Od neděle 3. února je uzavřena Dvořákova stezka, oblíbená turistická trasa spojující Nelahozeves a Kralupy nad Vltavou podél Vltavy. Přívaly velkého množství nového sněhu, který o předminulém víkendu napadl, totiž na několika místech vyvolaly sesuvy půdy, což vedlo k vývratu několika stromů a kralupská radnice stezku krátce poté uzavřela páskami. Stezka by se měla znovu otevřít do konce příštího týdne, tj. do 24. února.
Plánovaný termín znovuotevření stezky potvrdil místostarosta Kralup nad Vltavou Libor Lesák. Podle místostarosty město čekalo na lepší počasí, aby mohlo vyvrácené stromy nechat rozřezat a odvézt. K vývratu stromů došlo zhruba v polovině stezky.
Nejprve se ale musí zabezpečit kabeláž Správy železniční dopravní cesty, která je položená velmi mělce pod povrchem a sesuvem došlo k jejímu částečnému obnažení. I to by ale mělo proběhnout během několika dnů.
Dvořákova stezka prochází katastrální hranicí mezi Nelahozevsí a Kralupy; naší obci patří zhruba třetina délky. Kromě obyvatel obou obcí cestu denně využívají stovky turistů a sportovců. Stezka je také součástí dvou mezinárodních cest – pěší dálkové trasy z Finska do Itálie a cyklistické stezky EV7 Nordkapp–Malta.
Přes sliby samosprávy Nelahozevsi je údržba Dvořákovy stezky dlouhodobě zanedbávaná. Cesta na několika místech není dobře zpevněná, takže ji ničí i menší deště. Na stezce se často nachází odhozené odpadky. Chybí odpadkové koše, lavičky jsou ve špatném stavu, cenné pískovcové skály jsou posprejované a tabule naučné stezky z velké části zničené. (O žalostném stavu stezky jsme psali v roce 2015 v článku Dvořákova stezka, turistická kaňka Nelahozevsi.)
Větší rekonstrukce Dvořákovy stezky se plánuje až v souvislosti s plánovanou výstavbou nového železničního tunelu, který má zrychlit dopravu na tomto úseku trati (o projektu jsme psali v roce 2016 v článku Nový tunel, protihlukové stěny, zbouraný dům. Chystá se velká rekonstrukce dráhy v Nelahozevsi). Stezka se kvůli novému šířkovému uspořádání trati bude na části úseku u Mariny Vltava dokonce mírně posouvat směrem k řece. Náročná a drahá stavba (současné odhady hovoří o 1 až 1,5 milionu korun) však začne nejdříve v roce 2021.
(mm)