Rok a 25 dnů. Přesně takhle dlouho trvala druhá – a snad i nadlouho poslední – uzavírka železničního nadjezdu v Nelahozevsi. Povolení zkušebního provozu vydal kralupský odbor dopravy ve středu 17. prosince. Na nadjezdu se už ale beztak pár týdnů jezdí.
Středočeský kraj postupně dodal všechny chybějící doklady a zaplatil též dlužný správní poplatek, takže měsíc a půl po dokončení opravy se nadjezd mohl formálně otevřít. Úřední mašinérie tedy trvala ještě o tři týdny déle než před dvěma lety, kdy jsme na otevření nově postaveného nadjezdu čekali ještě měsíc.
Tentokrát ale řidiči na úřední razítko nečekali a po nadjezdu začali jezdit už počátkem listopadu – krátce poté, co opravený most opustili stavaři. Nikdo totiž na původní místo nevrátil betonové zábrany, které tam byly instalovány z důvodu častého porušování zákazu vjezdu po náhlém uzavření nadjezdu v listopadu loňského roku.
Zábrany měl na místo vrátit Středočeský kraj, ale kralupský odbor dopravy to po něm nevymáhal, aby dál nekomplikoval místním obyvatelům život. Silničáři brzy vzdali i marný boj o zákazové dopravní značky. Ty s železnou pravidelností téměř každou noc končily v příkopu, aby nakonec jednoho dne zmizely úplně. Řidiči tak postupně ztratili zábrany a začali po mostě jezdit.
Pololegální provoz na nadjezdu pak završilo samo město Kralupy nad Vltavou obnovením původní trasy autobusové linky č. 2. Ta začala po mostě jezdit v neděli 14. prosince, tři dny před formálním ukončením uzavírky. Město se tím vyhnulo komplikovanému schvalování dvou zcela odlišných jízdních řádů těsně po sobě, protože původnímu objížďkovému jízdnímu řádu končila platnost v sobotu 13. prosince a nový objížďkový řád by tak platil jen několik dnů.
Několikaleté trápení obyvatel Nelahozevsi i okolních obcí tedy nyní snad už definitivně skončilo. Provoz v ulici Pod Strání se opět zklidnil a zůstaly jen četné výmoly, které bude muset obec opravit na vlastní náklady. Kraj už totiž v minulosti odmítl na opravu zdevastované místní komunikace jakkoliv přispět s odůvodněním, že oficiální objízdná trasa nebyla touto ulicí vedena.
Značky informující o uzavírce a objížďkách sice v pátek večer stále nebyly odstraněny, referent odboru dopravy středočeského krajského úřadu Milan Fiala ale ujistil, že značení co nejrychleji zmizí.
Nadjezd budou nyní po dobu půl roku monitorovat geodeti z ČVUT. Jejich úkolem bude sledovat, zda se podloží znovu nezačíná sesouvat.
Kraj také ještě čeká vyjednávání s projektantem nadjezdu, vítěznou stavební firmou a technickým dozorem o jejich podílu zavinění závady, jejíž oprava stála daňové poplatníky více než pět milionů korun. Kraj si k tomu nechal vypracovat posudek soudního znalce, který analyzoval podloží přímo na místě, tak jak se v rámci opravy během léta postupně odkrývalo. Obsah posudku zatím není známý, odborníci už ale dříve ale za hlavního viníka označili autora projektu výstavby nového nadjezdu, firmu VPÚ DECO. Pokud se kraj s dotčenými firmami nedohodne na finančním vyrovnání, o viníkovi bude muset rozhodnout soud.
(mm)