V červnu měla začít dlouho očekávaná oprava předmostí železničního nadjezdu v Nelahozevsi. Ani tento několikrát posunovaný termín už dnes ale neplatí. Důvod? V soutěži na dodavatele opravy splnil kritéria jediný uchazeč, a zakázka se tedy musí vypsat znovu. Středočeský kraj jako vlastník mostu přitom žádnou soutěž vypisovat nemusel, opravu mohl provést původní dodavatel.
O aktuálním vývoji informovala jako první Česká televize v reportáži, která byla odvysílána v neděli v 17 hodin na programu ČT24 (záznam reportáže je k dispozici v archivu ČT). Za poslední půlrok jde už o druhou reportáž České televize o nelahozeveském nadjezdu.
Kraj vypsal soutěž na dodavatele opravy letos v dubnu. Do soutěže se přihlásilo několik uchazečů, ale kvalifikační kritéria splnil jen jeden. Podle nového ustanovení zákona o veřejných zakázkách, které před dvěma lety prosadila Nečasova vláda, tak musí kraj soutěž zrušit a vypsat ji znovu. Vyhlášení opakované soutěže v pondělí schválila rada kraje. Díky loňské novele zákona předložené Rusnokovou vládou by se však podobný problém již neměl opakovat – i kdyby znovu prošel jen jeden uchazeč, kraj s ním v opakovaném tendru už může podepsat smlouvu. Přesto to znamená, že termín zahájení opravy se znovu posouvá, a to minimálně do poloviny července.
Kraj původně chtěl, aby most opravil původní dodavatel stavby, firma SMP CZ. Stavební firma v rámci jednání odmítla uznat závadu jako reklamaci, za pravdu ji víceméně dával i posudek, který si kraj loni objednal a který za hlavního viníka označuje projektantskou firmu VPÚ DECO Praha. Kraj byl sice stavební firmě ochoten opravu zaplatit a viníka hledat až následně, nakonec se ale úředníci rozhodli vypsat na opravu standardní veřejnou zakázku. SMP CZ se podle svého mluvčího Pavla Kameníka o změně postoje kraje dozvěděla až v okamžiku, kdy ji kraj vyzval k podání nabídky do vypsané soutěže. Mluvčí kraje Nicole Mertinová to tehdy odůvodnila snahou o dosažení nižší ceny za sanační práce. Nyní se však ukazuje, že zájem kvalifikovaných dodavatelů o zakázku není velký a spíše než finanční úspory tato cesta způsobuje další zpožďování realizace.
Do soutěže na opravu předmostí se nakonec nepřihlásil ani původní dodavatel. “SMP realizovala na stavbě vlastními silami most přes trať ČD. Zemní práce na předmostí pro nás dodávala specializovaná firma formou subdodávky,” vysvětluje Pavel Kameník a dodává, že SMP tyto práce sama neprovádí. “Z toho důvodu nebyla pro naši společnost nová zakázka zajímavá.”
Kraj již mezitím alespoň získal pro opravu stavební povolení. To bylo vydáno počátkem května a nyní se čeká jen na uplynutí lhůty pro případné odvolání. Povolení vydané kralupským odborem dopravy by tak mělo nabýt právní moci v polovině června.
Samotná oprava by měla dle dřívějších vyjádření kraje trvat dva až tři měsíce, náklady kraj odhadl na šest milionů korun. Obyvatelé Nelahozevsi se tak opraveného mostu dočkají nejdříve v průběhu září.
Most, který byl postaven v první polovině roku 2012 za 30 milionů korun, je uzavřen od listopadu loňského roku, v havarijním stavu je již od konce roku 2012. Na opravu tak Nelahozeves čeká už rok a půl. Uzavřený průjezd mezi severní a jižní Nelahozevsí komplikuje život většině obyvatel obce, zvýšenou dopravní zátěží trpí zejména ulice Pod Strání, která slouží jako neoficiální objízdná trasa. V reportáži České televize si obyvatel ulice stěžuje například na to, že mu auto přejelo psa. K neutěšené situaci se pro Českou televizi vyjádřil i místostarosta Josef Kukla, který upozornil na nutnost dlouhého objíždění uzavírky při vyřizování běžných každodenních záležitostí v obci.
Opakované posouvání termínu opravy ale začíná způsobovat problémy i samotnému kraji. Letos v létě by totiž po bezmála pěti letech odkladů měla konečně začít rozsáhlá rekonstrukce hlavního průtahu přes Kralupy nad Vltavou – na třech frekventovaných křižovatkách v centru města vzniknou kruhové objezdy, hlavní silnice se dočká opravy a naproti nemocnici bude vybudován podchod a navazující lávka přes Zákolanský potok. Podle pondělního vyjádření krajského odboru dopravy by rekonstrukce měla začít už v průběhu srpna, protože stavba je financována z evropských fondů, které se musí v letošním roce vyčerpat, jinak peníze propadnou. Je tedy možné, že obě stavby se budou částečně překrývat. Vedoucí oddělení silničního hospodářství krajského úřadu Zuzana Urbancová však ujišťuje, že kraj si je vzájemných vazeb obou akcí dobře vědom a nedopustí, aby vinou překrývajících se uzavírek nastal v regionu dopravní kolaps.
Jak uvedl v dubnu pro TV Kralupy místostarosta Kralup Libor Lesák, v první fázi se budou rekonstruovat křižovatky pod Hostibejkem a pod viaduktem. Objízdné trasy v této etapě rekonstrukce povedou v rámci Kralup. Teprve pro třetí fázi, kdy se bude rekonstruovat křižovatka Na Františku, bude nutné zhruba na dva měsíce uzavřít most TGM přes Vltavu a řidiči tak budou jezdit právě přes Nelahozeves. Tato fáze by však měla podle Libora Lesáka nastat až počátkem roku 2015. Harmonogram by také ještě mohla zkomplikovat soutěž na dodavatele – Středočeský kraj totiž klíčovou veřejnou zakázku v objemu 70 milionů korun vypsal teprve minulý týden.
(mm)
Děkujeme Radku Šebestovi za spolupráci při přípravě článku.