V říjnu loňského roku odvysílala kralupská televize reportáž ze slavnostního otevření železničního nadjezdu v Nelahozevsi. Redaktorka nám v ní mimo jiné sdělovala, že původní most se “opravdu nacházel ve velmi špatném technickém stavu”. Nebyla to pravda, starý most z roku 1928 byl stále v uspokojivém stavu, jak jsme podrobně informovali loni v únoru, takže jeho zbourání (eufemisticky označované jako “rekonstrukce”) nebylo objektivně nutné. Každopádně nový most, použijeme-li další slova redaktorky TV Kralupy, opravdu “stojí za to”. Půl roku od kolaudace je v havarijním stavu a vyžaduje okamžitou opravu.
Více než sedm měsíců byla Nelahozeves rozříznutá na dvě části kvůli výstavbě nového železničního nadjezdu. Most se otevřel 28. srpna 2012, a protože krajský radní pro dopravu Robin Povšík neměl tehdy čas, slavnostní otevření mostu se posunulo až na konec září. Povšík nakonec stejně nepřijel, zaskakoval za něj radní pro školství Milan Němec. V každém případě to bylo jen tak tak, protože už několik týdnů po přestřižení pásky se na mostě objevily první trhliny.
Kraj jako vlastník silnice už v říjnu loňského roku most reklamoval u dodavatele, společnosti SMP CZ. Ta před zimou provedla provizorní opravy s tím, že přes zimu se bude most sledovat a definitivní oprava se zrealizuje na jaře. Tehdy se zdálo, že to postačí; problém se tehdy nejevil jako vážný. Jenže situace se začala prudce zhoršovat. Silnice se postupně na několika místech propadla a most musel být osazen dopravními značkami – v místě je nyní zúžená vozovka a třicítka. Zámková dlažba na novém chodníku se rozsypala a uprostřed chodníku se objevil schod. Zábradlí se mírně vyklonilo. Propadly se kryty veřejného osvětlení.
Příčina se našla poměrně rychle: začal se totiž sesouvat strmý svah na jihovýchodní straně mostu směrem k Lososnici. Nikdo přitom v tuto chvíli neví, kdy se pomalý, ale jistý sesuv zastaví. Podle Martiny Pekárkové z kralupského odboru dopravy je most pravidelně kontrolován. Již existující posudky však označují svah jako nestabilní. Současný stav mostu je kritický, jak zaznělo z úst zástupce krajského úřadu na nedávné schůzce všech zainteresovaných stran.
Na této poradě se také začal hledat viník. Oprava totiž nejspíš vůbec nebude levná. Pravděpodobně bude nutné sejmout celý povrch polorozpadlé vozovky a chodníku, provést injektáž zeminy, zmírnit úhel svahu na Lososnici navezením spousty zpevňujícího materiálu, celý svah vyztužit, pak znovu položit povrch silnice a chodníku, opravit veřejné osvětlení a zábradlí, udělat spousty zkoušek atd. atd. Konkrétní řešení vyplyne z posudku, který si nechal Středočeský kraj vytvořit a jehož první závěry by měly být známy během jednoho až dvou týdnů.
Jak už bylo řečeno, Středočeský kraj uplatnil reklamaci u dodavatelské firmy SMP CZ. Ta ale odmítá problém uznat jako svou chybu a brání se, že most postavila přesně podle projektu. “Vady, které se na díle objevily, vznikly v důsledku vady projektové dokumentace,” tvrdí mluvčí SMP CZ Pavel Kameník a upozorňuje, že projekt pro zadání stavby neobsahoval statické posouzení stability svahů násypu. Projektant, firma VPÚ DECO, zase tvrdí, že projekt zrealizoval podle zadání kraje a že kraj si analýzu svahu neobjednal. Současně VPÚ DECO upozorňuje na dlouhou prodlevu mezi vytvořením projektu (2007) a jeho realizací (2012).
Kraj ujišťuje, že po dobu opravy bude most stále otevřen v jednom pruhu pro osobní vozidla i autobusy – kyvadlovou dopravu mají zajišťovat semafory. To ale není vůbec jisté – podle zástupce Krajské správy a údržby silnic totiž hrozí i úplná uzavírka komunikace. Případnou uzavírku by navíc bylo nutné časově sladit s plánovanou rekonstrukcí Mostní ulice v Kralupech a výstavbou tří nových kruhových objezdů v centru města, která má proběhnout v letošním roce.
Komu nakonec zůstane v ruce Černý Petr (čili kdo bude muset sanaci propadajícího se nadjezdu zaplatit), je zatím těžké z dostupných informací byť jen odhadnout. Už teď je ale jasné, že přestřižením pásky loni v září příběh zdaleka neskončil.