Zvýšenému bezpečnostnímu riziku vystavil lešanské děti řidič ČSAD Střední Čechy, když na odpolední lince z Nelahozevsi do Kralup v pondělí 4. června vynechal na své pravidelné trase zastávku Lešany. Děti jedoucí ze školy vysadil na rozcestí nad výjezdem z Nelahozevsi a rovnou pokračoval směrem do Kralup.
Cesta z rozcestí do Lešan je mimo obec, řidiči zde běžně jezdí sedmdesátkou. Silnice je úzká a vzhledem k hustému porostu po obou stranách silnice místy i velmi nepřehledná a kromě toho jsou některé její úseky v dezolátním stavu, což zmenšuje prostor pro vyhýbání vozidel. Výluka nebyla nijak ohlášena, takže rodiče vysazených dětí se o ní dozvěděli až od nich samotných.
Zablokovaná náves
Řidič odmítl zajet do Lešan proto, že v Lešanech na návsi byla vyložena hromada hlíny, která údajně bránila otočení autobusu na návsi. Tu tam měla vyložit stavební firma podnikatele Miloslava Kalců, který v Lešanech provádí přeložky vedení společnosti ČEZ Distribuce a zároveň výstavbu nového veřejného osvětlení na zakázku obce Nelahozeves. “Někdo povolil rozkopání silnice, kde se otáčíme, a nikomu nic nenahlásil,” stěžuje si poradce ředitele ČSAD Střední Čechy Jan Čermák.
Podle zástupce ČSAD byla výluka zastávky operativně dohodnuta s objednatelem spoje, kterým je město Kralupy nad Vltavou. “Naši řidiči při najetí do Lešan po zjištění, že se nemohou otočit, dostali pokyn po konzultaci s pověřeným úřadem v Kralupech nad Vltavou nezajíždět do obce,” uvádí Jan Čermák. Město vzápětí upozornilo na zablokování návsi obec a ta ihned zjednala nápravu – stavební firma na pokyn zastupitelky Elišky Brázdové, vykonávající na stavbě dozor, náves opět uvolnila. Podle ČSAD Střední Čechy autobusy nejezdily do Lešan po dobu dvou dnů, místní občané však takový rozsah výluky nepotvrzují – většina řidičů tedy byla zjevně ochotna jezdit do Lešan i ve ztížených podmínkách.
Zástupce společnosti AZ Elektrostav Nymburk, která na objednávku společnosti ČEZ provádí v Lešanech přeložky vedení nízkého napětí (a pro niž jako subdodavatel pracuje Miloslav Kalců) však odmítl, že by se firma čehokoliv dopustila. “Realizace probíhá v souladu s projektovou dokumentací a při respektování podmínek všech účastníků stavebního řízení,” ujistil obchodní ředitel Jindřich Oupický. Na doplňující dotaz, zda má firma povolení skládat výkopovou zeminu na návsi, již však nereagoval.
Minimálně z projektové dokumentace pro výstavbu veřejného osvětlení (která probíhá paralelně s pracemi ČEZ) však možnost záboru návsi nevyplývá. Referentka kralupského odboru dopravy Martina Pekárková navíc již dříve konstatovala, že na lešanské návsi musí být trvale k dispozici prostor pro otáčení bez nutnosti couvání. Podle vedoucího odboru dopravy Miroslava Hořejšího to sice nestanoví přímo zákon, vyplývá to však z obecných zásad bezpečnosti provozu. “Když máte plný autobus lidí, tak s ním prostě nemůžete couvat,” konstatuje Miroslav Hořejší a dodává, že zákaz couvání se často objevuje ve vnitřních směrnicích příslušných dopravců.
Ztracená značka
Autobusy Iveco Crossway, které ČSAD Střední Čechy nasazuje na zmíněnou linku, mají poloměr otáčení přes 11 metrů. To znamená, že k bezpečnému otočení potřebují kruh o průměru více než 22 metry. Tyto rozměry lešanská náves má, ale musí být úplně volná. To bohužel někdy neplatí – osobní automobily, které na návsi parkují, otáčení často brání a autobus pak musí couvat, někdy i plný lidí. Občas auta parkují dokonce přímo na zastávce. “Například ve středu 20. června ve 13.30 hodin parkovalo přímo před čekárnou v Lešanech osobní vozidlo Škoda Roomster registrační značky 1AX 36 75 a následně se zde náš řidič autobusu MHD musel složitě otáčet,” upozorňuje na porušování dopravních předpisů Aleš Jakoubek, vedoucí osobní dopravy ČSAD Střední Čechy.
V minulosti bylo zakázáno parkování i na protější straně návsi – před několika lety zde nějaký čas stála zákazová značka, později však byla ukradena. Dnes už obec neví ani to, zda se jednalo o zákaz zastavení nebo stání a kde přesně značka vlastně byla – žádná evidence dopravních značek v obci totiž neexistuje. Miroslav Hořejší přitom upozorňuje, že obec je povinna udržovat dopravní značky v řádném stavu. “Jedná se o místní komunikaci, zodpovědnost za stav dopravního značení nese jednoznačně obec,” konstatuje vedoucí odboru dopravy kralupského úřadu. Místostarosta Josef Kukla se snažil tento problém řešit oslovením dopravního experta Antonína Seidla, ale u zastupitelů narazil. “Nebyl zájem, i možná pro relativně vysokou cenu za zpracování,” říká místostarosta. Za kompletní revizi a zdokumentování dopravního značení si Antonín Seidl řekl o 65 tisíc korun, což je pětina rozpočtu obce na silnice. Josef Kukla se nyní dle svých slov chystá oslovit dalších několik firem ve snaze najít levnější řešení.
Problém s otáčením autobusu na návsi by se mohl vyřešit jednou provždy změnou jízdního řádu. Město Kralupy nad Vltavou totiž uvažuje o změně trasy autobusu – linka by se v Lešanech neotáčela, ale pokračovala by dále na křižovatku s velvarskou silnicí, kde by odbočila vlevo a přes Zeměchy by se vrátila zpět do Kralup. To by zároveň umožnilo vytvoření nové zastávky Lešany-Resort, o kterou obyvatelé Resortu již dlouho marně usilují.
(mm)