V kralupském kulturním domě Vltava se v úterý 7. prosince 2010 probíralo ožehavé téma záměru rozšíření letiště Vodochody. Na veřejné debatě o navrhovatelem předložené dokumentaci k EIA se tu sešli představitelé obcí a měst spolku Proti letišti, aby veřejnosti sdělili ve zkratce hlavní připomínky k tomuto záměru. K veřejné debatě, na níž bylo přítomno kolem stovky lidí, se připojily i dispečerky Ekologického centra Kralupy.
Letiště Vodochody a. s. má v úmyslu původně tovární letiště podniku Aero přeměnit na veřejné mezinárodní letiště, sloužící zejména pro nízkonákladové aerolinie a sezónní (charterové) lety. Letiště má být schopné denně obsloužit až 140 letadel. Počítá se zejména s typy Airbus A320 nebo Boeing 737 s kapacitou 100 až 220 cestujících. Ostrý provoz by měl být zahájen na přelomu let 2012 a 2013. Letiště chce konkurovat zejména pražské Ruzyni.
Šestnáct měst a obcí Středočeského kraje, kterých se rozšíření letiště týká, bojuje proti záměru investora už skoro dva roky. Spojily se ve sdružení STOP Letišti Vodochody. Ve většině z nich proběhlo referendum, ve kterém občané rozšíření letiště odmítli. Lidé, kteří žijí v blízkosti letiště, se obávají především negativního dopadu na zdraví, hlukové zátěže a emisí, dopravního zatížení, znehodnocení majetků a také nebezpečí plynoucí z leteckého provozu pro okolí letiště Vodochody.
Oznamovatel záměru, Letiště Vodochody, a. s., předložil dokumentaci k EIA právě v období po komunálních volbách, které bylo pro obce nejméně příznivé. Na prostudování osmisetstránkové dokumentace tak měli zástupci obcí velmi málo času. Od dne zveřejnění 11. 11. 2010 běžela lhůta 30 dní k zasílání připomínek k dokumentaci. Přesto se zástupcům obcí podařilo dát dohromady kvalitní připomínky, které mají šanci obstát a ochránit tuto oblast, domovy cca 30 tisíc lidí, před další značnou zátěží zdejšího životního prostředí, které už i v současné době musí čelit celé řadě nepříznivých vlivů.
Zástupci obcí sdružených v iniciativě „Proti letišti“ vyjmenovali na veřejné besedě závažné nedostatky, které podle nich má navrhovatelem předložená druhá verze studie EIA. Obávají se nočních letů i toho, že na letiště budou létat i letadla těžší než 100 tun, i když s tím studie nepočítá.
Obce napadají také hlukové a akustické studie. Dokumentace prý neobsahuje špičkovou hlukovou zátěž ani dlouhodobější výhled hlukového zatížení letiště spojeného s hlukem narůstající automobilové dopravy. Požadují zdokladovat skutečnou kumulaci hlukové zátěže. Další obavy plynou z nárůstu silniční dopravy v případě spuštění provozu letiště. Zástupci iniciativy proti letišti napadají i předložené emisní studie, které jsou podle nich zcela nedostačující.
Kralupský místostarosta Libor Lesák informoval přítomné o předložené připomínce, týkající se bezpečnostních rizik především pro Kralupy, plynoucích z provozování leteckého provozu nad Areálem chemických výrob v Lobečku.
Na veřejné debatě zaznělo i ornitologické zhodnocení záměru. Známý ornitolog pan Peške upozornil na hejna 110 tisíc havranů, kteří v zimním období každý den odlétají z Kralup do Prahy a večer se vracejí zpět, přičemž trasa jejich letu koliduje se startovací i přistávací trajektorií letiště ve Vodochodech. Kumulace havranů podle něj představuje pro letecký provoz velké nebezpečí. Navíc v hejnech létají i kavky, které jsou je ohroženým druhem.
Na besedě zazněly i připomínky v ekonomickém duchu. Stát koupil pozemky pro stavbu další přistávací dráhy letiště Ruzyně, které tak bude plně pokrývat poptávku po letecké dopravě. Další letiště poblíž Prahy by vytvářelo konkurenci Ruzyni za cenu podstatného zhoršení životních podmínek v našem regionu.
Ekologické centrum Kralupy nad Vltavou vzniklo v roce 2006 na základě vzoru holandského dispečinku DCMR (Agentury na ochranu životního prostředí), který působí v průmyslově značně zatížené oblasti Rotterdamu. Společně s obdobným centrem v Mostě jde o jediná centra tohoto typu v České republice, zejména díky svému dispečinku, přístupu k datům ze stanic automatizovaného imisního monitoringu, možnosti vlastního měření mobilním měřicím vozem, Zeleného telefonu pro veřejnost a napojení na dispečinky průmyslových podniků. Posláním Ekologického centra Kralupy nad Vltavou je aktivní a objektivní poskytování informací o životním prostředí, řešení stížností obyvatel a ekologická výchova. Ekologické centrum Kralupy nad Vltavou |
„Dodejme ještě, že letecká doprava nejvíce zatěžuje životní prostředí ze všech druhů dopravy,“ uvedla Jana Krátká, dispečerka Ekologického centra Kralupy.
V pátek 10. prosince 2010 předala delegace zhruba 40 členů iniciativy Proti letišti, vedená kralupským starostou Petrem Holečkem, soubor 170 připomínek ke druhé verzi studie vlivu letiště na životní prostředí (EIA) náměstkovi ministra životního prostředí Tomáši Vrbíkovi. Předání připomínek se uskutečnilo v Praze Vršovicích, přímo před budovou Ministerstva životního prostředí, které nyní bude o budoucnosti letiště ve Vodochodech rozhodovat. Své stanovisko k záměru by mělo vydat do poloviny příštího roku.
Občané žijící v okolí Vodochod, kterým není lhostejný současný ani budoucí stav životního prostředí, jenž budeme předávat našim dětem, si přejí a doufají, že zvítězí jejich vůle a zájmy ekologické, nikoliv ekonomické.
Naděje na zachování klidné a bezpečné oblohy nad Kralupami tak stále existuje.
Jana Krátká
Ekologické centrum Kralupy nad Vltavou