Naše obec má velmi dobrou pozici – máme nádraží a zastávku ČD, máme autobusové spojení MHD z Kralup nad Vltavou, velmi dobré napojení na silniční síť, včetně dálnic. Obec spojení velmi potřebuje, jelikož možností práce pro občany zde velmi ubylo a práce schopní obyvatelé za prací dojíždějí. Hromadné dopravy musejí využívat ve většině případů i děti od 6. třídy ZŠ.
Do Kralup, Libčic, Roudnice, Prahy a dalších obcí na trati Praha – Děčín je spojení vcelku velmi dobré, ale!. Ale znamená třeba problém, pokud si seženete práci v Praze a tam po Vás budou chtít dodržet pracovní dobu od 6 hodin ráno – máte problém – na nádraží Praha Masarykovo n. jste prvním vlakem z Nelahozevsi v 05:47 hod. Pokud chcete v Praze být dříve, musíte minimálně do Kralup dojet autem. Naštěstí v Praze pracují většinou bílé límečky a ty mají nástup většinou v 08:00 a později, to se do Prahy dostanou celkem v pohodě.
Tak, ale co ten dělník z Nelahozevsi (když mu PTZ skončila a Kaučuk ho nevezme) – máme fabriky ve Slaném, Kladně?, Neratovicích, ale třeba i na Mělníku a Roudnici atd.. A co student – třeba OA Slaný, Neratovice?
Následující tabulky uvádějí, že dělník se na směnu nedostane do Slaného na 06:00 a student nesmí zaspat:
Škola a práce |
||||
x |
||||
Nelahozeves zámek |
5:29 |
6:42 |
7:23 |
|
Kralupy n. Vlt. |
5:33 |
6:47 |
7:28 |
|
6+ |
||||
Kralupy n. Vlt. |
5:51 |
6:54 |
7:29 |
8:21 |
Slaný |
6:22 |
7:25 |
7:55 |
8:54 |
V případě, že student skončí brzo, v Kralupech si počká, stejně jako ten, kdo pojede až v 18:02 (směna mu však nesmí končit až v 18:00 – to dojede domů až v půl deváté:
x |
x |
x |
x |
x |
||||
Slaný |
12:02 |
13:29 |
14:33 |
15:32 |
16:22 |
18:02 |
19:36 |
|
Kralupy n. Vlt. |
12:35 |
14:05 |
15:09 |
16:05 |
17:02 |
18:34 |
20:10 |
|
x |
x |
x |
x |
|||||
Kralupy n. Vlt. |
12:27 |
13:27 |
14:21 |
15:27 |
16:27 |
17:27 |
18:27 |
20:26 |
Nelahozeves zámek |
12:34 |
13:30 |
14:24 |
15:30 |
16:30 |
17:30 |
18:30 |
20:29 |
Kladno – do práce až na 7 a do školy? – v Kralupech mám ráno ¾ hodiny času, pak jedu až na devátou.
Škola a práce |
|||||
x |
|||||
Nelahozeves zámek |
4:57 |
5:29 |
6:23 |
7:23 |
|
Kralupy n. Vlt. |
5:02 |
5:33 |
6:28 |
7:28 |
|
x |
|||||
Kralupy n. Vlt. |
4:33 |
5:20 |
6:18 |
7:35 |
|
Kladno |
5:16 |
6:02 |
7:00 |
8:13 |
Domů je spojení lepší, v Kralupech si cestující počká jen 20 až 30 minut.
A co Neratovice?
V pracovní dny je spojení relativně nejlepší a do školy i do práce se cestující má možnost dopravit.
Škola a práce |
||||||
x |
x |
|||||
Nelahozeves zámek |
4:57 |
5:29 |
6:23 |
6:42 |
7:23 |
9:23 |
Kralupy n. Vlt. |
5:02 |
5:33 |
6:28 |
6:47 |
7:28 |
9:28 |
x |
x |
|||||
Kralupy n. Vlt. |
5:06 |
6:32 |
7:03 |
7:34 |
9:02 |
|
Neratovice |
5:29 |
6:55 |
7:27 |
7:58 |
9:25 |
A zpět to v případě, že není zpoždění to vychází také.
Nejzajímavější výsledek a důvod tohoto výpisu jízdních řádů je dostupnost spojení pro občany obce Nelahozeves v případě použití ČD ve volné dny – zde pominu výlety. Nejvíce mě zaujala možnost navštívit své blízké nebo přátele v nemocnici – a to ve spádových nemocnicích naší obce: Slaný, Kladno a Neratovice. Mělník jsem vynechal.
Takže:
Slaný – zde největší paradox, v případě příjezdu vlaku na „čas“ vlaku na Slaný pouze zamávám a čekám dvě hodiny na další spojení. Takto postavený jízdní řád trvá již několik let, ale to vlak na Slaný z Kralup stíhal tomu od nás ujíždět nejdříve o 6, později jen o 5 minut.
Na tomto případě je doopravdy vidět zájem vedení ČD a Středočeského kraje o zákazníka (cestujícího v MHD). Prostě do nemocnice dojedeme autem – ministr zahraničí!
Návštěva nemocnice Slaný v sobotu nebo v neděli |
|||||
Nelahozeves zámek |
11:23 |
13:23 |
15:23 |
||
Kralupy n. Vlt. |
11:28 |
13:28 |
15:28 |
||
6+ |
6+ |
||||
Kralupy n. Vlt. |
11:23 |
13:28 |
15:28 |
||
Slaný |
11:54 |
13:58 |
16:01 |
6+ |
6+ |
6+ |
||
Slaný |
14:01 |
16:04 |
17:39 |
|
Kralupy n. Vlt. |
14:35 |
16:35 |
18:12 |
|
x |
6+ |
|||
Kralupy n. Vlt. |
14:37 |
16:27 |
18:21 |
|
Nelahozeves zámek |
14:40 |
16:30 |
18:24 |
Na Kladno do nemocnice je to s dopravou vlakem podobné:
Když jedu tam, čekám v Kralupech kvůli minutě dvě hodiny, při cestě zpět jen hodinu a 15 minut.
Návštěva nemocnice Kladno v sobotu nebo v neděli |
||||||
x |
x |
|||||
Nelahozeves zámek |
9:23 |
11:23 |
12:17 |
13:23 |
14:23 |
15:23 |
Kralupy n. Vlt. |
9:28 |
11:28 |
12:22 |
13:28 |
14:28 |
15:28 |
x |
x |
|||||
Kralupy n. Vlt. |
9:34 |
11:27 |
12:27 |
13:27 |
14:27 |
15:27 |
Kladno |
10:11 |
12:11 |
13:26 |
14:09 |
15:26 |
16:09 |
Kladno |
10:29 |
12:29 |
14:29 |
16:29 |
18:29 |
|||||
Kralupy n. Vlt. |
11:06 |
13:06 |
15:06 |
17:06 |
19:06 |
|||||
6+ |
||||||||||
Kralupy n. Vlt. |
12:27 |
14:21 |
16:27 |
18:21 |
20:26 |
|||||
Nelahozeves zámek |
12:34 |
14:24 |
16:30 |
18:24 |
20:29 |
No a z Neratovic mi nesmí trvat návštěva déle než do 16 hodin, jinak mám zase smůlu, protože v případě odjezdu z Neratovic až v 18 hodin mi vlak z Kralup ujede, a pokud nepůjdu do Nela pěšky, jede mi vlak až v půl deváté.
Návštěva nemocnice Neratovice v sobotu nebo v neděli |
||||||||||
Nelahozeves zámek |
11:23 |
13:23 |
15:23 |
Neratovice |
14:02 |
16:02 |
18:02 |
20:02 |
||
Kralupy n. Vlt. |
11:28 |
13:28 |
15:28 |
Kralupy n. Vlt. |
14:24 |
16:24 |
18:24 |
20:24 |
||
6+ |
x |
|||||||||
Kralupy n. Vlt. |
11:32 |
13:32 |
15:32 |
Kralupy n. Vlt. |
14:21 |
16:27 |
18:21 |
18:27 |
20:26 |
|
Neratovice |
11:55 |
13:55 |
15:55 |
Nelahozeves zámek |
14:24 |
16:30 |
18:24 |
18:30 |
20:29 |
Závěrem: proč píši o ekologii v souvislosti s ČD a dopravní obslužností?
Přes všechna prohlášení ČD, vlády, kraje a dopravců zapojených do systému dopravy o výhodnosti používání hromadné dopravy, je zákazník od „ekologické hromadné dopravy“ odrazován a odpouzen jak uvedeným nesouladem v návaznosti a dostupnosti spojení, tak i cenovou dostupností.
Dva příklady:
- Výlet – návštěva nemocného v nemocnici ve Slaném – cena dopravy vlakem 2 a půl osoby – cena zpátečního lístku včetně všech slev 159,- Kč.
Při použití vozidla (cena jen za PHM NA 95 35,- Kč/l, průměrná spotřeba 10,- l/100km, vzdálenost tam a zpět 42 km) 147,- Kč za cestu (v cenách dřívějších vychází srovnání podstatně lépe a to nemluvím o naftě a LPG). (Při použití vozu se spotřebou 6,- l/100km je cena jen 88,20 Kč). A to neuvažujeme se ztrátou cca 4 hodin čekání v Kralupech na nádraží.
- Výlet v sobotu či neděli vlakem při použití jen osobního nebo spěšného vlaku v rámci ČR pro 2 dospělé a až 3 dětí – cena 150 Kč. To byla cena, za kterou se vyplatila cestovat na výlety i pro motoristy – třeba do Děčína. Ale jen do konce jízdního řádu 2010. Nový jízdní řád stanovil nové podmínky – tzv. SoNe je nyní jen pro Středočeský kraj pro stejný počet cestujících již za 275,- Kč. Tomu se říká politická podpora ekologického cestování.