Stovky železničních fanoušků se v neděli 26. dubna opět chystají na kralupské hlavní nádraží, na které opět po roce dorazí zvláštní Expresní vlak Svatý Jiří v čele s parní lokomotivou řady 475.1 zvanou „Šlechtična“.
Nostalgický parní vlak pod názvem Expres sv. Jiří na čele s tažnou parní lokomotivou „Šlechtična“ bude vypraven v 8.45 hodin z pražského Braníka. Přes Hlavní nádraží (9.06), Holešovice (9.23), Roztoky (9.36) a Libčice (9.49) poté zamíří do Kralup nad Vltavou (10.05), Nelahozevsi (10.50) a dále do Ctiněvsi na Řipskou pouť (11.20), odkud poputuje do cíle své cesty, kterým je již tradičně železniční muzeum ve Zlonicích (12.07), odkud se na cestu zpět vydá v 15.33 hodin.
V Kralupech, které jsou důležitou železniční křižovatkou, tento nostalgický vlak zastaví během cesty tam i zpět, a to vždy na celých 40 minut. Při cestě směrem z Prahy bude mít v Kralupech zastávku mezi 10.05–10.46 hodin, při zpáteční cestě Expres sv. Jiří v Kralupech zastaví ještě mezi 16.53–17.33 hod. Na Mělnicku zastaví vlak ještě v Nelahozevsi, avšak pouze pro rychlý nástup a výstup cestujících. Do stanice Nelahozeves zámek Expres sv. Jiří přijede z Kralup v 10.50 hodin, nazpět zde opět krátce zastaví v 16.46 hodin.
Zájemci o historickou železniční techniku jsou na kralupském nádraží maximálně vítáni, pořadatelé však naléhavě prosí zejména rodiče a prarodiče dětí, aby těmto věnovali zvýšenou pozornost především během jejich případného pohybu v kolejišti kolem lokomotivy a důsledně se řídili pokyny železničního personálu a staničního rozhlasu.
Lokomotivy řady 475.1 zvané „Šlechtična“ patřily mezi československými strojvedoucími k těm nejoblíbenějším pro svoji vysokou spolehlivost. Lokomotivy tohoto typu vyráběné v letech 1947–1950 ve Škodě Plzeň byly osazovány dvouválcový parním strojem o síle téměř 2000 koní. Konstrukční rychlost těchto lokomotiv byla 100 km/h. K maximálnímu dojezdu přispíval velký čtyřnápravový tendr řady 935.0. Plně nazbrojené lokomotivy vážily téměř 170 tun a jejich zásobníky pojaly až 32 m3 vody a 14,5 tuny uhlí. Celkem bylo v Plzni vyrobeno 147 těchto velmi spolehlivých lokomotiv, a to ve třech sériích. U bývalých ČSD tyto povětšinou setrvaly až do konce parní trakce v osmdesátých letech minulého století.
(mat)