Železniční nadjezd v Nelahozevsi bude dnes (pátek 22. listopadu) z bezpečnostních důvodů uzavřen. Potvrdila to referentka kralupského odboru dopravy Martina Pekárková. Uzavírka se očekává kolem 20. hodiny.
Aktualizace 21.30 hodin: Most je již uzavřen, uvnitř článku informace o objížďkovém jízdním řádu a zrušení zastávky U nadjezdu.
Nový most, vybudovaný v roce 2012 Středočeským krajem, je v havarijním stavu od podzimu loňského roku, první trhliny se na něm objevily již pár týdnů po jeho slavnostním otevření. Most byl poté pravidelně monitorován, v poslední době však došlo v tělese mostu k dalším pohybům a odbor dopravy Městského úřadu Kralupy nad Vltavou po dnešní ranní prohlídce mostu rozhodl na doporučení odborníků o jeho úplném uzavření. Průjezd přes most byl ve večerních hodinách uzavřen a po širokém okolí byly znovu rozestavěny dopravní značky upozorňující na uzavírku v Nelahozevsi.
Nečekaná uzavírka přímo nesouvisí s přípravovanou opravou mostu, kterou Středočeský kraj již dříve avizoval. Že na mostě žádné stavební práce v nejbližších dnech nezačnou, potvrdil kromě Martiny Pekárkové i referent silničního hospodářství odboru dopravy Krajského úřadu Středočeského kraje Milan Fiala.
Kralupský odbor dopravy totiž musí pro opravu nejprve vydat stavební povolení, což potrvá minimálně několik týdnů. Samotná rekonstrukce mostu by pak podle Fialy měla trvat zhruba dva měsíce, práce však mohou zkomplikovat klimatické podmínky blížícího se zimního období.
Středočeský kraj bude podle Fialy usilovat o to, aby práce mohly začít co nejdříve s tím, že stavební povolení by bylo vydáno dodatečně. Stav mostu je totiž podle všeho kritický. Na nedávném jednání, které bylo k problematice mostu svoláno na krajském úřadě, bylo totiž mimo jiné konstatováno, že “havarijní stav konstrukce násypového tělesa je nutné neprodleně řešit, konstrukce je nestabilní, hrozí sesuv, je ohrožena bezpečnost provozu, práce na opravě násypového tělesa musí být zahájeny v co nejkratším možném termínu”.
Rekonstrukce mostu je připravována již od podzimu loňského roku. Kraj ji původně chtěl provést na jaře, mezitím se ale stav mostu zhoršil a kraj si musel vyžádat další odborné posudky. Komplexní posudek firmy SG Geoprojekt s návrhy provedení opravy pak kraj obdržel teprve letos v září po mnoha urgencích. Náklady na rekonstrukci, jejímž cílem je zpevnění sesouvajících se svahů okolo mostu, jsou odhadovány na 2,7 milionu Kč. Zatím není jasné, kdo opravu nakonec zaplatí, protože dodavatelská firma SMP CZ vinu odmítá s tím, že příčinou je nekvalitní projektová dokumentace, která nedostatečně zohlednila geologické podmínky v místě.
Most byl vybudován v první polovině roku 2012 na místě původního starého mostu z roku 1928, který byl zbourán. Po dobu sedmi měsíců byla Nelahozeves dopravně rozříznutá na dvě části. Oficiální objízdné trasy vedly před Kralupy nad Vltavou a Veltrusy, řidiči osobních aut si však většinou cestu zkracovali přes ulici Pod Strání. Zvýšená intenzita dopravy v této ulici se tedy očekává i nyní.
Město Kralupy nad Vltavou v pátek odpoledne vydalo objížďkový jízdní řád autobusů hromadné dopravy. Jedná se v podstatě o oprášený jízdní řád z loňské uzavírky, změny jsou jen nepatrné. Jediným podstatnějším rozdílem je úplné zrušení zastávky U nadjezdu, což zjevně souvisí se zrušenou otočí autobusu, která byla u nadjezdu v době první uzavírky provizorně vybudována, ale teď už je opět částečně zasypána zeminou. Podle zatím neoficiálních informací se bude autobus otáčet pod zámkem.
(mm)