V listopadu zahájil středočeský krajský úřad územní řízení na projekt Rekonstrukce nelahozeveských tunelů. V rámci řízení má být rozhodnuto o přesné podobě projektu, jehož součástí je zejména ražba druhého železničního tunelu v lobečské skále, ale i přeložka trati podél ulice Dvořákova stezka, vybudování protihlukových stěn pod zámkem a kompletní rekonstrukce železniční zastávky Nelahozeves-zámek.
Ještě v průběhu listopadu (po uzávěrce zpravodaje) by měl středočeský krajský úřad zahájit územní řízení pro projekt rekonstrukce nelahozeveských tunelů. V rámci řízení má být rozhodnuto o přesné podobě projektu, jehož součástí je zejména ražba druhého železničního tunelu v lobečské skále, ale i přeložka trati podél ulice Dvořákova stezka, vybudování protihlukových stěn pod zámkem a kompletní rekonstrukce železniční zastávky Nelahozeves-zámek.
Starosta Nelahozevsi Jakub Brynda (Pro Nelahozeves) zakládá komisi, která dostane za úkol připravit odborné námitky k projektu rekonstrukce nelahozeveských tunelů. Zveřejněné parametry projektu vyvolaly velký odpor obyvatel dotčené ulice Dvořákova stezka, části veřejnosti i opozičních zastupitelů.
Spolek Dvořákova stezka vznikl v červenci 2020 ve snaze chránit Dvořákovu stezku a její krajinný ráz, jako odkaz kulturně přírodního dědictví pro další generace. Domníváme se, že bychom měli být hrdi na odkaz hudebního skladatele Antonína Dvořáka, který je znám po celém světě. Pravidelné procházky touto stezkou byly zdrojem a inspirací pro jeho skladby a tvorbu. Stejně jako zpěvaví ptáci a šumějící stromy, které jsou zde již sta let. Měli bychom proto zachovat ráz dané lokality i pro další generace.
Připravovaný projekt přeložky železniční trati (psali jsme o něm podrobně v čísle 4/2020) nadále naráží na odpor obyvatel ulice Dvořákova stezka. Kontroverze působí zejména plán Správy železnic narovnat dosud esovitý profil trati, což by znamenalo posun ulice i stezky blíže k řece. To by si vyžádalo zbourání několika budov a vykácení tisíců stromů a keřů podél stezky. Podle starosty Jakuba Bryndy (Pro Nelahozeves) je ale na podobné námitky pozdě. To potvrzují i dosavadní reakce Správy železnic, která na projektu nehodlá již nic podstatného měnit.
Vizualizace nových severních portálů (na straně Nelahozevsi)
Připravovaný projekt modernizace železniční trati v Nelahozevsi začíná narážet na odpor některých obyvatel ulice Dvořákova stezka. Lidem se nelíbí, že má být trať posunuta blíže k řece, což by si vyžádalo nutnost demolice několika objektů v této ulici.
Model protihlukové stěny při pohledu od kulturního domu
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) chce na Dvořákově stezce a podél vlakové zastávky vybudovat protihlukové stěny. V jedné z variant by stěny měly být na některých místech vysoké až 3,5 metru.
Západně od současné soustavy tří tunelů (na snímku vpravo ve svahu) bude vyražen nový tunel, do nějž bude svedena doprava ve směru na Kralupy nad Vltavou.
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) chystá rozsáhlou modernizaci železniční trati podél Dvořákovy stezky. Stávající trať v úseku tunelů a jejich okolí již z mnoha důvodů nevyhovuje a musí být rozšířena, aby po ní mohly vlaky jezdit rychleji a bezpečněji. Projekt by měl být podle současných plánů zahájen za čtyři roky, hotovo by mělo být do roku 2025.
Provozovatelem portálu Nela.cz je Nela Media, z. ú. Nejedná se o oficiální stránky obce. Obsah těchto stránek může být šířen pouze v souladu s licenčními podmínkami.