Více než sedm měsíců byl v loňském roce znemožněn průjezd Nelahozevsí kvůli výstavbě nového nadjezdu přes páteřní železniční trať Praha–Vraňany–Děčín. Nekvalitně provedená výstavba jedné části mostu si teď pravděpodobně vyžádá další uzavírku. Podle informací ze Středočeského kraje, který je majitelem mostu, by opravy měly být zahájeny už na konci září, protože kraj chce stihnout dokončit potřebné práce dříve, než udeří mrazy. Termín je však zatím značně nejistý.
Nový železniční nadjezd v Nelahozevsi byl vybudován v první polovině loňského roku jako náhrada za původní starý most z roku 1928, který se kraj přes jeho uspokojivý stav rozhodl zbourat zejména z důvodu jeho nízké nosnosti. Nový most byl otevřen v srpnu 2012, již dva měsíce poté se však na vozovce objevily první trhliny. Silnice a přilehlý nový chodník se postupně na několika místech propadly, současně došlo k narušení konstrukce zábradlí a stožáru veřejného osvětlení. Pravděpodobnou příčinou byl neočekávaný sesuv prudkého svahu směrem k Lososnici, který se zpočátku projevoval pouze drobnými trhlinami, stav povrchů se však v dalších měsících výrazně zhoršil a na místě musela být zavedena dopravní omezení. Sklon lososnického svahu z vyztužené zeminy činí 3:1 a podle posudku firmy GEOMAT z února letošního roku byl svah takto naprojektován “z důvodu omezení záborů a finanční výhodnosti”.
Že je závada vážná, potvrdil i posudek firmy AZ Consult. “Bez celkové sanace může dojít ke kolapsu konstrukce,” uvádí se v závěrech posudku, který se vedle posouzení závažnosti závady rámcově zabývá i možnými řešeními. Mezi ně podle návrhů firmy patří vybudování železobetonové zpevňující zdi nebo zmírnění sklonu svahu, obě varianty však musí být provedeny společně se zpevněním narušeného podloží samotného mostu.
O závadě jsme podrobně informovali v dubnovém článku Nadjezd v Nelahozevsi je v kritickém stavu, zní z krajského úřadu.
Konkrétní a detailní způsob řešení měl určit další posudek, jehož zhotovení v květnu kraj objednal u firmy SG-GEOPROJEKT. Text měl být hotov do konce června, jenže do toho přišly povodně a firma požádala o odklad. Když se na aktuální stav dotazovala v průběhu léta obec Nelahozeves, kraj jí odpověděl, že posudek bude k dispozici 20. srpna. Ani tento termín však nebyl dodržen a posudek není dodnes. Kraj ujišťuje, že dělá vše pro to, aby jej firma “neprodleně” odevzdala a aby tak mohly stavební práce začít ještě v průběhu září.
Je však možné, že tento termín se opět posune, protože bude ještě nutné požádat kralupský odbor dopravy o stavební povolení a projednat se všemi dotčenými orgány novou dopravní uzavírku včetně objízdných tras. Opět se zřejmě otevře i téma dopravních opatření v ulici Pod Strání, která sloužila jako neoficiální objízdná trasa po dobu výstavby nového mostu v loňském roce. Dosavadní úvahy odpovědných pracovníků krajského úřadu totiž směřují k tomu, že most se stejně jako loni po dobu opravy úplně zavře. “Na základě předběžného jednání se zhotovitelem, Krajskou správou údržby silnic, technickým dozorem investora a projektantem je nejpravděpodobnější oprava mostu za plné uzavírky,” uvedl vedoucí odboru dopravy krajského úřadu Lukáš Peřina. Podle referenta oddělení pozemních komunikací Milana Fialy je prioritou kraje provedení opravy do konce letošního roku.
Další rovinou problému je odpovědnost za vzniklý problém. Firma SMP CZ totiž odmítla závadu uznat jako reklamaci s odůvodněním, že chyba byla již v projektu. “Projekt pro zadání stavby neobsahoval statické posouzení stability svahů násypu,” hájí se dodavatel s tím, že dílo bylo provedeno “řádně, v souladu s podepsanou smlouvou o dílo a zadávacími podklady”. Firma SMP CZ navzdory současným problémům nadále uvádí rekonstrukci mostu ve svých referencích.
Riziko, že by firma odmítla opravu provést a místo řešení havarijního stavu mostu by se rozjelo dlouhé kolečko sporů o to, kdo sanaci zaplatí, však naštěstí nehrozí. Středočeský kraj má totiž ve smlouvách se svými dodavateli klauzuli, která firmy zavazuje provést potřebné opravy díla i v případě, že reklamaci neuznají. “Náklady nese zhotovitel až do pravomocného rozsudku, pokud by to došlo až tak daleko,” doplnil Milan Fiala z krajského úřadu a ujistil, že dodavatelská firma je připravena opravy provést. To potvrzuje i mluvčí SMP CZ Pavel Kameník: “Po vypracování návrhu opravy je zhotovitel připraven v souladu se smlouvou o dílo vadu opravit ke spokojenosti objednatele.” Pokud by později kraj uznal, že chyba nebyla na straně dodavatele, ale už v projektu, náklady na opravu by firmě zpětně proplatil. Kdo je viníkem neutěšeného stavu nového nadjezdu, by mohl naznačit i několikrát odkládaný odborný posudek.
(mm)