Okamžik, na který netrpělivě čekají tisíce obyvatel Kralup nad Vltavou i okolních obcí, se podle všeho přiblížil. Po více než čtvrtroce by se měl ve středu 1. července znovu otevřít Masarykův most v Kralupech nad Vltavou minimálně pro osobní dopravu. Termín otevření sice nikdo nechce závazně slíbit, ze získaných vyjádření je ale zřejmé, že další prodlužování uzavírky by už nastat nemělo.
“Zatím nic nenasvědčuje tomu, že by to zhotovitel nestihl,” potvrdil za Středočeský kraj jako hlavního investora stavby referent odboru dopravy Marek Hanuš a v podobném duchu se vyjádřila i jeho nadřízená, vedoucí oddělení pozemních komunikací Zuzana Urbancová. Zástupci stavební firmy Vodohospodářské stavby (VHS) na posledním čtvrtečním kontrolním dni sdělili přítomným, že se jede podle harmonogramu. “Nevidím žádný zásadní důvod, proč by se to nemělo podařit,” potvrdil aktuální termín i výrobní ředitel VHS Vilém Řáha.
Firma v minulých dnech dokončila stavbu podchodu pod silnicí u nemocnice a betonovou konstrukci již zasypala zeminou. Velký posun vpřed nastal také při stavbě navazující lávky přes Zákolanský potok. Prakticky hotov už je také kruhový objezd Na Františku. V pondělí tak mohla konečně začít závěrečná pokládka asfaltového povrchu v celé délce Mostní ulice. Začíná se v části u kostela, kde chybí už jen vrchní obrusná vrstva. Na druhé straně uzavřeného úseku, v prostoru nad nově vybudovaným podchodem, bude nutné položit všechny tři vrstvy, které běžná asfaltová silnice obsahuje.
Že se práce chýlí k závěru, potvrdil i zástupce technického dozoru investora Jan Učeň. “Pokud se nestane něco závažného a nebude třeba týden v kuse pršet, tak je otevření příští týden reálné, byť ještě minulý týden to tak nevypadalo,” sdělil Učeň. Na stavbě došlo podle jeho slov v posledním týdnu k velkému pokroku a dodavatel zatím v termínu plní všechno, co slíbil. Učeň ale současně upozorňuje, že harmonogram zbývajících prací je nadále napjatý. “Musí se využívat každá hodina,” varoval technický dozor s tím, že práce na stavbě je ještě mnoho.
Že je termín 30. června nepřekročitelný, dávají všichni stavebníkovi najevo na každém kroku. “Na kontrolních dnech masírujeme zhotovitele, aby vzal tento termín na vědomí,” řekla Urbancová. Další prodlužování uzavírky mostu ve svém čerstvém usnesení nepřipouští ani rada města Kralupy nad Vltavou, které je vedlejším investorem stavby. Oba investoři nyní shodně deklarují, že v případě jakéhokoliv dalšího zpoždění nastoupí na řadu sankce.
Na úterý 30. června je svolána závěrečná kontrolní prohlídka stavby. Zda se od 1. července začne po mostě opět jezdit, následně rozhodne odbor dopravy Městského úřadu Kralupy nad Vltavou. Je možné, že v první fázi bude provoz umožněn pouze osobním automobilům. Nákladní doprava by se do Kralup mohla vrátit poté, co se – již za provozu – dokončí všechny nedodělky, například svodidla. Od 1. července by měl začít také znovu platit původní jízdní řád autobusů.
Od příští středy by si tak měly oddechnout nejen Kralupy nad Vltavou, ale i Nelahozeves, která už čtvrtý měsíc čelí obrovskému náporu osobní a v menší míře i nákladní dopravy. Podle údajů z nového radaru v Zagarolské ulici projede Nelahozevsí v běžném pracovním dni zhruba sedm tisíc vozidel. To znamená v průměru jedno auto každých dvanáct vteřin, ovšem ve špičkách je hustota dopravy ještě mnohem vyšší. V obci také za poslední tři měsíce došlo k několika drobným dopravním nehodám. V Nelahozevsi po celou dobu pravidelně na různých místech operuje státní i městská policie. Policisté se zaměřují na kontrolu zákazu vjezdu nákladních automobilů, dodržování rychlosti a alkohol.
Příští týden by měl být dokončen i kruhový objezd pod Hostibejkem. Ten je průjezdný už od Vánoc, řidiči ale dalšího půl roku čekají na svrchní vrstvu asfaltu. A ta se nemohla položit do doby, než vodárny provedou přeložku vodovodního řadu pod povrchem. V průběhu výstavby kruhového objezdu se totiž ukázalo, že stávající vodovod má ve skutečnosti jiné parametry, než bylo uvedeno v projektu. Projekt se tedy musel předělat a současně muselo formálně proběhnout změnové řízení. Nyní se už na vodovodu konečně pracuje a na kruhovém objezdu je opět zavedena kyvadlová doprava. I tato stavba má být podle smlouvy hotova do konce června.
Masarykův most měl být původně otevřen už od 1. června. Měsíční zpoždění způsobila subdodavatelská firma Vrtný a geologický průzkum, která do podloží vznikajícího podchodu nenainstalovala včas mikropiloty sloužící k přenášení zátěže z konstrukce podchodu do podloží. Současně ale vyšlo najevo, že Středočeský kraj firmě VHS jako hlavnímu dodavateli neproplácel vystavené faktury. Firma pak zhruba na dva týdny pozastavila většinu prací.
(mm)