Spolek Dvořákova stezka vznikl v červenci 2020 ve snaze chránit Dvořákovu stezku a její krajinný ráz, jako odkaz kulturně přírodního dědictví pro další generace. Domníváme se, že bychom měli být hrdi na odkaz hudebního skladatele Antonína Dvořáka, který je znám po celém světě. Pravidelné procházky touto stezkou byly zdrojem a inspirací pro jeho skladby a tvorbu. Stejně jako zpěvaví ptáci a šumějící stromy, které jsou zde již sta let. Měli bychom proto zachovat ráz dané lokality i pro další generace.
Bohužel vše se může již brzy nenávratně změnit realizací záměru „Rekonstrukce Nelahozeveských tunelů“, kdy má přes tři tisíce stromů nahradit beton a zábradlí.
Je zarážející takový zásah do krajinného rázu v době, kdy je národním i světovým trendem zadržení vody v krajině a ochrana biotopů. Přínos takového ekosystému nelze nahradit.
Opravdu neumíme skloubit environmentální a ekonomické hledisko? Musí daňový poplatník zaplatit miliardy korun za 2 km trati a úsporu ve vteřinách? Tento úsek s plánovanou rychlostí až 150 km/h nemůže výrazně snížit přepravní dobu, když navazující úsek cca 20 km železniční trasy z Kralup nad Vltavou do Prahy nedovoluje vyšší rychlost než 100 km/h.
Jedná se opět o projekt, kde přínos pro společnost není vůbec jistý, natož jakkoliv zdůvodněn či objasněn, kromě úspory ve vteřinách především pro nákladní dopravu. Na otázky týkající se jeho přínosu odpovídají realizátoři jen to, že je to ve veřejném zájmu.
Pročpak v době vyspělých moderních technologií neumíme ochránit něco tak zásadního, jako je životní prostředí kolem nás? Přece není a nemůže být v našem, tedy veřejném zájmu, měřítkem pokroku množství utracených miliard a vykácených stromů a keřů.
Pokud máte zájem dozvědět se více, pak navštivte stránky www.dvorakovastezka.cz.
Spolek vytvořil petici za záchranu Dvořákovy stezky, kde důrazně nesouhlasí s rozsáhlým kácením stromů a bouráním budov v ulici Dvořákova stezka. V petici se žádá, aby trať byla nadále vedena v původní, v území stabilizované poloze, neboť toto řešení by mělo být dostačující a značně levnější než řešení navrhované Správou železnic.
Martin Brůža
člen výboru spolku Dvořákova stezka