Když předsedající ustavujícího zasedání zastupitelstva Jaroslav Otásek navrhl na novou starostku Petru Urbanovou, sál mírně zašuměl překvapením. Ve skutečnosti se však nic překvapivého neodehrálo. Petra Urbanová byla v čele kandidátky zjevně právě proto, aby se v případě vítězství stala starostkou – a tak se také stalo, byť křížkující voliči nakonec mírně upřednostnili tradiční a známé osobnosti – Jaroslava Otáska a Jaroslava Krále.
Politický talent
Tím, že Jaroslav Otásek přijal pozici místostarosty, zabil několik much jednou ranou. V první řadě dal najevo, že nelpí na doživotní funkci starosty a že je ochoten přepustit křeslo mladší generaci. Už to samo o sobě se cení – kdyby zatoužil ještě po jednom starostovském období, potřebné hlasy by bezpochyby v zastupitelstvu našel, a dost možná i mezi zástupci lešanské opozice. V komunálních volbách dostal absolutně nejvyšší počet hlasů, a byť jeho podpora mezi voliči oproti minulým volbám výrazně poklesla (možná kvůli skládce), je viditelné, že jeho způsob správy obce stále nachází pozitivní odezvu u velké části voličů.
Za druhé dal najevo, že mu osud obce leží na srdci a že preferuje kontinuální předání žezla před možným chaotickým nájezdem nové garnitury. Navíc si stále udrží vliv na chod obce, zejména ve dvojici s mladou nezkušenou starostkou.
A konečně – tato taktika mu umožnila elegantně vyřadit ze hry lešanské zastupitele, kteří mu šli před volbami po krku (včetně autora těchto řádků) a na které pak nakonec nezbylo ani místostarostovské křeslo, byť výsledek voleb jim jej přisuzoval. Ovšem výsledek voleb je jedna věc a povolební vyjednávání věc druhá, jak vidíme na příkladu Prahy.
Jaroslav Otásek tak svým překvapeným oponentům opět ukázal, že je hráč, kterého není radno podceňovat. Pokud by náhodou pomýšlel na politickou dráhu vyšší úrovně (Karel Schwarzenberg je důkazem, že nikdy není pozdě), věřím, že například v hnutí Starostové a nezávislí by se jistě neztratil a za dva roky by mohl být třeba krajským radním.
Nedůležitá skládka a děravý jednací řád
Jaroslav Otásek ještě stačil doslova posledních pár minut před uzavřením své rekordně dlouhé starostovské kariéry paralyzovat snahu opozičních zastupitelů o aktivnější přístup obce ke kauze “skládka”. Nováček zastupitelstva Pavel Matoušek sice stihl ještě necelých 24 hodin před ustavujícím zasedáním předložit návrh usnesení, které by v případě schválení umožnilo obci lépe se připravit na blížící se veřejné projednávání záměru na rozšíření skládky, končící starosta však tento písemně podaný návrh zcela ignoroval a do návrhu programu napsal jen body, které sám považoval za vhodné k projednání. Než se zkoprnělí lešanští zastupitelé stačili v této situaci zorientovat, zasedání zastupitelstva skončilo a požadované body se neprojednaly.
To mimo jiné znamená, že oponentura veřejného projednávání záměru rozšíření skládky bude ležet s vysokou pravděpodobností pouze na bedrech nedávno vzniklého Občanského sdružení Nelahozeves, které už nějaký čas supluje nepochopitelnou pasivitu oficiálních orgánů obce (starosta, místostarosta, výbor pro životní prostředí a v podstatě zastupitelstvo jako celek).
Ale i kdyby lešanští zastupitelé před zraky desítek diváků protestovali a šli s končícím starostou do otevřené konfrontace, nelze vyloučit, že by narazili na byrokratickou bariéru nedokonalého jednacího řádu zastupitelstva, který navíc dostali do rukou jen pár desítek minut před zahájením ustavujícího zasedání (to bych už označil skoro za skandální – dokument tohoto typu by měl jednoduše viset na webových stránkách obce). Jednací řád totiž starostovi výslovně nenařizuje, aby návrh na doplnění programu podaný zastupitelem na poslední chvíli nechal zastupitelstvem alespoň posoudit, ačkoliv například o návrhu podaném ústně přímo na zasedání se hlasovat musí. A naopak – jednací řád nařizuje, aby zastupitel svůj návrh doručil obci jako výtisk, tedy v papírové podobě, což je v době, kdy je obec povinna provozovat elektronickou podatelnu a datovou schránku, přežitek minulého století.
Právní vzdělání nové starostky dává naději, že dříve či později přijde na řadu i revize jednacího řádu a že budou tyto mezery odstraněny a nebo alespoň nebudou zneužívány. V této souvislosti by bylo také vhodné se podívat na ustanovení, které omezuje délku příspěvku občana na nejvýše tři minuty – obvyklá praxe bývá pět až deset minut.
Začne se obec Nelahozeves řídit zákonem o obcích?
Hned první slova nové starostky po jejím zvolení naznačila, že na rozdíl od svého předchůdce hodlá své kroky mnohem více podřizovat zákonu o obcích. Litera zákona a jednacího řádu zastupitelstva sice nebyla pod jejím řízením naplněna zcela přesně, neboť k jednotlivým projednávaným bodům nebyla výslovně otevřena rozprava a diskuse (občané dostali prostor až na samotný závěr zasedání, kdy už bylo všechno rozhodnuto), sluší se však dát Petře Urbanové dobu hájení.
Osvěžující změnou je už samotná skutečnost, že ještě v rámci probíhajícího zasedání starostka rovnou avizovala zasedání další, a to hned za dva týdny. To je v naší obci skutečně věc nevídaná a dává to tušit, že Petra Urbanová si dobře uvědomuje neudržitelnost dosavadní praxe, kdy mezi veřejnými zasedáními zastupitelstva konanými v rozporu se zákonem obvykle jen zhruba dvakrát do roka (zákon stanoví maximální periodu tři měsíce) pořádal starosta tzv. porady zastupitelstva, které však v praxi disponovaly všemi prvky standardního zasedání a dokonce se na nich přijímala usnesení. S tím podstatným rozdílem, že porady se konaly v kanceláři starosty a byly neveřejné.
Nadějná byla i zmínka nové starostky o větším důrazu na webové stránky obce. Dosavadní starosta totiž tomuto médiu nepřikládal prakticky žádný význam, o čemž svědčí nejen hlavní stránka (kde se již šestým rokem nachází “aktualita” informující o vytvoření nových stránek), ale i třeba úřední deska, na které se nachází pouze zlomek toho, co na ní má ve skutečnosti být (a to už nehovoříme jen o ostudě, ale přímo o porušování správního řádu).
Třeba Petra Urbanová zatlačí na pilu ještě trochu víc a začne zveřejňovat i zápisy ze zasedání zastupitelstva, rozpočet obce (snad i novější než z roku 2006, který visí na stránkách nyní), územní plán a další důležité dokumenty, jejichž přímé zveřejňování sice zákon výslovně nenařizuje, ale které řada obcí už běžně publikuje – k jejich utajování totiž není žádný důvod a zveřejňování těchto dokumentů přibližuje samosprávu občanům obce.
Věřme, že z nové a pro mnohé občany obce zřejmě nečekané dvojice Urbanová – Otásek bude smíchán ten pravý elixír složený z čerstvé krve a dlouholetých zkušeností. Věřme, že při jednání zastupitelstva nebudou ignorovány hlasy lešanských a komunistických zastupitelů, kteří zůstali v opozici, a že všechny podněty budou posuzovány podle věcné podstaty a ne podle toho, kdo je předkládá.
Věřme, ale buďme ostražití.