Nelahozeves se stala členem sdružení obcí s názvem Koridor D8, které se brání výstavbě rozsáhlého skladu německé automobilky Daimler. Halu, která má vyrůst nedaleko sjezdu na 9. kilometru dálnice D8 u staré silnice č. 608 ve směru na Veltrusy a Nelahozeves, chce automobilka využívat jako celoevropský sklad náhradních dílů vozů Mercedes-Benz.
Dotčené obce se ale se záměrem odmítají smířit, vadí jim zejména jeho obrovský rozsah. Hala má totiž pokrýt plochu 229 tisíc m2, což odpovídá téměř čtyřem strahovským stadionům nebo pěti pražským Václavským náměstím. Jednalo by se o největší halu na území Česka, více než dvakrát větší než dosud největší sklad společnosti Amazon v Dobrovízi.
Obce se obávají výrazného nárůstu dopravy v okolí dvou křižovatek, v nichž se sbíhají silnice z Veltrus, Kralup nad Vltavou, Kozomína a sjezdu z dálnice D8 a kde se již dnes v dopravních špičkách tvoří dlouhé kolony. „V širším území jsou běžně překračovány emisní limity a ani dopravní infrastruktura není dostatečně kvalitní a kapacitně dostatečná,“ uvádí se v materiálech sdružení Koridor D8. Obce také upozorňují na skutečnost, že v tomto prostoru je již dnes velké množství dalších skladovacích a logistických hal. Lokalita, kterou si Daimler vytipoval, se nachází v katastru obce Úžice. V územním plánu Úžic je plocha označena jako průmyslová zóna.
Kromě obří haly pro automobilku je v těsné blízkosti dálničního sjezdu plánováno několik dalších provozů, jako například Obalovna Chvatěruby, v níž se má vyrábět asfaltová směs pro stavby a rekonstrukce silnic. I proti tomuto záměru se okolní obce bouří.
Do Koridoru D8 se kromě Nelahozevsi zapojilo dalších 14 obcí a měst z okolí, mimo jiné Veltrusy či Nová Ves. Příspěvek jedné obce činí 15 Kč na obyvatele za rok, což v případě Nelahozevsi představuje zhruba 30 tisíc korun ročně. Vstup do protestního sdružení schválilo zastupitelstvo loni v prosinci.
Záměr skladovací haly Daimleru již loni na jaře úspěšně prošel procesem posuzování vlivu na životní prostředí (EIA). Projekt nesl v řízení nenápadný název „Objekt D8.7“, dotčeným obcím ale pozornosti neunikl. Obce nyní proti záměru dále bojují ve společném územním a stavebním řízení.
Odbočka na Nelahozeves: vodicí tabule, snížení rychlosti a nakonec kruhový objezd
Podle starosty Nelahozevsi Jakuba Bryndy (Pro Nelahozeves) ale obec členstvím ve sdružení sleduje i jiné cíle. Jedním z nich je výstavba kruhového objezdu na místě dnešní odbočky ze silnice 608 do Nelahozevsi, místními nazývané „U křížku“. Členství v Koridoru D8 by podle starosty mohlo pomoci záměr snáze prosadit.
Křižovatka, která je celá ve vlastnictví Středočeského kraje, není z pohledu statistik nehodovosti nijak mimořádná. Za posledních deset let na ní došlo jen ke třem dopravním nehodám, všechny se shodou okolností staly v letech 2015 a 2016. V jednom případě při nehodě došlo k lehkému zranění, zbylé dvě se obešly bez zranění.
Velkým problémem křižovatky je ale její nepřehlednost za tmy, kdy není dobře viditelný sjezd z hlavní silnice od nového veltruského mostu doleva na Nelahozeves. Na tuto okolnost si lidé stěžují již mnoho let, samospráva Nelahozevsi však dosud nebyla schopna potřebné vodicí tabule prosadit. Na jejich nutnost přitom upozorňuje i bezpečnostní audit silnice 608, který si v roce 2015 nechala vypracovat Nová Ves. Podle bývalého místostarosty Josefa Kukly obec několikrát žádala zjednání nápravy u krajské údržby silnic. Krajští úředníci místostarostu ujišťovali, že křižovatka se v dohledné době dočká kompletní rekonstrukce v rámci celkové opravy komunikace. K té však zatím nedošlo.
Nový zastupitel Tomáš Robek, který si v nové samosprávě po loňských komunálních volbách vzal na starosti dopravní projekty, se tak rozhodl vzít iniciativu do vlastních rukou a v tuto chvíli již ve spolupráci s dopravními experty připravuje oficiální návrh na úpravu křižovatky. Kromě vodicí tabule, která by měla usnadnit orientaci za tmy, by měl k bezpečnějšímu odbočení do Nelahozevsi časem přispět i odbočovací pruh. Ten ale součástí návrhu zatím nebude. „Je zde riziko, že se na silnici nevejde. Je lepší jít cestou postupných kroků, abychom nezvyšovali riziko zamítnutí celého záměru,“ konstatuje zastupitel za sdružení Pro Nelahozeves.
Součástí návrhu ale naopak bude požadavek na snížení rychlosti na 50 km/h, aby se zjednodušil nájezd na hlavní silnici od Nelahozevsi a zejména od Starých Ouholic, neboť v dopravní špičce bývá z obou směrů problém s odbočením doleva. O návrhu bude rozhodovat odbor dopravy kralupského městského úřadu.
Lidé si také opakovaně stěžují na skutečnost, že ve směru od Nových Ouholic cedule navádějí k odbočení doprava na Kralupy nad Vltavou, takže část řidičů využívá Nelahozeves jako tranzitní obec. Podle Tomáše Robka by se touto otázkou měla obec zabývat v rámci připravované celkové revize směrových tabulí v blízkém okolí obce.
(mm)