Nabírající zpoždění při opravě stále uzavřeného železničního nadjezdu v Nelahozevsi přimělo obec Nelahozeves k radikální akci. Obec již nehodlá dále čekat a rozhodla se zrealizovat vlastní alternativní projekt – místo mostu vybuduje v místě podjezd pod železniční tratí. Pomohou jí k tomu příjmy ze skládky.
Tento článek vyšel na Apríla. Neberte jej prosím vážně.
“Obec Nelahozeves již nemá zájem na tom, aby se Středočeský kraj pokoušel most znovu opravit. Nikde není žádná záruka, že tentokrát už to opravdu vyjde. Most je zavřený už více než rok a naše trpělivost je u konce,” vysvětlila starostka Petra Urbanová důvody, proč se obec rozhodla vzít osud dopravy v tomto místě do vlastních rukou.
Dalším důvodem, proč se obec rozhodla k tak významnému kroku, je názor architektů nového územního plánu. Ti již loni v létě vyvolali zájem veřejnosti svým návrhem na přeložení Kralupské ulice blíže k hasičárně a na přestěhování sochy Antonína Dvořáka. Tím však jejích plány neskončily. “Dominantní železniční nadjezd přímo uprostřed obce Nelahozeves není v souladu s urbanistickou koncepcí předloženou naším sdružením,” upozorňuje jeden z projektantů sdružení DGGG Ivan Gogolák. “Most je expozičně velmi významný a vytváří cizorodý prvek v jinak přirozené morfologické hierarchii místní urbanizované zóny.” Právě architekti doporučili obci alternativní výstavbu tunelu, který by se tak stal již čtvrtým podúrovňovým křížením s tratí na území obce.
Středočeský kraj se sice stále chystá současný nadjezd opravit, obec mu v tom ale hodlá zabránit pomocí připravované stavební uzávěry.
Projekt výstavby nového podjezdu už je hotov, jeho autorem je Martin Jakoubek na základě vítězství ve veřejné zakázce pod názvem “Sanace pramenního vývěru Pod Bažantnicí a související nezbytná infrastruktura”. Prameniště Pod Bažantnicí se nachází u hlavní silnice nedaleko naprojektovaného podjezdu směrem na starou Nelahozeves – poznáte jej podle toho, že tam téměř pořád teče voda přes silnici.
Náklady na vybudování nového dopravního spojení se odhadují zhruba na 50 milionů korun. Polovinu této částky by měla pokrýt evropská dotace, která byla původně určená pro nadjezd, ale vzhledem k přetrvávajícím potížím při výstavbě kraj dotaci nakonec nedostane a místo toho ji získá právě obec. Zbylé náklady pokryje obec z příjmů ze skládky. Součástí projektu je i výstavba chodníku mezi starou Nelahozevsí a Hleďsebí – tento projekt byl připravován již loni, ale starostka jej později pozastavila s odůvodněním, že nedošlo k dohodě s administrativou Martina Lobkowicze ohledně některých pozemků. Nyní je jasné, že stopnutí projektu mělo jiný důvod, protože přesné umístění chodníku se muselo naprojektovat společně s podjezdem.
Podjezd totiž nepovede přímo v místech dnešního nadjezdu, ale bude železniční trať křižovat šikmo (viz obrázek), takže silnice se zbaví dvou nepřehledných pravoúhlých zatáček, kde často dochází k dopravním nehodám. Nájezd do tunelu bude začínat u zmíněného prameniště, výjezd z tunelu na druhé straně trati naváže do ulice Lososnice. Ta se v tomto úseku změní na asfaltovou a propojí se současnou Zagarolskou. Zemina v místě se odtěží, aby se z Lososnice pokračovalo bez stoupání a následného klesání až do Zagarolské, protože celá terénní vlna je zde pouze kvůli nadjezdu. Vytěžená zemina se použije pro změnu pro vyplnění prostoru po sanaci nedaleké skládky styrenů, po jejímž odtěžení zůstane v místě obrovská jáma.
Stavět se začne v květnu, vybudování zhruba padesátimetrového tunelu včetně navazujících silničních přípojek by mělo trvat zhruba půl roku. Bourání současného nadjezdu bude probíhat paralelně. První řidiči by se po nové trase měli projet krátce před Vánoci.
Připravovaný projekt také umožní rozšířit fotbalové hřiště Viktorie, které se muselo zmenšit poté, co oddíl PTZ před několika lety prohrál soudní spor s manželi Dandovými o pozemky na severní straně hřiště. Tehdy se muselo hřiště zkrátit o plných 16 metrů a posunovala se severní branka. Hřiště teď konečně opět získá původní rozměry posunem jižní branky dále na jih. Na něj bude navazovat nové parkoviště pro třicet aut, které bude stát v místech dnešního nájezdu na most. Tím se vyřeší další palčivý problém – v případě, kdy Viktorie hraje doma, praská stávající parkoviště v ulici Pod Strání ve švech.
Na novou situaci již zareagovalo město Kralupy nad Vltavou, které se rozhodlo přejmenovat autobusovou zastávku u nadjezdu. Tím ale kralupská radnice nekončí. “Historické názvy zastávek většinou již neodpovídají současné situaci,” uvedla mluvčí města Lenka Moravcová. Současné zastávky se totiž většinou jmenují podle institucí, které se v daném místě dříve nacházely, ale dnes už tam nejsou nebo se jmenují jinak. Například městský úřad se na přelomu roku přestěhoval z Cukrovaru do bývalého obchodního domu Máj, čímž ztratilo logiku pojmenování hned dvou zastávek. Stejně tak již dávno neexistují Ústavy národního zdraví, přesto se příslušná zastávka i po dvaceti letech stále jmenuje ÚNZ.
V nových chystaných jízdních řádech budou tedy zastávky pojmenovány takto (uvádíme pouze ty, jejichž název se změní):
- Kralupy n. Vlt., bývalý OS Máj
- Kralupy n. Vlt., bývalý MěÚ
- Kralupy n. Vlt., bývalý ÚNZ
- Nelahozeves, u bývalého nadjezdu
- Nelahozeves, bývalé Tukové závody
- Nelahozeves, bývalá restaurace U Kaštanu
“Jsme si vědomi toho, že nová jména zastávek mohou u některých spoluobčanů vzbuzovat nevoli,” říká Lenka Moravcová. “Jsme ale přesvědčeni, že humor k životu patří. Město se rozhodlo dát formou lehké nadsázky najevo, že svět okolo nás se prostě mění,” uzavřela mluvčí.