Od příštího roku dojde v naší obci k významné změně v placení za svoz odpadů. Zastupitelstvem prošla nová vyhláška, která zavádí poplatek za nemovitost jako celek, a zároveň motivuje obyvatele obce, aby si popelnice nechávali vyvážet jen jednou za dva týdny.
Za týdenní vývoz jedné běžné popelnice zaplatí nově vlastník nemovitosti 1 500 Kč. Když si ale nechá vyvážet popelnici jen jednou za dva týdny, poplatek bude poloviční. Na počtu lidí, kteří v domě trvale žijí, již nebude záležet. Většina lidí by tak měla na poplatku ušetřit, více zaplatí jen lidé, kteří bydlí v domě sami. Podle starosty Josefa Kebrleho bude obec poskytovat finanční úlevu osamělým seniorům, pokud prokáží, že jejich jediným příjmem je starobní důchod, který nedosahuje čtyřnásobku životního minima. “Týká se to asi třiceti lidí,” konstatoval starosta.
Zdražení se ale nevyhne chalupářům. Ti dosud platili 500 Kč ročně za týdenní svoz, nyní budou muset platit 750 Kč za čtrnáctidenní svoz.
Podobně jako u směsného odpadu je nově konstruován i poplatek za svoz bioodpadu. Zde dochází k výraznému zdražení – zatímco letos ještě za jednu velkou hnědou popelnici zaplatíte 300 Kč, od příštího roku to bude 850 Kč. Poplatek budou navíc platit i lidé, kteří si biopopelnici v minulosti zakoupili do svého vlastnictví a dosud tak měli vývozy zcela zdarma – dosavadní poplatek se totiž nevybíral za svoz bioodpadu, ale za pronájem biopopelnice.
Starosta slibuje, že do konce roku obec najde místo, kam budou moci lidé bioodpad odvážet. O sběrném dvoře se již dříve uvažovalo v areálu firmy Anytrade v Zagarolské ulici.
Objem | 1 popelnice | 2 popelnice | 3 popelnice | ||
---|---|---|---|---|---|
Každé dva týdny | Každý týden | Každý týden | Každý týden | ||
Směsný odpad | 120 l | 750 Kč | 1 500 Kč | 3 000 Kč | |
240 l | 1 125 Kč | 2 250 Kč | 4 500 Kč | ||
1100 l | 4 500 Kč | 9 000 Kč | 18 000 Kč | ||
Bioodpad | 120 l | 250 Kč | 550 Kč | ||
240 l | 425 Kč | 850 Kč | 1 700 Kč | 2 550 Kč |
O přípravě vyhlášky jsme psali v článku: Chystá se změna poplatku za popelnice. Kdo dobře třídí, ušetří
Poplatek bude nově splatný do konce února. Režim svozu si bude moci vlastník nemovitosti změnit i v průběhu roku. Této možnosti mohou podle starosty využít například lidé, kteří vlastní kotel na tuhá paliva a potřebují druhou popelnici pouze v průběhu topné sezóny.
Vyhlášku schválilo zastupitelstvo šesti hlasy. Proti byli pouze František Šimek a Pavel Matoušek. Zastupitel Václav Turecký na červencovém zasedání chyběl. Podle Františka Šimka se nyní začnou někteří obyvatelé zbavovat odpadu nezákonně, například jej budou házet do škarp nebo do veřejných odpadkových košů. Josef Kebrle tento názor odmítl s tím, že v jiných obcích, kde byl podobný systém zaveden, se takto občané nechovají.
Podle Pavla Matouška je systém problematický pro obyvatele Resortu, kde jsou popelnice celoročně umístěny přímo na ulici. Zastupitel vyjádřil obavy, že někteří lidé začnou odpad pod rouškou tmy vyhazovat do cizích popelnic a tu svou si nechají vyvážet jen jednou za dva týdny, aby ušetřili.
Obec do konce roku vybaví jednotlivé popelnice čipy. Ty se zatím budou využívat jen k evidenci počtu vyvezených popelnic, do budoucna ale umožní svozy odpadu dále zlevnit. Lidé by totiž mohli získat bonusy, pokud si popelnici někdy nenechají vyvézt. Takový systém ale podle starosty v naší zemi není vyzkoušený a zavádět jej tedy zatím nechce. “To už by se opravdu zvýšilo riziko, že se lidé začnou zbavovat odpadu nelegálně,” uzavřel starosta.
Vymodlená soutěž
Nový poplatkový systém byl zaveden poté, co se změnila konstrukce platby svozové společnosti FCC (dříve .A.S.A.). Zatímco dříve platila obec paušální roční částku, od letošního léta je platba odvozena od počtu svozů. Pokud tedy občané zvolí méně časté vývozy, ušetří v důsledku i obec. Od změny si starosta slibuje snížení nákladů na svoz odpadu.
K současnému stavu ale vedla trnitá cesta – veřejnou zakázku na svoz odpadu totiž obec musela vyhlásit postupně třikrát.
Poprvé se soutěž konala loni na jaře, protože firma FCC, která dosud v Nelahozevsi odpad svážela, vypověděla obci smlouvu uzavřenou v závěru roku 2014. Podle firmy totiž došlo ke změně tržní situace a zakázka sjednaná tehdejší starostkou Petrou Urbanovou se již přestala vyplácet.
Obec tak byla nucena vyhlásit novou soutěž. Zakázka byla vypsána jen na osm měsíců, starosta tak chtěl získat čas k přípravě plnohodnotné soutěže s novými parametry. Do soutěže se tehdy přihlásila jen firma FCC, a to s cenou výrazně vyšší, než za kolik firma odpad svážela do roku 2015. Za osm měsíců provozování služby firma požadovala přes dva miliony korun, zatímco dříve prakticky stejné služby poskytovala za 1,76 milionu za celý rok. Regionální vedoucí obchodu FCC Libor Luňáček navýšení ceny tehdy zdůvodnil mimo jiné změnou legislativy, která výrazně omezila maximální množství inertního odpadu. Ten se používá pro zpevnění tělesa skládky a nemusí se za něj vybírat poplatky. Podle Libora Luňáčka došlo v uplynulých letech i k výraznému snížení výkupních cen druhotných surovin.
Do firmy FCC se tehdy starosta ostře obul. V Nelahozeveském zpravodaji kritizoval zejména vysoké ceny za vývoz biopopelnic. “Vyvézt malou biopopelnici je podle firmy dražší než vyvézt černou popelnici s komunálním odpadem. Vyvézt velkou 240litrovou popelnici je jen o deset procent levnější než velkou černou popelnici. Člověku se nechce věřit, že toto může být reálná situace na trhu s odpady,” rozhořčil se Josef Kebrle.
Když ale obec vypsala soutěž podruhé, tentokrát již na dobu neurčitou, přihlásila se do ní opět jen firma FCC a nabízené služby zdražila o dalších 15 procent. Podle Libora Luňáčka byl důvodem nový požadavek obce na očipování popelnic. Zvýšením ceny ale firma překročila maximální nabídkovou cenu, kterou obec stanovila v zadávacích podmínkách. Konkurent firmy FCC, odpadová firma AVE, se soutěže právě z tohoto důvodu vůbec nezúčastnil.
Starosta tedy soutěž vypsal potřetí, maximální nabídkovou cenu nechal ze soutěžních podmínek vyškrtnout. Mezitím odpady v obci vyvážela nadále firma FCC, ale bez soutěže. Napotřetí firma FCC nabídla služby za 3,1 milionu Kč. Do soutěže se přihlásila ještě firma AVE Kladno, jejíž nabídka byla o více než 200 tisíc korun dražší. Vítězem je tak znovu firma FCC, tedy stejná firma jako na počátku. S tím rozdílem, že služby jsou o více než milion korun ročně dražší. A to navzdory tomu, že firma FCC má přímo na území obce vlastní skládku.
Třetí relevantní hráč na trhu s odpady – firma SUEZ – se soutěže ani jednou nezúčastnil. “Nejsme v regionu vlastníkem žádných skládek, na které se v současné době velká část směsného komunálního odpadu – bohužel – v ČR bez využití ukládá,” vysvětlila mluvčí firmy SUEZ Kateřina Kodadová, proč firma soutěže v Nelahozevsi ignorovala.
(mm)