Svoz odpadů zdarma nebude a poplatky se zatím nebudou ani snižovat. Stejně tak pravidla zavedená v minulém volebním období tehdejším starostou Josefem Kebrlem hodlá současný starosta Jakub Brynda zatím zachovat, i když současně dává najevo, že s nimi není příliš spokojen a k nějakým změnám patrně časem dojde.
V současnosti se poplatky odvádějí za celé nemovitosti, bez ohledu na počet osob v nich žijících. Základní sazba poplatku činí 1 500 Kč ročně za týdenní svoz standardní popelnice o objemu 120 litrů. Majitel nemovitosti si ale může zvolit dvoutýdenní frekvenci svozu a tím poplatek snížit na polovinu.
Podle Jakuba Bryndy je ale v tomto systému poplatek obtížně vymahatelný. Pokud totiž poplatek majitel domu nezaplatí, obec jej nemůže vymáhat celý po něm, ale příslušné podíly musí vymáhat po každém obyvateli nemovitosti zvlášť. Přičemž způsob stanovení těchto podílů není v současném zákoně popsán. Díru v zákoně řeší až nový připravovaný zákon o odpadech.
Starosta však současně deklaroval, že výše poplatku zůstane zatím zachována. Jeho sdružení Pro Nelahozeves sice před volbami slibovalo, že poplatky za svoz odpadu lidem sníží, jakmile bude ukončen spor o poplatky ze skládky na území obce (což se stalo před několika měsíci), podle Jakuba Bryndy je ale potřeba nejprve počkat na to, v jaké podobě bude schválen zmiňovaný nový zákon o odpadech. Ten sice poplatky za ukládání odpadu na skládku zvyšuje ze současných 500 Kč za tunu postupně až na 1850 Kč (v roce 2029), ale současně snižuje podíl, který z tohoto poplatku dostává obec, na jejímž území se skládka nachází. Dnes dostává obec celých 500 Kč (v našem případě o něco méně, protože část dostávají sousední Uhy), podíl má však postupně klesnout až na 370 Kč za tunu. Zákon by se měl do parlamentu dostat letos v závěru roku, platit by měl od roku 2021.
Někteří občané na nedávném zasedání zastupitelstva požadovali úplné zrušení poplatku za odpady s odkazem na dobrou finanční situaci obce – díky skládce získává Nelahozeves ročně desítky milionů korun. Postavil se za ně i opoziční zastupitel Radek Modes (ČSSD), podle nějž by měly být zdarma alespoň dva vývozy měsíčně. Podle zastupitele by měla tato úleva lidem kompenzovat negativní dopady ze skládky.
Úplné zrušení poplatků však většina zastupitelů odmítá. „Když budeme mít odpady úplně zadarmo, popelnice budou plné a nikdo nebude třídit. Obec bude platit o mnoho milionů více, za které by se mohlo udělat něco užitečného,“ konstatoval místostarosta Zdeněk Schneider.
Starosta Jakub Brynda zároveň upozornil, že lidé mají možnost si poplatek dále snížit díky bonusovému programu. Ten se v pilotním provozu rozjel v loňském roce. Pokud se do něj majitel nemovitosti přihlásí (stačí se zastavit na úřadě a podepsat smlouvu), může získat bonus 25 Kč za každou nevyvezenou popelnici. Minimální počet vývozů je stanoven na 17, což odpovídá svozu v průměru jednou za tři týdny. Podle bývalého starosty Josefa Kebrleho je důvodem obava, aby lidé nevyhazovali odpadky do škarp ve snaze ušetřit. Za minimální počet vývozů zaplatí majitel nemovitosti zhruba 500 Kč ročně. Ušetří pak i obec, protože odpadové firmě platí podle počtu vyvezených popelnic – 38 korun za jeden vývoz.
V loňském roce se každopádně do bonusového systému přihlásilo pouhých 28 majitelů nemovitostí, což je zhruba jeden z pětadvaceti. Kolik přesně se má na bonusech vyplatit, vedení obce zatím bohužel neví, protože už několik měsíců bojuje s nekvalitní evidencí popelnic a vývozů zaváděnou v minulém roce.
Starosta se proto systém chystá od příštího roku administrativně zjednodušit. Lidé už si nebudou vybírat mezi týdenním a čtrnáctidenním svozem. Všichni budou mít svoz týdenní a k němu bonusový systém.
Současný dvoutýdenní svoz je totiž problematický také v tom, že se provádí striktně pouze v lichých týdnech. Pokud tedy majitel domu s dvoutýdenním svozem nestihne nebo zapomene popelnici ve stanoveném termínu vystrčit, nemůže tak učinit další týden, ale musí počkat další dva týdny.
Vedle chystaných změn u směsného odpadu se připravují další možnosti pro odkládání odpadu separovaného. Před několika týdny se na dvou místech v obci objevily popelnice na kuchyňské oleje a tuky. V současnosti tyto odpady většinou končí v kanalizaci, kde způsobují zbytečné škody. Oleje z kuchyní jsou přitom cennou surovinou, po vyčištění se hodí například pro výrobu biopaliv nebo maziv. Popelnici na jedlé oleje s červeným víkem najdete u hasičského domu a u elektrárny v Zagarolské ulici. V budoucnu by k nim měl přibýt ještě kontejner na elektroodpad (v současné době je k dispozici v budově obecního úřadu).
Současně vedení obce začalo připravovat projekt sběrného dvora v prostorách autoservisu v Zagarolské ulici. Jen náklady na projektovou dokumentaci by však podle dosavadních odhadů přesáhly půl milionu korun, neboť současnou zchátralou budovu bude nutné patrně zbourat a na jejím místě postavit novou. Starosta tedy podle svého nejnovějšího vyjádření není zatím rozhodnut, jak s projektem sběrného dvora, s nímž šel loni do voleb, dále pokračovat. Již letos v létě by se měl ale v areálu objevit alespoň trvalý kontejner na bioodpad. Obec též usiluje o dotaci na zakoupení štěpkovače. Menší štěpkovač již obec vlastní, podle starosty ale potřebám obce nepostačuje. Je však k dispozici občanům k zapůjčení.
Vedení obce též po vzoru řady jiných měst a obcí zvažuje, že nabídne lidem pytle na tříděný odpad přímo do domácností. Tříděný odpad by vyvážela odpadová firma podobně jako běžné popelnice. Obec by pak mohla snížit poplatek za svoz odpadu lidem, kteří budou dobře třídit. Tento model už před šesti lety navrhovala tehdejší starostka Petra Urbanová, zastupitelstvo ale její návrh nepodpořilo.
Jedním z dalších drobnějších plánů je chystané přestěhování kontejnerů od hasičského domu na jiné, méně exponované místo. Před hasičským domem jsou kontejnery od roku 2012, předtím stály přímo před obecním úřadem.
(mm)