Když obyvatel ulice V Závětině Pavel Matoušek poprvé nahlédl do návrhu nového územního plánu, s překvapením zjistil, že přímo vedle jeho domu projektanti nakreslili do mapy cestu. Jeho následná snaha o její odstranění byla neúspěšná. Nyní Pavel Matoušek kandiduje do zastupitelstva z předního místa kandidátky Nelahozeves svým občanům a nelze se tedy vyhnout otázce, zda tyto dvě věci spolu nějak nesouvisí.
Cesta má spojit ulice V Závětině a V Loučkách, které jsou nyní obě slepé. Na daném místě už nyní cesta je, ovšem pouze tři metry široká a z jedné strany uzavřená bránou. Projektanti ze sdružení DGGG ji původně naprojektovali jako standardní místní komunikaci, na kterou má být podle platných norem vyhrazen pruh široký osm metrů. Na obou stranách by tak veřejný prostor zasahoval do soukromých pozemků, na kterých už v některých případech stojí rodinné domy. Jiné parcely jsou zatím prázdné a podle nového územního plánu na nich bude možné stavět. Smyslem návrhu je dovést na tyto parcely cestu v souladu s legislativou.
Manželům Matouškovým se návrh nelíbil a na přelomu roku podali proti umístění cesty námitku. Starosta Josef Kebrle ve spolupráci s projektanty pak z cesty udělal jednosměrku, čímž ji zúžil na 6,5 metru, což je minimální šířka podle platných norem kvůli průjezdu hasičské techniky nebo odpadových vozů. Jak ale upozornila zastupitelka Olga Riegertová, tato šířka zahrnuje i prostor podél silnice, který může být zatravněný a slouží zejména k zajištění dostatečného rozhledu na obě strany a k vyhýbání chodců, případně k parkování. Samotná komunikace může být široká pouhých 2,5 metru a navíc musí být od nejbližších rodinných domů vzdálena nejméně 3 metry.
Starosta zároveň cestu po dohodě s projektantem vyřadil ze seznamu veřejně prospěšných staveb. To v praxi znamená, že obec, které cesta v současné době nepatří, ji nebude moci nikdy v budoucnu vyvlastnit, může ji jen odkoupit, což bez souhlasu všech současných deseti vlastníků (manželé Matouškovi patří mezi ně) nepůjde.
Pavlu Matouškovi (jedná se o jmenovce dosavadního zastupitele) to ale nestačilo a od té doby se společně s několika sousedy neúnavně, avšak bezúspěšně pokouší starostu přesvědčit, aby z návrhu územního plánu cestu smazal úplně. Když zjistil, že je jeho snažení bezvýsledné, stěžoval si na postup starosty ostatním zastupitelům, ale ani u nich zatím nepochodil. Mimo jiné i proto, že se na ně obrátil až před dvěma týdny, tedy těsně před volbami, ve kterých navíc sám kandiduje.
Podle Pavla Matouška by územní plán v této podobě „razantně omezil a zhoršil“ vlastnická práva majitelů dotčených pozemků, neboť by v místě došlo k „velkému navýšení provozu osobních automobilů“ spojenému s nárůstem hlučnosti, prašnosti a znečištění ovzduší. V důsledku se obává výrazného poklesu ceny své nemovitosti. Jak by toto vše mohla způsobit krátká příjezdová cesta k několika parcelám, která z jeho vlastní zahrady odkrojí pruh o šířce necelých dvou metrů, který navíc může zůstat zatravněný jako dnes, Pavel Matoušek nevysvětlil – na většinu otázek portálu Nela.cz neodpověděl a část odpovědí, které poskytl, zakázal zveřejnit.
Situace, kdy projektanti navrhují nové cesty na soukromých pozemcích, je přitom při územním plánování poměrně běžná, i když to nezřídka naráží na odpor příslušných vlastníků. Obce pak tyto pozemky od soukromých vlastníků vykupují, nebo v krajním případě vyvlastňují za finanční náhradu – což ale nebude v tomto případě možné. Zákon naopak dává vlastníkům možnost požadovat za určitých okolností po obci finanční náhradu za to, že jim nový územní plán změní zastavitelný pozemek na nezastavitelný nebo je jinak omezí – v tomto případě bude omezení spočívat v tom, že těsně podél cesty (která je v daném místě už dnes), nebudou moci vybudovat žádnou novou trvalou stavbu. Na současné stavby (v praxi jde o jednu pergolu) nikdo sahat nesmí.
V případě připravovaného nového územního plánu obce k podobné situaci došlo na mnoha místech v různých částech obce a některé z nich jsou o dost křiklavější než tato kauza. Projektanti například nakreslili cestu skrz pozemek manželů Veličových v Příčné ulici, a to přímo v místě, kde nyní stojí přístřešek pro auto. Ladislav Velič je shodou okolností zastupitelem, k situaci došlo ale až v průběhu volebního období a vzhledem k velkému zdržení nakonec už současné zastupitelstvo nebude o návrhu územního plánu hlasovat. Ladislav Velič již znovu nekandiduje.
Pavel Matoušek ale ano, a to dokonce v roli neformálního lídra kandidátky Nelahozeves svým občanům (formálně stojí v čele třiadvacetiletá Lucie Soldánová, oba bydlí kousek od sebe). Protože o návrhu územního plánu se bude hlasovat pravděpodobně v průběhu příštího roku, Pavel Matoušek by v případě úspěchu ve volbách musel řešit poměrně vážný střet zájmů. Pro schválení nového územního plánu je přitom zapotřebí nadpoloviční většina všech zastupitelů, a i kdyby se Pavel Matoušek zdržel hlasování nebo by nehlasoval vůbec, fakticky by to bylo totéž, jako kdyby hlasoval proti.
Kdyby se navíc stal starostou nebo místostarostou, na obsah územního plánu by měl podstatně větší vliv a mohl by odstranění cesty prosadit mnohem snáz.
V dopise, ve kterém se obrátil na současné zastupitele, zároveň kandidát pohrozil, že pokud mu nebude vyhověno, podá na obec žalobu.
Právě tento dopis podnítil starostu Josefa Kebrleho, aby se ke kauze poprvé vyjádřil veřejně. Na posledním zasedání zastupitelstva potvrdil, že jeho názor na věc je neměnný. „Jsem přesvědčen, že jim nevzniká žádná škoda. Bez jejich souhlasu tam nikdo nic nepostaví,“ konstatoval starosta na adresu manželů Matouškových. Zopakoval zákonné požadavky na minimální šířku komunikace a zároveň upozornil, že stěžovatel ani žádný alternativní návrh nepředložil. Pavel Matoušek sice tvrdí, že cestu lze snadno vést jinudy a že mu to potvrdil i projektant Pavel Grasse, který územní plán připravuje, podrobněji ale svůj údajný protinávrh zastupitelům nepopsal. Projektant se ve svém písemném vyjádření pro zastupitele postavil za starostu, což je ale podle Pavla Matouška dáno tím, že mu to starosta nařídil.
Podobný názor jako Josef Kebrle zastává i zastupitelka Olga Riegertová. která kandiduje za konkurenční uskupení Pro Nelahozeves, stejně jako Pavel Matoušek z druhého místa. Podle jejího názoru návrh nezpůsobí majitelům významnou újmu. „Příjezdy k domům být musí a nikdo jiný tam potřebu jezdit mít nebude, takže o nějakém dopravním ruchu nemůže být řeč.“
O něco smířlivější postoj zaznívá z úst místostarosty Josefa Kukly, lídra kandidátky KSČM. Ten dal najevo, že by rád všechny neuspokojené požadavky na změnu územního plánu s projektantem ještě jednou prošel a prověřil, zda v některých případech nelze přece jen žadatelům vyhovět. Současně ale vyjádřil názor, že Pavel Matoušek je veden zejména snahou, aby už v daném místě nikdo další nestavěl. „Každý chce být na konci,“ potvrzuje jeho slova Josef Kebrle. Přitom už současný územní plán povoluje v místě poměrně rozsáhlou výstavbu. A je to naopak nový návrh územního plánu, který má živelný stavební boom z minulých let v této lokalitě omezit na rozumnou míru a celou řadu dosud zastavitelných pozemků převádí zpět na nezastavitelné.