Po mnoha nedodržených slibech ohledně termínu opravy železničního nadjezdu v Nelahozevsi, od listopadu loňského roku opět uzavřeného, se konečně zdá, že oprava co nevidět začne. Tento pátek 15. srpna předá Středočeský kraj staveniště, vlastní práce by měly začít někdy v týdnu od 18. srpna.
“V průběhu dalšího týdne začneme,” potvrzuje stavbyvedoucí Jan Kubíček z firmy M-SILNICE, která zakázku na opravu mostu vyhrála s cenou 4,9 milionů korun. Podle smlouvy musí firma dokončit opravu do konce října. “Budeme ale apelovat na zhotovitele, aby to mohlo jít i dříve,” ujišťuje Milan Fiala z oddělení pozemních komunikací Krajského úřadu Středočeského kraje. Podle Kubíčka by mohl být most zprovozněn někdy na přelomu září a října, oprava by se tak vešla do dvou měsíců.
Rekonstrukce průtahu Kralup se blíží
Někdy v té době pravděpodobně začne dlouho připravovaná rekonstrukce průtahu Kralup nad Vltavou, při níž v centru města vzniknou tři nové kruhové objezdy, hlavní silnice se dočká generální opravy a naproti nemocnici bude vybudován podchod a navazující lávka přes Zákolanský potok.
Termín zahájení je ale zatím nejasný, protože stále běží lhůta na odvolání v soutěži, v níž zvítězila firma Vodohospodářské stavby za cenu 41 milionů korun. Teprve poté kraj jako hlavní investor podepíše s vítěznou firmou smlouvu a rozsáhlá stavba se začne organizačně připravovat. Vedoucí oddělení pozemních komunikací Zuzana Urbancová nevylučuje, že práce začnou ještě v průběhu září. Zatím ale není známo, jaká dopravní opatření si rozsáhlá rekonstrukce vyžádá. Prvním krokem by měla být výstavba kruhového objezdu křižovatek Podřipská–Přemyslova–Dobrovského (pod Hostibejkem). Podle původního projektu z roku 2010 by se tato část výstavby měla obejít bez úplné uzavírky, doprava by měla být křižovatkou vedena kyvadlově s pomocí semaforů. Zuzana Urbancová ale upozorňuje, že dopravní opatření bude nutné před začátkem stavby znovu zrevidovat. Přitom se zohlední i aktuální stav prací na nadjezdu v Nelahozevsi.
Nelahozeves čeká už dva roky
Podle červnového vyjádření kraje měla oprava nelahozeveského mostu začít již v první polovině července. Poslední posun způsobily administrativní průtahy spojené s podpisem smlouvy se zhotovitelem a stavebním dozorem. Bylo také potřeba zajistit poslední nezbytné administrativní dokumenty, jako například ohlášení na inspektorát bezpečnosti práce.
Posun z července na srpen je však jen posledním v dlouhé sérii odkladů. Nový nadjezd je v kritickém stavu už od podzimu 2012 – první závady se objevily jen pár měsíců po jeho zprovoznění. Silnice se postupně na několika místech propadla, zámková dlažba na novém chodníku se rozsypala a uprostřed chodníku se objevil schod. Zábradlí se mírně vyklonilo. Propadly se kryty veřejného osvětlení. Důvodem byly nestabilní svahy okolo mostu, hlavně směrem k Lososnici.
Téměř rok pak trvalo, než si kraj opatřil potřebné posudky, které určily přesnou příčinu a navrhly způsob opravy. V září 2013 kraj avizoval, že opravu provede do konce roku. To se ale nestihlo a čekalo se tedy na jaro. Mezitím kralupský odbor dopravy rozhodl z bezpečnostních důvodů o uzavření mostu a Nelahozeves se vrátila do režimu vedví rozdělené obce. Ten si již zažila po dobu osmi měsíců v roce 2012, kdy se boural starý most a stavěl nový.
Další měsíce pak spolklo stavební řízení a soutěž na dodavatele opravy, která se musela opakovat, protože v první soutěži prošel kvalifikačními kritérii pouze jediný zájemce a podle zákona se taková soutěž musí zrušit. Do druhé soutěže se přihlásili čtyři uchazeči.
Oprava nadjezdu bude provedena tak, že se z předpolí mostu sejme celý povrch až do hloubky tří metrů a položí se znovu. Současně se odtěží a znovu vytvoří svahy a pevněji se vyztuží. Znovu se bude instalovat také chodník, zábradlí a veřejné osvětlení. Lampy a část zábradlí kraj v únoru z mostu odstranil, protože hrozilo jejich zřícení na železniční trať. Samotná konstrukce mostu je podle odborných posudků v pořádku.
Uzavírky všude okolo
Kraj rozhodl o výstavbě nového nadjezdu v Nelahozevsi již v roce 2008, a to přesto, že starý most z roku 1928 měl pouze dílčí závady, které se daly řešit opravou. V odborném posudku z roku 1999 byl most označen stupněm “uspokojivý” a tento stupeň mu byl potvrzen znovu v roce 2008, kdy už byla připravována jeho demolice. V té době přitom kraj evidoval téměř 400 mostů ve svém vlastnictví, jejichž stav byl na stupni V. (špatný), VI. (velmi špatný) nebo VII. (havarijní). Jedním z nich byl i most přes Bakovský potok v nedalekých Velvarech, kde se s opravou otálelo tak dlouho, až musel být most letos v červenci ze dne na den uzavřen a Velvary si tak v současné době prožívají totéž co Nelahozeves. Kraj na naléhání velvarské samosprávy nedávno přislíbil, že ve druhé polovině srpna začne ve Velvarech stavět provizorní přemostění. To by mělo být zprovozněno počátkem září.
Téměř čtyři měsíce bylo kvůli rozsáhlé rekonstrukci uzavřeno centrum Veltrus, město se řidičům otevřelo teprve před necelými dvěma týdny.
V současné době je také uzavřena část silnice z Kralup do Velvar, kde se opravují železniční přejezdy. Tato uzavírka je ale naštěstí jen třídenní, skončit by měla v pondělí 11. srpna večer. Vysokou dopravní zátěž pociťují během pondělka zejména Lešany, přes které vede objízdná trasa pro osobní automobily. Povolenou třicítku zde bohužel dodržuje jen málokdo. Vesnicí si navíc zkracují cestu i někteří neukáznění řidiči náklaďáků.
(mm)