Hlavní silnice v Podhořanech, kterou se dopravuje písek z pískovny a odpady na skládku, se dočká opravy. Rekonstrukce Velvarské ulice začne už tuto sobotu (28. září) a potrvá zhruba tři týdny.
AKTUALIZOVÁNO
Předmětem opravy bude úsek od sjezdu ze silnice 608 (Nové Ouholice–Veltrusy) přes celé Podhořany a po serpentinách nahoru až ke vjezdu do areálu Skládky Uhy. Silnice by po celou dobu opravy měla zůstat průjezdná. “Práce budou prováděny za částečného omezení dopravy, tzn. bez úplné uzavírky,” potvrdila mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová. Ta dále upřesnila, že rekonstrukce bude spočívat v opravě ložné a obrusné vrstvy silnice. Jak mluvčí upozornila, na silnici nebude pokládán speciální povrch, který by mohl tlumit hlučnost projíždějících vozdiel. Podle odborníků oslovených místostarostou Josefem Kuklou má však protihlukový povrch význam až při vyšších rychlostech průjezdu, pro průjezdy obcí je jeho účinnost téměř nulová.
Aktualizace: Ve čtvrtek byly na oficiálních stránkách obce zveřejněny podrobnější informace k harmonogramu prací. Opravovaný úsek bude rozdělen na tři části a vždy se bude pracovat pouze v jedné z nich:
Etapa | Popis úseku | Termín hlavní uzavírky |
---|---|---|
1. etapa – intravilán obce | od zatáčky nad restaurací U Hrušků až po nájezd na veltruskou silnici | 1. 10. – 7. 10. |
2. etapa – serpentiny | od areálu MERO k zatáčce nad restaurací U Hrušků | 8. – 10. 10. |
3. etapa – u skládky | od vjezdu do areálu Skládka Uhy k areálu MERO | 11. – 19. 10. |
V uvedeném termínu bude vždy v příslušném úseku zavedena kyvadlová doprava řízená semafory.
Mapy jednotlivých úseků a podrobný harmonogram prací naleznete zde[2 MB].
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) je vlastníkem komunikace ještě z dob, kdy se jednalo o silnici I. třídy spojující Slaný a Mělník. Od roku 2003 je sice v provozu obchvat a podhořanská silnice má nižší stupeň, ani po deseti letech se však nepodařilo silnici převést na kraj, který má podle zákona vlastnit silnice II. třídy. Silnice je i přes vybudování obchvatu nadále silně vytížena kvůli dopravě písku z nedaleké pískovny, opačným směrem jezdí zase vozy s odpadem na Skládku Uhy. Po silnici těsně lemované obytnými domy tak denně projede několik set nákladních automobilů. V současné době je sice provoz utlumen z důvodu zaplněnosti skládky, již na počátku příštího roku se však očekává otevření IV. etapy, takže hustota dopravy opět vzroste.
Problematické dopravní situaci v této části obce jsme se podrobně věnovali v článku Podhořanská silnice: pětadvacet let marnosti.
Na neutěšenou dopravní situaci si obyvatelé Velvarské ulice dlouhodobě stěžují. Kromě špatného povrchu vozovky způsobujícího nadměrný hluk a vibrace občané poukazují též na prašnost či překračování povolené rychlosti. Obec si již v loňském roce nechala od dopravního experta Pavla Vychodila vypracovat odborný posudek, který upozornil na šířkově nedostatečný profil silnice v serpentinách nad obcí, neumožňující spolehlivé vyhýbání nákladních automobilů. Posudek doporučil zavedení jednosměrného provozu pro nákladní automobily v této části obce. Jednosměrný provoz se obec snaží prosadit již dva roky, zatím však její snažení nebylo úspěšné. Zavedení jedmosměrky podle dobře informovaných zdrojů dosud naráželo právě na odpor ŘSD, mluvčí ŘSD to však na dotaz popřela.
Letos na jaře se obec na Vychodila obrátila znovu, předmětem zadání bylo tentokrát vypracování komplexního návrhu zmírnění dopadů nákladní dopravy na okolní objekty. Podle zadání vypracovaného projektantem Martinem Jakoubkem by měla studie vyřešit mj. umístění chodníků a přechodů pro chodce či použití “psychologických i fyzických prvků” zklidňování dopravy. Z původního zadání nakonec vypadla studie dopadů hluku a vibrací. Posudek v ceně 70 tisíc korun včetně DPH zatím není hotov.
(mm)