Možné zpoždění rekonstrukce průtahu Kralup nad Vltavou, o němž se v uplynulých týdnech čím dál více spekulovalo, se bohužel potvrdilo. Teplická firma Vodohospodářské stavby (VHS), která rekonstrukci provádí, nyní připustila, že dokončení stavby spojené s uzavírkou kralupského mostu TGM se posune zhruba o měsíc, tedy do konce června.
Zpoždění oznámil na čtvrtečním pravidelném kontrolním dni výrobní ředitel VHS Vilém Řáha. Původní termín otevření mostu na konci května je podle něj nereálný. Přesný harmonogram podle svých slov předloží do týdne. Firma přitom až dosud ujišťovala, že se jede podle plánu. “Od zhotovitele stavby zatím nemáme žádnou změnu nahlášenou,” tvrdila ještě v pondělí 27. dubna tisková mluvčí Středočeského kraje Nicole Mertinová. V té době už přitom i prostým pozorováním průběhu výstavby začínalo být jasné, že termín 31. května se nedá stihnout. Na možné zdržení už před týdnem v Mělnickém deníku upozornil místostarosta Kralup nad Vltavou Libor Lesák (ODS). “Podchod, který má být z litého betonu, stavební firma ještě nezačala stavět. Podle stavebních postupů by ovšem měl beton zrát zhruba pětadvacet dní. Předpokládáme proto, že kvůli tomu dojde k prodloužení termínu dokončení,” uvedl místostarosta pro Mělnický deník a zpoždění odhadl na dva týdny. I tento odhad se ale ukázal jako příliš optimistický.
Pozdě instalované mikropiloty
Hlavním důvodem zdržení, které až do letních prázdnin prodlouží extrémní dopravní zatížení Nelahozevsi, je podle zástupce technického dozoru stavby Jana Učně selhání subdodavatele – firmy Vrtný a geologický průzkum (VGP). Tato firma, která se na svých stránkách chlubí 140letou tradicí, podle Učně zdržela stavbu o několik týdnů tím, že do podloží budoucího podchodu pod hlavní silnicí u nemocnice nenainstalovala včas mikropiloty, které mají přenášet zátěž z konstrukce podchodu do podloží. Při vrtání mikropilotů si subdodavatel údajně zničil část techniky a náhradní vrtné nářadí neměl k dispozici. Podle Učně také pracovníci firmy neměli správně postavené lešení a nedisponovali potřebnými ochrannými pomůckami, což si vyžádalo zákrok stavebního dozoru. Firma VGP je kromě toho v současné době v insolvenčním řízení, do nějž se přihlásilo už několik desítek věřitelů.
Na stavbě podchodu se tak začalo pracovat až minulý týden. Podle původního harmonogramu měl být přitom v tuto chvíli už prakticky hotový.
Jednatele subdodavatelské firmy VGP se během čtvrtka nepodařilo telefonicky zastihnout, na kontaktních číslech nikdo nezvedal telefon a firma navíc na svých webových stránkách uvádí neplatné kontaktní údaje.
Stavbyvedoucí hlavního dodavatele VHS Pavel Dušek ale vinu subdodavatele odmítl – podle něj je hlavním důvodem zpoždění počasí. S tím však Libor Lesák nesouhlasí. “Počasí není zase tak špatné, mohlo být podstatně horší,” upozornil místostarosta. První dvě etapy prací (kruhové objezdy pod Hostibejkem a pod viaduktem) přitom firma dokončila včas – zpoždění vzniklo až při třetí etapě, která začala 16. března, kdy se již teploty přehouply trvale do kladných čísel a ani množství srážek nebylo nijak nadprůměrné.
Kraj za stavbu neplatil
Stavba ale začíná nabírat zpoždění ještě z jednoho důvodu – stavební práce totiž před týdnem úmyslně zastavil přímo dodavatel, a to z důvodu neuhrazení několika faktur ze strany Středočeského kraje jako hlavního investora. Až do minulého týdne kraj nezaplatil dodavateli ani jednu fakturu a firmě už došla s investorem trpělivost. Minulý čtvrtek tak stavbu uvedla do tzv. útlumového režimu, kdy se provádějí pouze nutné udržovací práce. Jediná část stavby, kde se dále pracuje, je podchod – ten si totiž objednalo město a to své závazky vůči firmě řádně hradí. Stojí však práce na kruhovém objezdu Na Františku i na hlavní silnici podél obchodního střediska Global.
Podle hejtmana Středočeského kraje Miloše Petery (ČSSD) zdržení nastalo z důvodu problémů s proplácením peněz z regionálního operačního programu – větší část stavby za 40 milionů korun je totiž financována z dotace Evropské unie. Po sérii jednání zástupců kralupské samosprávy s hejtmanem a krajskými úředníky nakonec kraj údajně dlužné faktury uhradil a firma by měla příští týden práce v plném rozsahu obnovit. Dodavatel ale upozornil, že jedna faktura po splatnosti stále není proplacena a zároveň ústy svého výrobního ředitele pohrozil, že práce budou opět zastaveny, pokud kraj opět přestane platit. “Blíží se splatnost faktury za 2,6 milionu a následuje dalších šest a půl,” varoval Řáha.
Výrobní ředitel VHS ale zároveň ujistil, že po úplném zaplacení dluhu budou práce okamžitě obnoveny. Současně přislíbil, že se začne pracovat i o víkendech a stavaři prodlouží pracovní směny. V současné době se na stavbě pracuje vždy jen do 16 hodin, údajně kvůli stížnostem místních obyvatel na vysokou hlučnost a prašnost. Tento argument na čtvrtečním kontrolním dni odmítli zástupci kralupské městské policie. “O žádných stížnostech nevím,” konstatovala přítomná velitelka kralupských strážníků. Podle Libora Lesáka je teď prioritou obnovení dopravy na mostě TGM a tomu je třeba přizpůsobit i režim stavebních prací.
Do poloviny května by měla být zprovozněna alespoň lávka přes Zákolanský potok u Penny Marketu a navazující přechod pro chodce ke kostelu. Na tom by měl být nově instalován ostrůvek.
Pozdě zaplacené faktury mohou nyní způsobit, že kraj nebude moci po stavební firmě VHS vymáhat penále za zpoždění, které její subdodavatel způsobil. Kraji tak zřejmě nezbude, než posun dokončení akceptovat. Prodloužení uzavírky ale bude muset schválit i kralupský odbor dopravy a do tohoto řízení by se ráda vložila nelahozeveská samospráva. Dočasné dopravní značení v obci omezující na několika místech rychlost na 30 km/h totiž stojí Nelahozeves 600 korun denně. Prodloužení uzavírky o měsíc tak naši obec vyjde na dalších 20 tisíc korun. Místostarosta Nelahozevsi Josef Kukla na posledním dubnovém zasedání zastupitelstva naznačil, že bude požadovat, aby byly obci tyto dodatečné náklady uhrazeny. Zastupitel Jiří Kratochvíl zároveň upozornil na zhoršující se stav Kralupské ulice podél základní a mateřské školy.
(mm)