Naše obec už čtvrtý týden na vlastní kůži zjišťuje, co znamená být tranzitní obcí. Jak se dalo očekávat, uzavírku Masarykova mostu v sousedních Kralupech nad Vltavou objíždí většina řidičů přes Nelahozeves.
Kralupský most byl uzavřen v pondělí 16. března v dopoledních hodinách a v Zagarolské a Kralupské to bylo okamžitě znát. Dvě žákyně základní školy si daly tu práci a poctivě počítaly auta – za patnáct minut jich napočítaly 140. To znamená v průměru jedno auto každých šest sekund. Denně jde o tisíce vozidel, která přes Nelahozeves přejíždějí z jednoho kralupského břehu Vltavy na druhý, ačkoliv oficiální objížďka vede přes obchvat Velvar. Tento stav potrvá do konce května.
Nejdelší kolony se tvoří na výjezdu z Nelahozevsi směrem na Veltrusy. Proud aut zde odbočuje doprava a řidiči musí dát přednost vozidlům, která přijíždějí zleva od Nových Ouholic. Podobný problém řeší řidiči, kteří přijíždějí od Veltrus a musí ze silnice č. 608 odbočit doleva do Nelahozevsi. Právě na této křižovatce došlo také k jedné z prvních dopravních nehod – v sobotu 21. března se tu srazila tři auta. “Příčinou bylo nedání přednosti protijedoucímu vozidlu při odbočování vlevo,” vysvětlil mělnický policejní mluvčí Václav Tichý. Nehoda se naštěstí obešla bez zranění. Škoda činí cca 140 tisíc korun, alkohol nebyl zjištěn.
Prakticky na stejném místě pak došlo o týden později k další nehodě. Už dvě nehody má na kontě i křižovatka, na níž vozidla najíždějí doleva na silnici 608 směrem od Kaučuku. I tam se tvoří kolony.
K úplně první nehodě ale došlo přímo v Nelahozevsi, a to hned ve středu po uzavírce. Kralupští hasiči spěchající k zásahu do Mělníka se před památníkem Antonína Dvořáka bočně škrábli s protijedoucím osobním autem. Škoda byla nepatrná, účastníci nehody ale na příjezd policistů čekali pět hodin, protože policie byla přetížená řešením jiných incidentů v regionu.
Jinak si ale Nelahozeves na nedostatek pozornosti policie nemůže stěžovat. Hlídky státní policie i kralupských strážníků se zde objevují téměř každý den. Policie kontroluje rychlost a hlídá dodržování zákazu vjezdu pro nákladní automobily. Svá stanoviště policisté různě mění. Přesto se nadále najdou řidiči náklaďáků, kterým i riziko tučné pokuty stojí za to a Nelahozevsí nadále projíždějí. Ani třicítku zdaleka nedodržuje každý.
Zákaz vjezdu náklaďáků s výjimkou zásobování nechal do obce nainstalovat místostarosta Josef Kukla. Na dvou místech jsou i omezení rychlosti na 30 km/h a upozornění na zvýšený pohyb chodců. Zprvu poněkud chaotické dopravní značení silničáři doladili po prvním týdnu provozu.
Uzavírka mostu TGM se už stala i předmětem falešných zpráv. Hned druhý den po uzavírce začal jistý mladík ve facebookové skupině Kralup nad Vltavou šířit zprávu, že mezi Lešany a Lobčí došlo ke smrtelné nehodě. Na Apríla pak jiný vtipálek tvrdil, že při výstavbě podchodu pod hlavní silnicí v Kralupech došlo k nečekaným sesuvům. “Vypadá to na pěknej průser a minimálně měsíční zdržení celý stavby,” napsal uživatel Facebooku 1. dubna. Ani jedna zpráva se ale nepotvrdila.
“Informace o sesuvu a pozdržení prací nejsou pravdivé,” ujistila tisková mluvčí Středočeského kraje Nicole Mertinová a současně uvedla, že ještě před zahájením prací si kraj jako hlavní investor stavby nechal udělat geologický průzkum lokality. Termín dokončení stavby 31. května se nemění. Mluvčí ale také upozornila, že nejtěžší části stavby, lávka přes Zákolanský potok a navazující podchod, jsou teprve před námi. “Tyto části mají jistý technologický postup, který je třeba dodržovat,” konstatovala Mertinová. Podle mluvčí se bude zhotovitel v každém případě snažit hotovou stavbu odevzdat k užívání dříve, významnější urychlení harmonogramu ale zřejmě nelze očekávat. Kvůli stížnostem občanů a blízkosti nemocnice totiž musí práce každý den končit už kolem 16. hodiny.
Kromě výstavby podchodu, kvůli níž bylo nutné na silnici vybudovat výkop, probíhá paralelně výstavba nové kruhové křižovatky Na Františku. První dvě okružní křižovatky, pod Hostibejkem a tzv. slza pod železniční tratí, už řidiči používají, byť ještě nejsou zcela hotové. Mostní ulice se současně dočká nových povrchů a u mostu vznikne informační centrum. Celá rekonstrukce průtahu vyjde asi na 40 milionů korun, z toho zhruba čtvrtinu nákladů platí město Kralupy nad Vltavou.
(mm)