Přestože od stížnosti dnes již bývalé učitelky Mateřské školy Nelahozeves Veroniky Schafferové na ředitelku školky Ilonu Sedlářovou uplynuly již více než tři měsíce, stížnost zatím nebyla ze strany vedení obce vypořádána. V tuto chvíli se čeká na zprávu České školní inspekce, pak by mělo být svoláno zasedání zastupitelstva, kde má být problematika školky zařazena na program. V mezičase obec obdržela tři další podněty týkající se současné situace ve školce. Dva z nich napsaly jiné učitelky v přímé reakci na stížnost Veroniky Schafferové, třetí pochází od rodičů.
Předmětem červnové stížnosti Veroniky Schafferové byla mj. vysoká fluktuace učitelek daná nepříznivou pracovní atmosférou či některé aspekty vzdělávacího systému. Učitelku později podpořila formou komentáře pod článkem její bývalá kolegyně Zuzana Kratochvílová. Ta ve svém příspěvku mj. připomněla již dříve formulované výhrady bývalé učitelky Ludmily Brožovské v loňském rozhovoru pro portál Nelahozeves.info.
Vedle toho obec obdržela dvě reakce od jiných učitelek, které se naopak plně staví za Ilonu Sedlářovou a výhrady Veroniky Schafferové označují za lži a pomluvy. Současně tvrdí, že to byla naopak Veronika Schafferová, kdo svěřené děti vedl špatně, a vytýkají jí nedostatek sebereflexe. Portál Nelahozeves.info má k dispozici plné texty obou podnětů, ale s ohledem na přání obou učitelek je nebude zveřejňovat, stejně jako jejich jména.
Autorem třetího podnětu, který obec obdržela, jsou rodiče. Jejich dopis není přímou reakcí na stížnost Veroniky Schafferové, ale je spíše obecnějším zhodnocením fungování školky. Rodiče se v textu vyjadřují k chodu mateřské školy velmi kriticky – konkrétně zmiňují otázku stravování či údajně nedostatečnou komunikaci ředitelky s rodiči. (Problém údajně nedostatečné komunikace zmiňovali někteří rodiče i na zářijovém zasedání zastupitelstva.) Starostka Nelahozevsi Petra Urbanová ve své odpovědi všechny výhrady bod po bodu odmítla. V závěru rodičům doporučila, aby si pro své dítě našli jinou školku.
Během prázdnin starostka absolvovala rozhovory se současnými i bývalými pracovnicemi školky. Pozvala si i stěžovatelku Veroniku Schafferovou, s níž za účasti ředitelky mateřské školy projednávala mj. negativní reakce na její stížnost. Současně starostka podpořila Ilonu Sedlářovou svou účastí na zářijové rodičovské schůzce.
V polovině září proběhla v mateřské škole kontrola České školní inspekce. Na inspekci se dle svých slov obrátila sama starostka, inspekce by však v letošním roce kontrolu pravděpodobně stejně uskutečnila, protože dosud prováděla kontroly v pětiletých cyklech a poslední kontrola proběhla v roce 2008. Inspekční zpráva je podle neoficiálních informací již hotova, zveřejněna bude na stránkách inspekce patrně ve druhé polovině října. Starostka již dříve přislíbila, že po zveřejnění inspekční zprávy bude svoláno zasedání zastupitelstva, kde bude stížnost Veroniky Schafferové projednána společně s dalšími navazujícími podněty. Podle dostupných informací se na toto zasedání chystá přijít i několik bývalých učitelek.
Veronika Schafferová již v současné době ve školce nepracuje, pracovní poměr ukončila dohodou. Za dva roky působení Ilony Sedlářové ve funkci ředitelky jde již o desátou učitelku, která ze školky odešla.
(mm)
Kritické zhodnocení uplynulého školního roku v MŠ Nelahozeves (podnět rodičů)
Odhlédnu-li od incidentu s nožem, který se stal v květnu 2012, a budu hodnotit ostatní aspekty předškolní výchovy v Mateřské škole Nelahozeves, musím s politováním konstatovat, že dle mého názoru neodpovídají koncepci, kterou paní Sedlářová předložila.
Porovnával jsem s dokumentem obsahujícím koncepci publikovaným na http://www.nelahozeves.info/images/stories/articles/140/koncepce-sedlarova.pdf.
Vize školy definována jako “Škola plná pohody – škola, kde se všichni budou cítit dobře.” mi celkově vzato přijde jako nenaplněná.
Podívám-li se blíže na představu definovanou na straně 1, cituji:
Má představa ideálně fungující mateřské školy je vytvoření klidného, pohodového prostředí bez stresů, kde budou dětí veselé, radující se, hrající si, mající zájem o dění ve školce, těšící se do ní, kamarádské.
Musím konstatovat, že do školky se mí dva synové těšili málokdy. Pokusím se tento dojem trochu rozklíčovat, a to nejen z jejich pohledu. Z toho, co je mi známo, vnímám negativně především následující.
Kvalita stravování
Na straně 4 je v koncepci uveden jako jeden z cílů paní Sedlářové, cituji: “Předkládat kvalitní, pestrou a vyváženou stravu.“
Ve školním roce 2012 byl jídelníček často “silné kafe” i pro mne. Smažená jídla podávaná k snídani (topinky) – o jejichž výživové hodnotě a vhodnosti pro předškolní děti silně pochybuji, nebo další jídla jako pomazánka z tresčích jater či špenátu, různé paštiky, rozhodně ke kvalitě výuky nepřispěla.
Osobně jsem byl přítomen pokusu o namazání pomazánky s konzistencí kefírového mléka na chleba k odpolední svačině a z reakce personálu usuzuji, že by to nebyl ojedinělý případ.
Nedostatečná komunikace
Komunikace vedená téměř výhradně prostřednictvím tištěných oznámení umístěných pouze na vývěsních tabulích v MŠ mi přijde jako nedostatečná. Důležité informace, jako například nástup nové učitelky v průběhu školního roku, mohly být například řešeny formou třídní schůzky. Učitelka není jen součást inventáře, ale někdo, komu svěřuji své děti a koho bych tedy rád osobně poznal.
Sdílení informací také prostřednictvím elektronické pošty, kterou má dnes drtivá většina rodičů k dispozici, považuji za normální způsob předávání informací. Kromě e-mailu od jedné z učitelek v průběhu školky v přírodě jsem neobdržel ani jednu informaci pomocí elektronické pošty.
“Otevřená” školka
Při společných ranních hrách jsme byli ve třech případech svědky rozdělení kolektivu na chlapce a děvčata, což na nás působilo zvláštním dojmem.
Naplnění představy o otevřené školce se nezdařilo. Téměř naprostá absence zapojení rodičů do aktivit školky vygradovala “vyhláškou” oznamující, že rodiče musí po odevzdání dítěte neprodleně opustit pozemek MŠ. Toto byl pro mne asi nejsilnější důkaz toho, jak “otevřenou” školku chce paní Sedlářová budovat.
Ačkoli nemám k dispozici statistické informace za všechny rodiče a děti ani objektivní srovnání s mnoha jinými mateřskými školkami, dovoluji si konstatovat nespokojenost s kvalitou předškolního vzdělávání v Nelahozevsi. Jsem rád, že můj mladší syn bude navštěvovat tuto “úschovnu dětí” již jen tento školní rok.
(Poznámka: Rodiče souhlasili se zveřejněním svého podnětu, nepřáli si však zveřejnit svá jména. Ze stejného důvodu je z textu odstraněna jedna krátká pasáž v závorce, z níž by bylo možné identitu rodičů určit.)
Odpověď starostky Nelahozevsi
Vážení manželé X,
ve svém kritickém hodnocení mateřské školy vycházíte z pocitů svého dítěte, které se do školy těšilo dle vašeho úsudku málokdy. Těžko lze z tohoto tvrzení dovozovat důvody, pro které se Vaše dítě do školy netěšilo. Některé děti do školy nerady chodí.
Dále stížnost opíráte o nevhodnost podávaného jídla. K tomuto tématu Vám vedoucí školní jídelny podala vysvětlení na schůzi rodičů MŠ. Všichni zaměstnanci Obecního úřadu Nelahozeves se přihlásili do školní jídelny a jsou pravidelnými strávníky. S kvalitou jídla jsme spokojení. Je pestré, chutné a vyvážené.
Informování rodičů v mateřských školách probíhá převážně formou sdělení na nástěnkách. Tento způsob informování považuje za dostatečný Česká školní inspekce. Pedagogové nemohou odbíhat z kolektivu děti za každým rodičem a informovat každého zvlášť. Emailovou komunikací mohou někteří rodiče považovat za diskriminační vzhledem k tomu, že i v dnešní době nemají všechny rodiny počítač a internet.
Pokud dojde k personálním změnám v mateřské škole, budete o ní vždy informováni. Své dítě však nesvěřujete jednotlivému pedagogovi, ale mateřské škole, za kterou odpovídá ředitelka.
Ve svém kritickém hodnocení uvádíte, že školka nezapojuje rodiče do aktivit školky. V loňském roce jsem navštívila několik akcí, na které měli rodiče možnost přijít (např. karneval, dílničky, apod.).
Stěžujete si na skutečnost, že po odevzdání dítěte musíte opustit pozemek školy, ale neuvedli jste, z jakého důvodu považujete za vhodné se dále ve škole zdržovat. Zdržováni se rodičů v kolektivu dětí nepovažují za vhodné, neboť ostatní dětí mohou tuto skutečnost vnímat negativně. Mohou býti smutné z toho, že ony samy ve škole rodiče nemají.
Je Vaší svobodnou volbou, jakou mateřskou školu bude Vaše dítě navštěvovat. Pokud Vám koncepce mateřské školy nevyhovuje, pak si můžete vyhledat jinou, která bude lépe splňovat Vaše požadavky. Mateřská škola však není „úschovnou dětí”, jak se mylně domníváte, ale školním vzdělávacím zařízením.
Mgr. Petra Urbanová, starostka