Kulturní dům po dílčí rekonstrukci má za sebou první zimní a jarní sezónu. K rekonstrukci přistoupilo vedení obce Nelahozeves loni v létě – dílčí oprava za necelých 800 tisíc korun začala počátkem srpna a ukončena byla slavnostním otevřením 23. listopadu. Jaké práce v kulturním domě probíhaly a kdo je dělal?
Elektro
Patrně nejdůležitější částí rekonstrukce bylo vybudování nových elektrických rozvodů, neboť dosavadní elektroinstalace už byla velmi stará a odborníci upozorňovali, že v tomto stavu nelze dále již kulturní dům provozovat.
Na dodavatelskou firmu vypsala obec soutěž, do níž pozvala tři dodavatele – firmu FOMÜLI z Hovorčovic, Elektromontážní závod KAHUDA z Prahy 9 a elektrikáře Jaroslava Michálka také z Prahy 9. Zvítězila firma FOMÜLI, která předložila nejnižší nabídku ve výši 323 tisíc Kč (všechny ceny v článku jsou včetně DPH). Později došlo k navýšení ceny na konečných 354 tisíc Kč, čímž se původně nejlevnější nabídka firmy FOMÜLI přesunula na druhé místo za Elektromontážní závod KAHUDA.
Předmětem prací, které probíhaly loni v létě, byla instalace nového rozvaděče, více než kilometr nových kabelů, nové vypínače a zásuvky. Součástí dodávky byla i potřebná odborná revize. Práce probíhaly na objednávku obce a bez předchozího vypracování projektové dokumentace. Předmětem prací nebyly divadelní pódiové instalace.
V minulosti prováděly elektroinstalační práce v obci firmy Elektro Klein, Miloslav Kalců či František Kyllar. V Nelahozevsi a blízkém okolí působí celá řada dalších firem a živnostníků v oboru elektroinstalací. Nikdo z místních ale osloven nebyl a někteří z nich neskrývali zklamání. “Na rozdíl od cizí firmy tady bydlím. Kdybych něco v kulturáku zvoral, tak to tady budou poslouchat dalších deset let. To si prostě nedovolím a to je ta nejlepší garance,” uvedl jeden z místních elektrikářů.
Toalety
Další důležitou částí rekonstrukce bylo vybudování nových toalet (podlahy, obklady, dveře, zárubně, kanalizace, zařizovací předměty, výmalba apod.), rekonstrukce občerstvovacího výklenku a vstupních podhledů. Umístění ani kapacita toalet se nezměnila. Pouze po dokončení rekonstrukce vyšlo najevo, že mísy toalet jsou umístěny příliš blízko dveřím a obec byla kvůli stížnostem občanů donucena nechat toalety přestěhovat.
Na stavební práce neproběhla žádná soutěž, byla přímo oslovena firma MAKRA, která zakázku zrealizovala za cenu 285 tisíc Kč. Obec však není povinna pro zakázky tohoto rozsahu veřejné zakázky vypisovat. Podle tehdy platné směrnice o veřejných zakázkách mohla obec u zakázek do 500 000 Kč bez DPH oslovit jedinou vybranou firmu. Zákon o veřejných zakázkách pro zakázky malého rozsahu pouze v obecné rovině ukládá, že tyto zakázky musí být zadány transparentním způsobem a při dodržení zásad rovného zacházení a nediskriminace, a záleží tedy na tom, jak si tyto zásady zadavatel při přípravě veřejné zakázky vyloží. Podle doporučení Ministerstva pro místní rozvoj by u zakázek nad 200 tisíc korun měli zadavatelé oslovovat alespoň dvě firmy. (Nová verze směrnice schválená nedávno zastupitelstvem již doporučení respektuje.)
Odborníci se také shodují, že zadavatelé by u zakázek malého rozsahu neměli oslovovat stále stejné firmy. Firma MAKRA realizuje v posledním volebním období většinu stavebních zakázek v obci. V roce 2011 zvítězila v uzavřeném výběrovém řízení na rekonstrukci budovy nové mateřské školy v Zagarolské ulici za čtyři miliony korun, v roce 2012 vyhrála navazující soutěž na rekonstrukci společenského sálu a přilehlých prostor za necelých 800 tisíc korun. Ve stejném roce MAKRA prováděla i rekonstrukci kanceláře starostky a místostarosty, kdy byla původní jedna velká kancelář rozdělena na dvě malé kanceláře pro starostku a místostarostu a na zasedací místnost.
V rámci rekonstrukce probíhala i renovace občerstvovacího výklenku, tekoucí voda je však nadále k dispozici pouze na straně výčepu, ačkoliv při akcích se obsluhuje z obou stran. Obsluha na “panákové” straně si tak musí vodu nadále přenášet v lavórech.
Parkety
Kromě elektroinstalací a toalet se obec rozhodla zrenovovat parkety. Broušení a lakování parket prováděl parketář Vasyl Markiv, který již dříve renovoval parkety v tělocvičně Dynama. Původně obec oslovila jiného řemeslníka – Martina Sekala z Prahy. Ten obci předložil nabídku na 78 200 Kč. Podle vyjádření starostky Petry Urbanové na zářijovém zasedání zastupitelstva však obec nebyla s prací Martina Sekala spokojena, proto oslovila právě Vasyla Markiva, který zakázku nakonec přijal za 78 100 Kč, tedy o pouhou stokorunu méně než Sekal. “Když jsme viděli, jak ten řemeslník pracuje, tak jsme nebyli úplně spokojení,” vysvětlila starostka na zasedání, proč se obrátili na jiného dodavatele.
Martin Sekal ale v telefonickém rozhovoru popřel, že by jej kdokoliv z obce Nelahozeves žádal o ukázku jeho jiných prací, a na svých webových stránkách žádné reference nezveřejňuje. Z odpovědi starostky na doplňující žádost o informace navíc vyplývá, že žádnou referenční návštěvu neuskutečnila.
Srovnání cenových nabídek Martina Sekala a Vasyla Markiva je také problematické. Markiv původně předložil nabídku na 79 860 Kč, ta byla následně dohodou snížena na 78 100 Kč s cílem, aby byla levnější než nabídka Martina Sekala. Jenže obě nabídky jsou nesrovnatelné, protože Sekal nabídku kalkuloval na 250 m2 (což dle svých slov určil odhadem), zatímco Markiv předložil nabídku jen na 216 m2. Pokud by se Sekalova nabídka přepočetla na plochu 216 m2, byla by o 12 000 Kč výhodnější než nabídka Vasyla Markiva. Obec si tedy na práce ze dvou předložených nabídek vybrala tu dražší.
Po konfrontaci s těmito výpočty starostka uvedla, že jedním z kritérií byla také snaha obce, aby tentýž parketář provedl i rekonstrukci pódia. Zatímco Sekal pódium brousit a lakovat nechtěl, Markiv tuto část zakázky přijal, obec za opravu pódia zaplatila 37 tisíc korun. Na zasedání, kde se jedna z občanek obce na zakázky kulturního domu dotazovala, přitom starostka uvedla, že rozhoduje “vždy cena a kvalita práce”. Žádné další nabídky na opravu pódia obec neměla.
Dalších deset let se na kulturní dům nedostane
Na loňském zářijovém zasedání starostka uvedla, že tato fáze rekonstrukce kulturního domu je na dlouhá léta poslední. Na kulturní dům se údajně nedostane “dalších deset let”, neboť finanční prostředky je třeba směřovat zejména do školní jídelny a kanalizací. Rekonstrukce v současném rozsahu by měla podle starostky stačit na to, aby mohl být kulturní dům více využíván a případně i pronajímán.
Na listopadovém zasedání pak zastupitelstvo schválilo podmínky pro využívání kulturního domu místními spolky a dalšími subjekty. Zatím je však kulturní dům využíván v obdobném rozsahu jako dříve, obec zatím jen mírně zvýšila počet svých vlastních akcí.
Slavnostní zahájení
Kulturní dům byl po opravě slavnostně otevřen loni v listopadu karnevalem a následnou taneční zábavou. Na obě tyto akce bylo v rozpočtu vyhrazeno 30.000 Kč. Skutečné náklady činily podle předsedkyně kulturní komise Aleny Hurychové 20 tisíc korun.
(mm)