Předminulý týden se v krátkém úseku podél nové budovy mateřské školy v Zagarolské ulici objevilo omezení rychlosti na 30 km/h. Cílem opatření je zklidnění provozu v daném místě, protože řidiči zde často nedodržovali ani dosavadní padesátku.
Po zavedení třicítky řidiči sice v daném úseku obvykle o něco zpomalí, třicítku ale nedodržuje skoro nikdo, jak se může každý přesvědčit několikaminutovým pozorováním číslic na informačním radaru, který je v místě instalován. Zvýšení disciplíny by možná mohlo trochu pomoci, kdyby řidiči věděli, proč se zde rychlostní omezení nachází. Podle Martiny Pekárkové z kralupského odboru dopravy by měla být po dohodě s obcí Nelahozeves v blízké době na místo doplněna ještě značka “Pozor, děti” s dodatkovou tabulkou MATEŘSKÁ ŠKOLA.
O schválení rychlostního omezení požádala obec Nelahozeves už v červenci loňského roku, ještě před otevřením nové školky. K žádosti bylo přiloženo i doporučení policie, které si místostarosta Josef Kukla dopředu opatřil. Kralupskému odboru dopravy však vyřízení jednoduché žádosti zabralo více než půl roku, přestože zákon pro tento úkon stanoví lhůtu nejvýše 60 dnů. Podle zdrojů z městského úřadu bylo příčinou přetížení pracovníků odboru dopravy. V drtivé většině případů úřad zákonné lhůty dodržuje.
V Zagarolské ulici již třicítka v minulosti byla – rychlost byla nějaký čas omezena v úseku kolem hlavního vstupu do areálu PTZ, kde se vyskytovalo větší množství chodců. Po uzavření závodu Unilever v roce 2010 byly značky odstraněny.
Stejně tak informační radar je už v daném místě nainstalován několik let, řidiči si z něj však zpravidla příliš nedělají a policejní kontroly jsou zde velmi výjimečné. Ve směru od nadjezdu je navíc radar už delší dobu nefunkční. Podle místostarosty Josefa Kukly je příčinou vybitá baterie, přičemž pořízení nové je poměrně nákladná záležitost. Místostarosta se dle svých slov místo nákupu nové baterie snaží nalézt firmu, která by informační radar napojila přímo do distribuční sítě. Pak by se stal radar prakticky bezúdržbovým zařízením. Josef Kukla však neskrývá skepsi vůči smyslu svého snažení: “O účelu psychologicky působit na řidiče neporušovat zákonem dané rychlostní limity začínám silně pochybovat po asi pěti minutách pozorování chování většiny řidičů na místě.”
Zavedením omezení rychlosti v Zagarolské pokračuje nové vedení obce v sérii dopravních opatření, která mají zvýšit bezpečnost provozu v Nelahozevsi. Prvním krokem byla instalace nového zrcadla v Lešanech před dvěma lety. Loni na podzim byla zavedena třicítka v ulici Pod Strání, o pár měsíců později se téhož opatření dočkala Dvořákova stezka. Zde se také objevilo upozornění na výšku železničního podjezdu – obec tak reagovala na dopravní nehodu, ke které došlo při loňských chřestových slavnostech – příliš vysoký nákladní automobil se do podjezdu zaklínil.
Další úseky v obci na dopravní opatření ještě čekají. Dle Josefa Kukly se na základě požadavku místních obyvatel připravuje zavedení obytné zóny v Resortu. Místostarosta také neustává ve své snaze o zavedení jednosměrného provozu pro nákladní automobily ve Velvarské ulici.
Vedle toho zůstává stále nevyřešená otázka obytné zóny ve Školní ulici. Zákaz parkování v obytné zóně jsou každodenně nuceni porušovat rodiče dopravující své děti do místních škol. Po dopravních opatření volají i obyvatelé dlouhého rovného úseku v ulici V Úvoze, kde řidiči často padesátku překračují. Obyvatelé různých částí obce také požadují zavedení retardérů či přechodů pro chodce.
Někteří občané si také stěžují na ukazatel na křižovatce u veltruského mostu, který při příjezdu od Nových Ouholic navádí řidiče do Kralup nad Vltavou doprava přes Nelahozeves. Kromě toho zde chybí informace, že závěrečná část této trasy (od rozcestí u Lešan) není průjezdná pro nákladní automobily.
(mm)