Několik desítek fanoušků si přišlo v pondělí 16. března do volnočasového centra poslechnout vyprávění čtveřice dálkových cyklistů z Nelahozevsi a Řeže o jejich loňské výpravě do portugalského Lisabonu.
Tým nesoucí název K moři na kole tvoří Václav Michovský a Pavel Růžek z Nelahozevsi a Vilém Ernest a David Těthal z Řeže. Všichni čtyři návštěvníkům po dvě hodiny přibližovali radosti i strasti z náročné cesty na západní pobřeží Evropy. Cestu na kolech do Lisabonu s mezizastávkou na Gibraltaru absolvovali loni v létě za 45 dní a najeli při ní více než 4,5 tisíce kilometrů. To znamená po dobu půldruhého měsíce v průměru 100 kilometrů denně. „Co člověk jede hodinu autem, my jedeme na kole den,“ nabízí srovnání Václav Michovský.
Vyprávění, na nějž cyklisty pozval místní Klub seniorů, po celou dobu doplňovaly fotografie a videa, které kluci na cestě pořizovali, často přímo ze sedla.
Nelahozeves byla ve skutečnosti „jen“ jednou ze šesti štací na spanilé jízdě po okolních obcích, v nichž kolaři svůj trip propagovali. A že nejde o zastavení první, bylo znát od první chvíle. Kluci byli dobře sehraní, ve vyprávění plynule navazovali jeden na druhého a dobře vypointovanými historkami často rozesmívali sál, i když některé příběhy se z terénu pravděpodobně nejevily tak pohodově jako o tři čtvrtě roku později z polstrovaných sedaček sálu volnočasového centra. Ať už jde o občas mizerné počasí, zdravotní potíže, různé závady na kolech nebo chybějící bombu do vařiče, což znamenalo několik dnů bez teplého jídla.
Načasování turné šesti přednášek, z nichž poslední proběhla 10. dubna v Řeži jakožto druhé „domovské“ obci kolařů, není náhodné. Besedy byly sice zaměřeny převážně na loňskou cestu do Portugalska, nezadržitelně se už ale blíží další ročník, a tentokrát je cíl opět o něco ambicióznější než ten minulý. Letos mají cyklisté v úmyslu dobýt Nordkapp – severní cíp kontinentální Evropy, nacházející se za polárním kruhem na pobřeží Barentsova moře v Norsku.
V pořadí čtvrtá výprava bude bezpochyby ze všech dosavadních (2012 Chorvatsko, 2013 Dánsko, 2014 Portugalsko) nejnáročnější. Kromě toho, že je opět delší než všechny předchozí (současný odhad je 5–6 tisíc kilometrů), je velmi složitá i z hlediska terénu a zejména počasí. A taky bude ze všech nejdražší. Kromě toho, že bude jako každý rok nutné provést komplexní údržbu všech kol, je třeba vzhledem k horším klimatickým podmínkám počítat celkově s lepším vybavením. V severských zemích jsou navíc obecně vysoké životní náklady, a k tomu se protentokrát ještě přičítají výdaje na víza do Ruska. Nejkratší cesta sice vede přes Švédsko a Finsko, to ale znamená použít trajekt, což cyklisté zavrhli – chtějí si poctivě odšlapat každý kilometr. Tento závazek je ale vyjde “draho” – Baltské moře musejí objet obrovskou oklikou přes Polsko, Litvu, Lotyšsko, Estonsko a Rusko, odkud se podél Ladožského jezera dostanou na jih Finska. Celá cesta jim potrvá možná až tři měsíce.
Mladým cyklistům se tedy určitě bude hodit i šest tisíc korun, které se jim podařilo vybrat na besedách na dobrovolném vstupném. “Ještě výraznější podporu pro nás představuje spolupráce se ZUNO Bank,” dodává Václav Michovský. Cyklistický tým totiž před časem začal spolupracovat s blogerským magazínem Více barev, který banka provozuje. Za příspěvky, které kluci pro magazín napíšou nebo natočí, dostanou honorář, který celý padne na cestu. “Zároveň dolaďujeme spolupráci s firmou Mixit, která nám na cestu poskytne müsli tyčinky, a také s firmou AZUB, od které dostaneme za výrazně nižší cenu brašny,” říká Václav Michovský.
(mm)