Jaro je tady, ale železniční nadjezd v Nelahozevsi, od listopadu opět uzavřený, se zatím opravovat nebude. Středočeský kraj jako vlastník mostu totiž nemá stále k dispozici stavební povolení a navíc teprve tento týden začal hledat dodavatele stavby. Na zahájení opravy tak bude naše obec čekat ještě nejméně dva měsíce. “Předpokládáme zahájení stavebních prací v polovině měsíce června 2014,” uvedla ve svém čtvrtečním vyjádření mluvčí Středočeského kraje Nicole Mertinová.
Stavební řízení teprve začíná
Kraj ještě v závěru loňského roku ujišťoval, že oprava čeká pouze na skončení zimy a že práce začnou hned zkraje jara. “Ze strany Středočeského kraje jsou přijímána taková opatření, aby celková oprava předpolí mostu byla zahájená v měsíci březnu 2014,” ubezpečoval loni v prosinci vedoucí odboru dopravy Lukáš Kopřiva. Během zimních měsíců se ale stavbu připravit nepodařilo. O stavební povolení kraj požádal teprve před měsícem a některé doklady doplnil až dodatečně. Podle mluvčí Nicole Mertinové se podání žádosti zdrželo proto, že předtím “musela proběhnout inženýrská činnost pro přípravu stavebního řízení”. O způsobu provedení opravy bylo přitom rozhodnuto již loni v říjnu na základě posudku firmy SG-Geoprojekt, který má kraj k dispozici od září. Samotná dokumentace pro stavební řízení, připravená taktéž firmou SG-Geoprojekt, je datována prosincem 2013. Co kraj dělal v lednu a v únoru, mluvčí nesdělila.
Kraj ústy své mluvčí ještě dnes (čtvrtek) ráno tvrdil, že stavební povolení na opravu už bylo vydáno, ve skutečnosti je však stavební řízení na samém počátku – teprve tuto středu bylo na úřední desce kralupského úřadu zveřejněno oznámení o jeho zahájení. Po upozornění na tento rozpor kraj své původní vyjádření korigoval a omluvil se. “Došlo ke komunikačnímu nedorozumění mezi objednatelem, společností, která zajištuje potřebné dokumenty pro vydání stavebního povolení, a speciálním stavebním úřadem v Kralupech nad Vltavou,” sdělila mluvčí.
Vzhledem k zákonným lhůtám je přitom vyloučeno, že by pravomocné stavební povolení mohl mít kraj v rukou dříve než na přelomu května a června. Stavba tak může začít reálně nejdříve v první polovině června. Podle Nicole Mertinové je oprava plánovaná na tři měsíce, kraj se však bude snažit provést potřebné práce rychleji, takže práce by mohly skončit “již” v průběhu srpna. “Vzhledem k blížící se realizaci dalších investičních akcí v daném regionu je prioritou Středočeského kraje realizace opravy v kratším termínu,” ujišťuje mluvčí. Letos v létě by totiž měla začít rozsáhlá rekonstrukce hlavního průtahu přes Kralupy nad Vltavou – silnici čeká generální oprava, budou se stavět tři nové kruhové objezdy a na nějakou dobu bude nutné úplně uzavřít most TGM v centru města. Objížďka má přitom vést právě přes Nelahozeves.
Kdo most opraví? A kdo to zaplatí?
Kromě toho vyšlo najevo, že kraj zatím nemá pro opravu mostu vybraného dodavatele. Původně měla sanaci poškozeného mostu provádět firma SMP CZ, která stavěla původní most. Tomu byla přizpůsobena i cena opravy – podle zákona nesmí překročit 20 % původní ceny zakázky, jinak by musel kraj hledat dodavatele opravy v soutěži. Rada kraje 16. prosince tento postup schválila, odbor veřejných zakázek ale později změnil názor a požadoval provedení řádné soutěže formou tzv. zjednodušeného podlimitního řízení. “Zjednodušené podlimitní řízení je vhodnější z ekonomických důvodů,” uvedla mluvčí s tím, že soutěž umožní dosáhnout nižší ceny za sanační práce. Ty jsou v současné době odhadovány zhruba na 5 milionů korun.
Rada tedy tento týden v pondělí své prosincové usnesení revokovala a následujícího dne se zakázka objevila na internetu. Lhůta pro podání nabídek je stanovena na 17. dubna, jediným kritériem je nabídková cena. Podle krajské mluvčí by měl být výběr dodavatele hotov do poloviny května, tedy ještě před vydáním stavebního povolení.
Samotná oprava se týká zejména svahů na obou stranách mostu, které se částečně sesunuly a způsobily rozsáhlé trhliny na povrchu vozovky a chodníku. Vlastní mostní konstrukce zůstane zachována, ale z obou nájezdů na most se odstraní vozovka a další vrstvy až do hloubky tří metrů, včetně přilehlých svahů. Vše se pak položí znovu – základem bude nová vyztužená zemní konstrukce, na ni budou navazovat zásypy z lepších zemin, než jsou na mostě nyní. Nakonec se nainstaluje zpět zábradlí, svodidla a veřejné osvětlení – toto vše musel kraj již odstranit na příkaz kralupského odboru dopravy. Mimochodem i tato demontáž kraji trvala téměř čtvrt roku, ačkoliv kralupský úřad nařídil, aby byly práce provedeny “neprodleně”.
Odborný posudek firmy SG-Geoprojekt již dříve označil za hlavního viníka závady projektanta stavby, firmu VPÚ DECO. “Hlavními a zásadními příčinami poruchy jsou nevhodné geotechnické podmínky a technicky nevhodný návrh konstrukce objektu SO 3 (chodník), který byl proveden na základě neověřených předpokladů stavu násypového tělesa v nevhodných geotechnických podmínkách,” uvádí se v posudku. Projektant však s tímto hodnocením nesouhlasí a věc skončí zřejmě u soudu, protože kraj se bude snažit vymoci náklady na sanaci po viníkovi.
Objíždět musí i hasiči
Rozhořčení obyvatel Nelahozevsi mezitím stále vzrůstá. Problematika uzavřeného nadjezdu se opakovaně vrací na zasedání zastupitelstva, kde musí představitelé obce lidem vysvětlovat, že se situací nemohou nic dělat. Hejtman Josef Řihák (ČSSD) již v prosinci odmítl žádost starostky Petry Urbanové o kompenzaci negativních vlivů z uzavřeného mostu zejména v souvislosti s problematickou dopravní situací v ulici Pod Strání. “Objízdné trasy nejsou vedeny přes místní komunikace, ale pouze po komunikacích, které jsou ve vlastnictví kraje,” uvedl hejtman v dopise starostce Nelahozevsi. Finanční kompenzaci odmítl s odkazem na napjatý rozpočet kraje.
Správa silnic navíc počátkem února postavila na nadjezd z obou stran betonové zátarasy, protože řidiči předtím zákaz vjezdu často ignorovali a zákazové značky se navíc pravidelně ocitaly v blízkých příkopech. Betonovými zábranami se však zamezilo i průjezdu záchranným vozidlům, což se naplno projevilo uplynulou neděli, kdy se hasiči nemohli včas dostat k hořícímu přístavku u rodinného v Letecké ulici (odbočka ze Zagarolské). Podle očitého svědka musely hasičské jednotky z Kralup a Nelahozevsi uzavřený most objíždět přes ulici Pod Strání, což prodloužilo dojezd k místu zásahu o více než 10 minut. Podle velitele nelahozeveských hasičů Jana Gregora se uzavřený most obvykle objíždí přes Lobeček a Veltrusy, což však znamená podobné zpoždění jako při použití ulice Pod Strání. “A to samozřejmě jen za předpokladu, že jsou celé Kralupy i s Lobečkem volně průjezdné,” dodal velitel.
(mm, kolejkom)