního tunelu v lobečské skále, ale i přeložka trati podél ulice Dvořákova stezka, vybudování protihlukových stěn pod zámkem a kompletní rekonstrukce železniční zastávky Nelahozeves-zámek.
Na územní řízení se připravuje jak obec Nelahozeves, tak odpůrci záměru, soustředění do spolku Dvořákova stezka. Jde zejména o majitele nemovitostí na dotčené ulici.
Obec se v územním řízení chystá namítat chystané zvýšení nivelety trati v úseku pod zámkem. Kvůli nedostatečným výškovým poměrům železničního podjezdu vedle vlakové zastávky je podle projektantů nutné trať zvednout v některých místech až o 80 centimetrů. O to vyšší pak budou i protihlukové stěny. Vedení obce v tom spatřuje rozpor s územním plánem, podle nějž by protihlukové stěny neměly přesahovat 1,2 metru. Starosta Jakub Brynda (Pro Nelahozeves) se v této souvislosti podle svých slov obrátil i na autora územního plánu Lukáše Grasseho a na problém upozornil i Národní památkový ústav.
Vedení obce se chce v rámci územního řízení pokusit prosadit vybudování samostatného podchodu přímo v prostorách vlakové zastávky, včetně výtahu pro tělesně postižené. „Pak by podle našeho názoru nebylo nutné most zvedat,“ domnívá se Jakub Brynda. Zároveň ale připouští, že v této fázi bude prosazení takto významného požadavku obtížné. Podle starosty se tato otázka měla řešit už v minulém volebním období. „Vůbec nevím, co tehdejší vedení prosazovalo a namítalo, nepředali mi z tehdejší doby žádné písemné materiály,“ stěžuje si současný starosta. V letech 2014–2018, kdy projekt mimo jiné procházel posuzováním vlivů na životní prostředí, byl starostou Josef Kebrle (Otevřená Nelahozeves) a místostarostou Josef Kukla (KSČM), který je dnes řadovým zastupitelem. Právě Josef Kukla dnes kritizuje současného starostu za jeho údajnou pasivitu.
Jakub Brynda jeho výhrady odmítá, podle něj se obec na územní řízení pečlivě připravuje a při přípravě námitek spolupracuje i s dalšími specialisty. Jedním z nich je expert na železniční dopravu Martin Leso. Ten současně působí jako poradce Mariny Vltava, která má být chystaným projektem citelně dotčena, stejně jako několik dalších vlastníků nemovitostí na Dvořákově stezce. Chystaná přeložka železniční trati, která je součástí projektu, by totiž vyvolala posunutí přírodní cesty Dvořákova stezka i stejnojmenné ulice, což by si vyžádalo demolici několika objektů včetně provozní budovy Mariny.
Na přípravě námitek se měl původně podílet i místní dopravní projektant Petr Kobza, ten však pro vysoké pracovní vytížení nakonec spolupráci s obcí odřekl. I z tohoto důvodu nakonec nevznikla komise, která měla odborné námitky původně připravit. S jednotlivými experty obec nadále spolupracuje individuálně. Odborné podklady se předávají advokátní kanceláři KVB, která je má přetavit do podoby formálních námitek.
Do týmu obec přizvala i vodohospodáře Martina Jakoubka, který má posoudit dopady projektu na hradební štolu. Páteřní dešťová stoka, která svádí dešťovou vodu ze staré Nelahozevsi do Vltavy a v budoucnu by měla pojmout i srážky z Lešan, totiž vede mimo jiné i pod tratí, a to právě v úseku, který má být rekonstruován.
Na územní řízení se mezitím připravují i obyvatelé Dvořákovy stezky. Spolek s názvem Dvořákova stezka (www.dvorakovastezka.cz), který založili na ochranu přírodního rázu stezky z Nelahozevsi do Kralup a stejnojmenné ulice, sbíral v uplynulých měsících podpisy pro petici za zachování stezky. Dosud se členům spolku a dalším podporovatelům podařilo sesbírat téměř dva tisíce podpisů. Svůj podpis pod petici připojil i místostarosta Zdeněk Schneider (Pro Nelahozeves) a petici je stále možné podepsat na obecním úřadě, případně elektronicky (odkaz je na stránkách spolku).
Petice upozorňuje na plánované vykácení více než tří tisíc stromů, zčásti přímo na Dvořákově stezce. Podle autorů petice by projekt „nezvratným a devastujícím způsobem“ zasáhl přírodu, ekosystém, krajinný ráz Dvořákovy stezky a jejího blízkého okolí. Městský úřad Kralupy nad Vltavou i Obecní úřad Nelahozeves již s vykácením dřevin vyslovily souhlas. Nelahozeveský úřad narozdíl od kralupského nenařídil Správě železnic žádnou náhradní výsadbu. Místostarosta Zdeněk Schneider očekává, že ji nařídí krajský úřad ve svém územním rozhodnutí za celou stavbu dohromady.
Chystané kácení stromů se má dotknout zejména dvousetmetrového úseku od Mariny směrem k portálům, kde mají být vykáceny veškeré dřeviny a nahrazeny mají být zábradlím nad řekou. „Po stezce chodím denně, je to místo s úžasnou atmosférou. Srdce mi krvácí při pomyšlení, že se to tam zničí,“ neskrývá smutek místní obyvatelka a členka spolku Júlia Bugárová. Projekt současně předpokládá, že tato část stezky bude nově vyasfaltována, podle mluvčí Správy železnic Nely Friebové ale nakonec k asfaltování nedojde a stezka si v celé délce zachová současný přírodní povrch. K dodatečné změně projektu má dojít na základě požadavku odboru životního prostředí Městského úřadu Kralupy nad Vltavou.
(mm)