Veřejná zakázka na rekonstrukční práce na železniční nadjezd v Nelahozevsi se stane předmětem zpětného prověřování. Kraj se totiž po korupční aféře v souvislosti s veřejnou zakázkou na rekonstrukci buštěhradského zámku rozhodl prověřit všechny podezřelé zakázky z Rathovy éry.
Mezi ně patří i soutěž na nelahozeveský nadjezd, v níž byla vybrána stavební firma SMP CZ, která v současné době provádí rekonstrukci mostu. Soutěž totiž vykazuje obdobné podezřelé znaky jako zakázka na rekonstrukci buštěhradského zámku, kvůli níž byl zatčen dnes už bývalý středočeský hejtman David Rath a která byla podle policie uměle předražená o čtyřicet až šedesát milionů korun.
V první řadě obě zakázky spojuje jejich administrátor – firma ERINYES. Ta až donedávna patřila firmě ML Compet, jejíž ředitelka Lucia Novanská je jednou z obviněných osob v kauze Rath a v současné době sedí ve vazbě. Jak v pátek v pořadu Dvacet minut Radiožurnálu řekl náměstek středočeské hejtmanky pro dopravu Robin Povšík (ČSSD), předmětem prověřování budou všechny zakázky, které tato firma pro Středočeský kraj realizovala. Povšík v rozhovoru připustil, že řada zakázek, o nichž rada hlasovala, vykazovala podivné znaky a že při jejich schvalování neměl čisté svědomí.
Nabízející | Nabídková cena | Rozdíl oproti dalšímu v pořadí | Rozdíl v procentech |
---|---|---|---|
SMP CZ, a. s. (vítězná firma) | 25 437 619 Kč | 201 692 Kč | 0,79 % |
Pražské silniční a vodohospodářské stavby, a.s. | 25 639 311 Kč | 149 833 Kč | 0,58 % |
FIRESTA-Fišer, rekonstrukce, stavby a.s. | 25 789 144 Kč | 59 615 Kč | 0,23 % |
BERGER BOHEMIA a.s. | 25 848 759 Kč | 86 057 Kč | 0,33 % |
Sdružení SG a ČNES – rekonstrukce mostu Nelahozeves | 25 934 816 Kč |
Jedním z podezřelých znaků zakázky na most v Nelahozevsi, který se také nápadně shoduje s kauzou buštěhradského zámku, je velmi těsný a pravidelný rozdíl cen jednotlivých nabídek. Zatímco v Buštěhradě byly nabídky za sebou zhruba po milionu korun, což i sám zástupce hetjmanky Povšík označil v rozhlase za podezřelou okolnost, u Nelahozevsi jsou rozdíly jen statisícové. To je vzhledem k rozsahu zakázky přibližně stejný rozptyl. O vítězi zakázky tak rozhodl rozdíl pouhých 200 tisíc korun, což je vzhledem k rozsahu zakázky naprosto zanedbvatelná částka. Průměrný rozdíl mezi dvěma nabídkami činí u obou zakázek necelých 0,5 % (viz tabulka).
Třetím společným znakem je použití dnes již zakázané losovačky, která v obou případech omezila výběr nabízejících na pět. I toto losování prováděla v obou případech firma ERINYES. Policie tvrdí, že v případě buštěhradské zakázky bylo losování zfalšováno. Čtvrteční MF DNES pak popsala, jak se v těchto případech zajišťuje, aby vyhrála ta správná nabídka. K tomu dle policejních zdrojů MF DNES v případě Buštěhradu patří i kartelová dohoda s konkurencí. Podobný případ před necelými dvěma lety zdokumentoval Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
Kontrolu projektu rekonstrukce nadjezdu v Nelahozevsi provádí už několik měsíců také Ministerstvo financí. Tato kontrola se pro změnu zaměřuje zejména na dodržení podmínek přidělení dotace z Regionálního operačního programu (ROP) Střední Čechy. Jak jsme již informovali, v žádosti o dotaci ze strukturálních fondů EU Středočeský kraj zamlčel naprosto klíčovou okolnost – most se podle odborného posudku nemusel bourat, ale dal se zrekonstruovat formou řádově levnější opravy.
Ministerstvo financí už kvůli možné korupci na středočeském hejtmanství preventivně pozastavilo tzv. certifikaci všech dotací z Evropské unie. To v praxi znamená, že EU nebude dočasně hradit náklady na rekonstrukci mostu a náklady ponese stát nebo kraj. Samotnou stavbu by to však ohrozit nemělo. “Pozastavená certifikace projektů v ROP Střední Čechy ze strany Ministerstva financí se netýká již realizovaných projektů a vzniklá situace by tedy neměla mít vliv na realizaci projektu rekonstrukce mostu v Nelahozevsi,” uvedla na dotaz tisková referentka krajského úřadu Markéta Vítková a dodala, že kraj předpokládá termín dokončení a předání v řádně sjednaném termínu. Podle původního harmonogramu by měl být nový most zprovozněn do konce července. Přesný termín slavnostního otevření zatím stanoven nebyl.
Rekonstrukce mostu byla zahájena v lednu letošního roku. Starý most z roku 1928 byl zbourán a místo něho se v současné době staví nový. Ten už má v tuto chvíli téměř hotovy obě stojky a blíží se položení samotné mostní konstrukce. K tomu by mělo dojít ještě v průběhu května. Probíhající rekonstrukce komplikuje život zejména místním občanům při přesunech mezi jednotlivými částmi obce. V důsledku uzavírky došlo také k citelnému omezení autobusové dopravy.
(mm)