Nelahozeves se může pustit do opravy hradební štoly – klíčové páteřní kanalizační stoky pod železniční tratí u zámku. Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) na konci dubna přidělilo obci dotaci ve výši 2,5 milionu korun.
Nelahozeves se snažila v závěru loňského roku získat dotaci na dvou místech – kromě MMR též u Státního fondu životního prostředí. Tam ale neuspěla – jak vysvětlila mluvčí fondu Jarmila Krebsová, problematika kanalizačních stok patří pod vodní hospodářství a to zase pod zemědělství, takže z programů životního prostředí nelze stavby tohoto typu financovat. U MMR ale obec dotaci získala a to stačí.
MMR přikleplo Nelahozevsi dotaci přesto, že obec zatím není schopna prokázat vlastnictví štoly. Majitel štoly z 19. století je totiž neznámý a obec se snaží důležitý kanalizační objekt získat do svého vlastnictví právně sporným postupem s pomocí dnes již neplatného občanského zákoníku. Shodou okolností za tři týdny vyprší půlroční lhůta, v níž se měl přihlásit případný vlastník hradební štoly – obec výzvu vlastníkovi zveřejnila na úřední desce v listopadu loňského roku. Podle současné právní úpravy již ale tento postup není možný.
Osmdesátimetrová hradební štola představuje konec páteřní stoky dešťové kanalizace, v níž končí dešťová voda z Lešan a části staré Nelahozevsi. Vede okolo zámku pod železniční tratí a pod restaurací U Janáče ústí do Vltavy. Obec označuje stav hradební štoly za havarijní – na několika místech je původní kamenné zdivo uvolněné, v ostění je řada kaveren. Podle odborného posudku Martina Jakoubka a Hany Píšové jsou hlavní příčinou havarijního stavu povodně z let 2002 a 2013, završené přívalovým deštěm 9. června loňského roku. “Přibližně 85 % povrchu ostění štoly není v dobrém stavu,” uvádí posudek. Část oprav už ale mezitím provedla Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Ta měla dle dohody s obcí opravit pouze část štoly pod tratí, nakonec ale opravu rozšířila i na další části. “Opravou došlo k výraznému zlepšení celkového stavu zmiňovaného objektu,” uvedl pro Nela.cz zástupce SŽDC Daniel Bejr. Je tedy možné, že oprava, původně odhadnutá na zhruba 3 miliony korun, bude nakonec mnohem levnější. Pak by se kromě dotace snížila i povinná spoluúčast obce, která činí 10 % skutečných celkových nákladů, které musí obec na závěr vyúčtovat.
Jak bude vlastní oprava probíhat? Tam, kde to bude možné, bude vypadané zdivo zpětně zazděno. Chybějící části zdiva budou nahrazeny novým materiálem. Dutiny na zdivu i za zdivem budou vyplněny formou injektáže betonu. Na některých úsecích se zděný povrch ještě vyztuží stříkaným betonem a kari sítěmi. Celá štola pak bude zpevněna cementovým mlékem. Současně se opraví i jednotlivá zaústění do štoly. Martin Jakoubek, který vypracoval projektovou dokumentaci opravy štoly, upozorňuje, že opravu je třeba provést bezodkladně a obává se dokonce možných ztrát na životech, pokud by došlo k úplné havárii objektu. “Dílo vede pod důležitým železničním koridorem Praha–Děčín–Drážďany, dále se nad ním nachází dům se zahradou.”
Je tedy velmi pravděpodobné, že potřebná oprava proběhne ještě letos, v rozpočtu jsou potřebné prostředky pro povinnou spoluúčast připraveny. Obec bude muset ale nejprve najít v soutěži dodavatele. Samotné práce by měly trvat nejvýše dva měsíce.
(mm)