Rekonstrukce viaduktu spojujícího severní a jižní Nelahozeves, která měla původně začít na podzim letošního roku, se odkládá nejméně o několik měsíců. Podle posledních informací Krajského úřadu Středočeského kraje, který je investorem stavby, práce začnou pravděpodobně až v lednu 2012.
V rámci rekonstrukce bude zbourán současný most z roku 1928 a nahrazen novým. Po celou dobu prací bude místo uzavřeno pro automobilovou i pěší dopravu. Otevření nového mostu je plánováno do 28 týdnů od zahájení prací. Pokud tedy budou práce zahájeny v avizovaném termínu a nedojde ke zpoždění v samotné realizaci, nový most bude otevřen v průběhu července 2012.
Demolice
První fází bude demolice starého mostu. Celá současná konstrukce mostu bude rozřezána a pomocí dvou jeřábů přepravena na staveniště, odkud bude odvážena na předem vybranou skládku. Vytěžená zemina zůstane na staveništi a bude použita při výstavbě nového mostu.
Nový most
Nový most bude mít širší vozovku o 2,5 metru a na jižní straně bude vybudován chodník se třemi sloupy veřejného osvětlení o výšce 6 metrů. Chodník bude od mostu protažen 10 metrů směrem na západ a 28 metrů směrem na východ (k patě odbočky do ulice Lososnice).
Instalace veřejného osvětlení přitom nebyla původně vůbec plánována. Během série jednání uskutečněných v roce 2008 ji však do projektu prosadili tehdejší starosta Jaroslav Otásek a člen zastupitelstva Jiří Rous.
Nový most bude mít nosnost 32 tun (současný má 14 tun). Právě zvýšení hmotnostního limitu je v projektu uváděno jako jeden z hlavních důvodů celé realizace.
V rámci projektu budou protažena svodidla o 20–30 metrů oběma směry.
Kde se bude otáčet autobus?
Velkou neznámou zatím zůstává autobusová doprava.
Na severní straně by se měly autobusy otáčet na zastávce Tukové závody u Miřejovického mostu. Původně zvažovaná alternativa, že by konečná autobusu byla na druhé straně mostu před hotelem U Libuše, je zřejmě již mimo hru.
Složitější situace je na straně jižní. Autobus měl původně ve směru od zámku zajíždět až k viaduktu a projekt počítal s vybudováním provizorní otoče v místě tzv. bývalé skládky. Problém je v tom, že tato skládka není bývalá, ale současná, neboť v uplynulých letech docházelo k divokému zavážení a na hranici se silnicí dokonce došlo k určitému pokusu o „rekultivaci“. Protože původce skládky není zřejmě znám, její likvidaci nakonec budou muset provést nejspíš vlastníci příslušných pozemků, což je v první řadě sama obec Nelahozeves a částečně také majitel zámku Nelahozeves Martin Lobkowicz.
Dokud černá skládka nebude zlikvidována, odbor dopravy Městského úřadu Kralupy nad Vltavou zřejmě zajíždění autobusů k viaduktu nepovolí. Dopravní opatření totiž musí být navržena tak, aby autobusy nemusely couvat.
V takovém případě by se zřejmě autobusy otáčely na hlavní zastávce Nelahozeves, kde je teoretický prostor k otočení autobusu před hasičskou zbrojnicí, kam by však autobus musel zajíždět po poměrně úzké cestě. Jednotlivé varianty budou před finálním rozhodnutím posouzeny zkouškou.
Řešením by bylo dočasné nasazení menších autobusů, takovými však smluvní dopravce ČSAD Střední Čechy nedisponuje.
Staveniště
Hlavní staveniště má být umístěno na západní straně mostu podél hlavní silnice – to však předpokládá vyřešení problému se skládkou. Z umístění staveniště také vyplývá, že přeprava velkého množství stavebního materiálu a odpadu bude vedena zejména po trase z Lobče Kralupskou ulicí a zpět nebo přes Lešany.
Na východní straně má být z ulice Lososnice vybudována provizorní betonová komunikace. Její výstavbě padne za oběť několik stromů.
Objízdné trasy
V širším okolí Nelahozevsi budou instalovány dopravní značky upozorňující na neprůjezdnost obce Nelahozeves. Značená objízdná trasa povede po silnici č. 101 přes Veltrusy a Kralupy nad Vltavou. To dále zatíží už tak velmi frekventovanou hlavní kralupskou silnici a mj. také úzkou a místy nepřehlednou komunikaci spojující Lobeč s Nelahozevsí. Zvýšený provoz lze v důsledku uzavírky očekávat i v Lešanech a Podhořanech. Právě Podhořany přitom již dnes trpí vysokou dopravní zátěží v souvislosti s blízkou skládkou a pískovnou.
Není také vyloučeno, že někteří řidiči obeznámení s místními podmínkami budou volit kratší objízdnou trasu přes ulici Pod Strání.
Na této ulici je již v současné době oboustranný zákaz vjezdu nákladních automobilů, silnice je velmi úzká a téměř po celé délce ulice jsou umístěny retardéry. Tyto faktory v součtu zřejmě odradí jakéhokoliv řidiče nákladního automobilu, aby při objezdu uzavírky volil tuto trasu.
Horší je to s dopravou osobní, kde může objízdná trasa přes ulici Pod Strání představovat nezanedbatelnou časovou úsporu ve srovnání s „oficiální“ trasou přes Veltrusy a Kralupy nad Vltavou. Je pravděpodobné, že tuto cestu budou volit zejména samotní obyvatelé Nelahozevsi a blízkých obcí.
Zvýšená intenzita dopravy v této ulici by byla další ránou pro místní obyvatele, na které již v současné době dopadají nepříznivé vlivy skládky kalů společnosti UNILEVER (podemleté základy domů), skládky styrenových smol společnosti UNIPETROL a struskoviště (kontaminace užitkové vody). K tomu se aktuálně připojuje problém neexistujícího veřejného osvětlení v části ulice Pod Strání v souvislosti s prováděnými přeložkami elektrického vedení společností ČEZ Distribuce (toto téma je hlavním bodem programu nejbližšího zasedání zastupitelstva).
Teoretickým řešením by bylo oboustranné umístění dopravní značky Průjezd zakázán – smyslem této dopravní značky je zejména eliminace tranzitní dopravy. Otázkou však zůstává, zda by se řidiči tímto zákazem řídili a zda by se obci podařilo donutit policii, aby na ulici Pod Strání prováděla alespoň namátkové kontroly. Navíc u takto dlouhé ulice by bylo poměrně složité dokazování, že se řidič cestou skutečně nikde nezastavil.
Zákaz by mohl mít také tvrdší podobu – zákaz vjezdu s dodatkovou tabulkou umožňující vjezd dopravní obsluze (pak mohou do ulice jezdit v podstatě pouze místní a služby typu pošta či zásobování místních potravin). Alternativou pak je vjezd na povolení místního úřadu. Ten by na dobu rekonstrukce mostu vydal vjezdové karty obyvatelům ulice Pod Strání a U Žlábku. I v tomto případě zůstává problém s prováděním kontrol, ale je jednodušší alespoň samotný výkon kontroly – pokud vás někdo přistihne v ulici bez povolení, automaticky je to na pokutu.
Poslední spíše teoretickou variantou je změna režimu této silnice na jednosměrnou komunikaci. To by sice dopravě asi částečně ulehčilo a eliminovalo by to vzájemné vyhýbání protijedoucích vozidel na této komunikaci, na druhou stranu by to výrazně zkomplikovalo život opět právě obyvatelům ulice Pod Strání, kteří by např. při cestě na úřad nebo do školy (a nebo opačně, v závislosti na zvoleném směru jízdy) museli jezdit přes Veltrusy a Kralupy.
Podoba dopravního značení v ulici Pod Strání je v kompetenci obce Nelahozeves. Starostka Nelahozevsi Petra Urbanová se k jednotlivým variantám zatím nechce vyjadřovat s tím, že jednání o dopravních opatřeních stále probíhají. Zdá se však, že zcela uspokojivé řešení neexistuje. Odpověď nenabízí ani samotný realizační projekt rekonstrukce mostu, který se dopadem uzavírky na okolní místní komunikace vůbec nezabývá.
Vlaky
Demolice a vybudování nového mostu bude mít dopady i na železniční trať, která vede pod mostem. V první řadě budou muset být odstraněna stávající nadzemní trakční vedení a místo nich bude položen provizorní podzemní kabel. Po skončení prací bude postaveno nové nadzemní vedení. Tato operace si vyžádá několik úplných výluk trati, přičemž některé z nich mají trvat až šest hodin. To mj. bude znamenat nárazové rušení rychlíků na trase Praha–Ústí nad Labem/Děčín.
Další výluky si vyžádají samotné rekonstrukční práce, zejména v kritických etapách demolice starého mostu a instalace nového.
Jinak by měl provoz dráhy zůstat zachován. Po celou dobu rekonstrukce má být rychlost vlaků v tomto místě omezena na 30 km/h, což zřejmě způsobí malá zpoždění.
K čemu vlastně potřebujeme nový most?
Podle prvních informací, které byly k dispozici, je stávající most za hranicí životnosti a musí být zbourán. Jen trochu důkladnější pohled do dokumentace však ukazuje, že takové tvrzení je přinejmenším poněkud nadnesené. Expertní studie, která posuzovala stav současného mostu, samozřejmě netvrdí, že most je ve vynikající kondici – to ostatně od 80 let starého mostu nelze úplně očekávat. Dokumentace však rozhodně neříká, že by most byl v havarijním stavu. Zjištěné dílčí závady na mostě lze zcela jistě řešit méně nákladnou a rychlejší metodou, než je kompletní zbourání mostu a postavení nového. V České republice je jistě mnoho mostů, které jsou na tom mnohem hůř než viadukt v Nelahozevsi.
Ostatně ani samotná dokumentace netvrdí, že hlavní motivací pro vybudování nového mostu je špatný stav toho stávajícího: jako hlavní důvod pro celý tento projekt se udává nutnost zvýšení nosnosti a šířky mostu.
Jak už je uvedeno výše, současný most má nosnost 14 tun (a pro jediné vozidlo dokonce 20 tun) a nový má tento limit zvednout na 32 tun (a nosnost pro jediné vozidlo má být plných 80 tun). Jaký to má ale význam? Vzhledem k dopravnímu značení na okolních silnicích může kamion přijet do obce pouze ze severu po Zagarolské. Většinou pojede nejspíš do areálu PTZ (dnes Wet Wipes). Z jakého důvodu by měl přejíždět přes most a pokračovat dál? Nelahozeves neslouží pro tranzitní dopravu – tu dostatečně zabezpečují dvě blízké silnice (č. 16 a 608). V jižní části Nelahozevsi se nenachází žádný průmyslový provoz, s výjimkou skládky Josefa Kratochvíla, kvůli které se ale snad most nerekonstruuje – navíc je třeba znovu zopakovat, že již dnes má most nosnost 20 tun, do tohoto limitu se může vejít i plně naložený tahač s návěsem. I kdyby takové vozidlo přes most projelo (jakože může už dnes), kam bude pokračovat? Serpentinami do kopce po úzké Kralupské ulici a dál ještě užší silnicí přes Lešany, což je v současnosti jediná možnost, kterou dopravní značky umožňují?
Kromě toho pouhých pár desítek metrů od mostu směrem na jih se nachází malý můstek o nosnosti 14 tun. Jaký má tedy smysl zvyšovat nosnost viaduktu na 32 tun, aniž by se kdokoliv zabýval tímto druhým omezením, které pak v praxi stejně bude tím limitujícím?
Zajímavější argument už je s rozšířením mostu. Každý, kdo se na mostě vyhýbal s autobusem, jistě dosvědčí, že most je úzký. Intenzita dopravy v Nelahozevsi však není tak vysoká (není-li zrovna zavřená nějaká jiná důležitá silnice v okolí), aby toto úzké hrdlo způsobovalo problematické dopravní situace. Ano, rozšíření mostu by asi každý uvítal, ale opravdu to stojí za těch 30 miliónů, které bude výměna mostu stát, nepočítaje více než půl roku citelného dopravního omezení v obci? Skutečně je to ten nejpalčivější dopravní problém v Nelahozevsi? Nebylo by mnohem užitečnější za tyto peníze už konečně pořádně opravit Velvarskou ulici, aby její obyvatelé nemuseli trpět enormním hlukem a vibracemi, které jim způsobují stovky náklaďáků denně jedoucích na skládku Uhy a zpět?