V Zagarolské ulici obec protáhla úsek s rychlostním omezením. Třicítka teď pokrývá nejen obecní školku, ale též soukromou základní a mateřskou školu Via Libertatis na druhé straně ulice.
Prodloužení třicítky je jedním z posledních počinů, který ve funkci místostarosty stihl Josef Kukla (KSČM), který se na nelahozeveské radnici věnoval mimo jiné dopravě. Po loňských komunálních volbách se z něj stal řadový zastupitel a na jeho místo nastoupil Zdeněk Schneider (Pro Nelahozeves).
Obec příslušné návrhy připravila na základě podnětů rodičů, jejichž děti do soukromé Montessori školy docházejí. Na rozdíl od protější strany ulice zde totiž není ani chodník. Aktivitu dnes už bývalého místostarosty ocenila zakladatelka a ředitelka školy Martina Nováková. „Dává nám to pocit, že i když jsme v Nelahozevsi pouze v nájmu, tak do ní patříme a že ji můžeme považovat za domov našeho projektu.“ Škola v obci působí od roku 2015.
Třicítka byla současně omezena dodatkovou tabulkou na pracovní dny od 6 do 17 hodin, což přibližně odpovídá provozní době obou škol. Ve večerních hodinách a o víkendech tak mohou řidiči tímto úsekem projíždět padesátkou.
Úseků s omezenou rychlostí se v posledních letech v obci objevilo hned několik. Třicítka je již pět let v celých Lešanech, kde ani na jedné straně není chodník a navíc se zde rozšířil zlozvyk parkování vozidel ve vozovce. K podobnému opatření došlo už o rok dříve v celé délce ulice Pod Strání a na Dvořákově stezce.
Stejné rychlostní omezení je od loňska i v části Školní ulice. Nahradilo dřívější obytnou zónu, která v praxi neplnila svůj účel kvůli množství parkujících vozidel rodičů či pracovnic základní a mateřské školy.
Dopravní značky omezující rychlost se v minulém roce objevily i v Kralupské ulici pod zámkem. Jejich účelem je zklidnit dopravu za školou, kde je zvýšený pohyb dětí, a v nepřehledné zatáčce pod skálou.
Loni došlo též k posunu dopravní hranice obce tak, aby padesátka platila i na lešanském rozcestí a v prostoru kolem něj. Podle současného starosty Jakuba Bryndy (Pro Nelahozeves) ale tato úprava zůstala zbytečně na půli cesty, protože úsek mezi Nelahozevsí a Lešany je nadále mimo obec a platí tam tedy devadesátka, ačkoliv je silnice úzká a nepřehledná a častěji se zde pohybují chodci. „Chceme posunout značky tak, aby Lešany navazovaly přímo na Nelahozeves,“ nastínil starosta.
Všechna opatření však stojí a padají s ochotou řidičů omezení dodržovat. A zde hrají významnou roli policejní kontroly, kterých není mnoho. Už čtyři roky na základě smlouvy v obci měří kralupští strážníci. Kralupská městská policie se však dlouhodobě potýká s nedostatkem lidí a do Nelahozevsi tak strážníci nemají možnost jezdit častěji než v průměru jednou za deset dnů. V současné době střídají dvě lokality – ulici V Úvoze v Lešanech a Zagarolskou ulici. „Většinu loňského roku jsme měli obsazeno jen čtrnáct z tabulkových jednadvaceti míst,“ konstatuje ředitel kralupské městské policie Ladislav Voves. V nedávné době se mu podařilo část chybějících lidí nabrat, a jakmile je zaškolí na obsluhu radaru, frekvence měření v Nelahozevsi by měla stoupnout. Že je to potřeba, vnímá každý pozorný obyvatel obce. Jak v Lešanech, tak v Zagarolské či Kralupské řidiči rychlostní omezení často porušují. „Někdy naměříme až deset přestupků za půl hodiny,“ upozorňuje Ladislav Voves. Jeho hlídky přitom do Nelahozevsi zajíždějí nejčastěji o víkendu, kdy je v obci nižší provoz.
Naopak státní policie zajíždí do Nelahozevsi jen výjimečně.
Ve Velvarské ulici byl před čtyřmi lety instalován úsekový radar. Patřil kralupské radnici a té také plynuly příjmy ze všech pokut. Podle Josefa Kukly si ale řidiči na radar řidiči postupně zvykli a rychlost zde překračovali jen výjimečně. Tím se jeho provoz přestal vyplácet a město jej tak po čase odstranilo.
(mm)