Uzavírka železničního nadjezdu v Nelahozevsi se značně protáhne. Středočeský kraj, který je vlastníkem mostu, totiž vyčkává na příznivější klimatické podmínky, aby mohl zahájit nutné opravy havarijního stavu. Samotná oprava by se měla vejít do dvou měsíců, znovuotevření nadjezdu se očekává v květnu.
Nadjezd byl náhle uzavřen loni v listopadu z rozhodnutí odboru dopravy Městského úřadu Kralupy nad Vltavou. Úředníci totiž došli k závěru, že další provoz na mostě je nebezpečný pro silniční i pěší dopravu z důvodu pokračujících sesuvů svahu ve směru k Lososnici. Sesuvy se projevily již pár týdnů po slavnostním otevření mostu na podzim 2012. Kraji však trvalo další rok, než si udělal jasno v příčinách závady a rozhodl o způsobu opravy. Ta měla být přitom podle původních plánů hotova do konce loňského roku. Teprve nyní si kraj ale vyřizuje potřebné stavební povolení, které by měl dostat v průběhu ledna. S vlastní opravou se ale bude čekat až na březen, až se teploty překlopí do kladných čísel.
Podle místostarosty Josefa Kukly nelze vyloučit, že kralupský odbor dopravy most v jednom pruhu otevře alespoň na období před zahájením opravy, pokud budou předtím provedeny nutné zabezpečovací práce, které úřad nařídil už na konci listopadu. Dosavadní vyjádření referentky Martiny Pekárkové však nasvědčují tomu, že stanovisko kralupského úřadu se nezmění a že most zůstane uzavřen. Ostatně samo nařízení nutných zabezpečovacích prací zahrnuje kromě demontáže lamp, zábradlí a chodníku také zákaz vjezdu vozidel.
Oprava bude provedena tak, že se z předpolí mostu sejme celý povrch až do hloubky tří metrů a položí se znovu. Současně se odtěží a znovu vytvoří svahy a pevněji se vyztuží. Znovu se bude instalovat také chodník, zábradlí a veřejné osvětlení. Sanační práce vyjdou zhruba na šest milionů korun. Náklady se tak těsně (konkrétně o 17 tisíc korun) vejdou do limitu podle zákona o veřejných zakázkách. Pokud by totiž oprava přesáhla 20 % původní ceny zakázky (30,5 milionu Kč včetně DPH), musel by kraj vyhlásit řádné výběrové řízení na dodavatele opravy, čímž by se uzavírka prodloužila minimálně o několik dalších měsíců.
Hlavní vinu nese projektant, říká posudek
Kraj by rád opravu řešil jako reklamaci, zhotovitel mostu SMP CZ to ale odmítá a odkazuje se na špatný projekt, který se s problematikou charakteru podloží mostu nevypořádal dostatečně. Stavební firmě dává částečně za pravdu i posudek, který si kraj nechal v loňském roce vyrobit a který hlavní vinu přičítá projektantovi stavby – firmě VPÚ DECO. “Hlavními a zásadními příčinami poruchy jsou nevhodné geotechnické podmínky a technicky nevhodný návrh konstrukce objektu SO 3 (chodník), který byl proveden na základě neověřených předpokladů stavu násypového tělesa v nevhodných geotechnických podmínkách,” uvádí se v posudku firmy SG-Geoprojekt. “Projekt zcela podcenil nevhodnost násypových hmot,” nebere si servítky autor posudku Stanislav Štábl. Za alarmující považuje i skutečnost, že nikdo nepožadoval provedení jakýchkoliv zátěžových zkoušek. VPÚ DECO ale vinu odmítá a hájí se zase jiným odborným posudkem, který si nechala sama vypracovat na svou obhajobu.
Štábl však současně upozorňuje, že chyba projektu nebyla jedinou příčinou, ale že šlo spíše o řetěz chybných kroků a rozhodnutí, z nichž nekvalitní projekt byl pouze iniciační událostí. Část viny padá podle autora posudku i na zhotovitele – firma SMP CZ měla totiž na nedostatky projektové dokumentace upozornit. “Zhotovitel se úzkostlivě držel zadávacích podmínek a neupozornil na nevhodnost koncepce vyztuženého tělesa.”
Pokud nedojde k dohodě, spor o úhradu opravy skončí u soudu, který bude muset posoudit míru zavinění jednotlivých zúčastněných stran. Kraj se proto chystá objednat si nový posudek u soudního znalce, který by obstál i u soudu. Referent krajského odboru dopravy Milan Fiala však ujišťuje, že spor o peníze nebude mít na termín provedení opravy žádný vliv – obě části problému se budou řešit paralelně.
Projekt sanace je lempárna, varuje Jakoubek
Postup kraje kritizoval na posledním zasedání zastupitelstva vodohospodář Martin Jakoubek, který se kauzou dle svých slov zabýval několik hodin na objednávku obce. Projektovou přípravu sanace označil za “lempárnu” a vyjádřil obavu, aby se oprava mostu nemusela v blízké budoucnosti opakovat znovu. Podle jeho názoru navíc kraj pominul další možnou variantu opravy, která by umožnila zprovoznit na mostě po dobu opravy jeden jízdní pruh, a vyzval vedení obce, aby se pokusilo záležitost projednat s hejtmanem. Jakoubkem zmiňovaná možnost je v posudku skutečně zvažovaná, podle Štábla je však riziková – pokud by se podloží opravovalo jen na jedné straně mostu, nelze do budoucna vyloučit další sesuvy. Kromě toho by tato dílčí oprava trvala paradoxně mnohem déle než kompletní oprava při úplné uzavírce. Na zvolené “úplné” variantě se v říjnu loňského roku jednomyslně shodli zástupci kraje se zhotovitelem, projektantem i zpracovatelem posudku. Tuto variantu předtím podpořila i krajská správa a údržba silnic. Své výhrady vůči zvolenému postupu Jakoubek nijak nekonkretizoval.
Starostka Petra Urbanová se podle svých slov na hejtmana již obrátila se žádostí o kompenzaci nákladů na opravu ulice Pod Strání, kterou obec provedla během první uzavírky (náklady se pohybovaly v desítkách tisíc korun) a teď to vypadá, že bude přetíženou silnici opravovat znovu. Hejtman Josef Řihák však údajně finanční kompenzaci odmítl s odůvodněním, že oficiální objízdná trasa přes tuto ulici nevede. Obec by si podle údajného vyjádření hejtmana tlumočeného starostkou měla ulici Pod Strání uzavřít a zabránit tak jejímu zneužívání jako objízdné trasy. O této možnosti se uvažovalo již při první uzavírce v roce 2012, nakonec však ulice zůstala po celých sedm měsíců průjezdná.
Lidé jsou naštvaní
Opětovné uzavření nadjezdu vyvolalo mezi obyvateli obce velké rozhořčení. Poté, co si oddechli po více než půlroční uzavírce v roce 2012, se znovu vracejí staré problémy – problematická dopravní situace v ulicích Pod Strání a U Podjezdu, výrazné zhoršení autobusového spojení či snížení tržeb místních živnostníků. Někteří lidé svůj hněv obrací vůči vedení obce, ačkoliv most je ve vlastnictví kraje a obec je v celém procesu spíše divákem bez reálné možnosti dění výrazněji ovlivňovat. Naposledy to od rozezlených občanů schytal na Facebooku zastupitel Pavel Matoušek, další lidé telefonují na úřad. Otázka nadjezdu se také znovu vrátila do diskusí na zasedáních zastupitelstva. Naštvaní obyvatelé na posledním zasedání mimo jiné požadovali, aby byla na kauzu upozorněna média.
Když pak reportérka České televize Lucie Rosí shodou okolností hned druhý den přijela do Nelahozevsi kvůli skládce styrenů, rovnou natáčení rozšířila i o problematiku nadjezdu. Dvouminutovou reportáž odvysílala Česká televize v sobotu 21. prosince v 17 hodin ve zprávách na kanálu ČT24.
{youtube}2cUrmenUUTw{/youtube}
(mm)