Nelahozevsí se přehnala průtrž, zaplavila domy i zahrady

DSCF6193
Zásahové vozidlo nelahozeveských hasičů
Zásahové vozidlo nelahozeveských hasičů
Nelahozeves si po dvou letech opět připomněla, že vodní živel není radno podceňovat. Obrovská průtrž mračen spojená chvílemi i s kroupami, která se obcí přehnala v pondělí večer mezi 19. a 21. hodinou, zaplavila řadu zahrad a sklepů a vnikla také do přízemí několika rodinných domů.

Problémy měli obyvatelé Dolní Návsi v Lešanech, kam byla povolána jednotka Sboru dobrovolných hasičů Nelahozeves. Na Dolní Návsi vyplavil přívalový déšť velké množství písku, kterým byl zasypán výkop po pokládce kabelů elektrického vedení. Voda ohrožovala přilehlé nemovitosti, hasiči pomocí lopat vyčistili odvodňovací koryto a čerpali vodu z jedné zahrady.

Po ukončení zásahu byli dispečinkem Hasičského záchranného sboru (HZS) povoláni do resortu Zámecké údolí. Zde již zasahovala jednotka HZS Kralupy, která pomocí plovoucího čerpadla čerpala vodu ze zahrady jednoho z vyplavených domů. Podle zástupce velitele nelahozeveských hasičů Radka Modese se voda valila po celé stráni nad Zámeckým údolím a protékala přízemími domů dolů do ulice V Loučkách.

Protože se zde zásah chýlil ke konci, domluvil se velitel nelahozeveské jednotky Jan Gregor s velitelem zásahu na preventivní kontrole lokality V Loučkách. Tam voda vyplavila přízemí jednoho rodinného domu, bylo zde 20 centimetrů vody. Živel se přehnal přes několik zahrad. Jedna z obyvatelek ulice si stěžovala, že kralupská jednotka hasičů odčerpávala vodu ze Zámeckého údolí přímo na zahrady ulice V Loučkách. Radek Modes upozornil, že se v tomto případě nejednalo o zásah nelahozeveských hasičů, zároveň se však za své kolegy z krajského hasičského sboru postavil. "Voda se nedá odčerpávat do kopce, jinak to nešlo," konstatoval Radek Modes.

Několik sklepů bylo zaplaveno v Zagarolské a V Úvoze. Zde se v jednom domě dostala voda až do přízemí a sousedé postižených obyvatel pomáhali dům do pozdních večerních hodin sušit.

Na postižených místech, kde hasiči zasahovali, byli přítomni místostarosta Josef Kukla a zastupitel Pavel Matoušek. V současné době probíhá postupně úklid zanesených ulic v jednotlivých částech obce.

K rozsáhlým záplavám došlo v obci naposledy v sobotu 14. srpna 2010, kdy silný dlouhotrvající déšť způsobil obrovské škody v několika domech a zcela zdemoloval povrch Lužické ulice v Lešanech. O okolnostech této události jsme psali zde.

Radek Modes v souvislosti se záplavami zároveň upozornil, že nelahozeveská jednotka není v současné době vybavena žádným kalovým čerpadlem. "Máme k dispozici pouze plovoucí čerpadlo, které na odčerpávání sklepů není vhodné - jakmile se tam dostane nějaká nečistota, čerpadlo se zasekne," uzavřel Radek Modes s tím, že na kalové čerpadlo by hasiči potřebovali dvacet až třicet tisíc korun.

Voda řádila i v Kralupech

Vodní živel samozřejmě nepostihnul pouze Nelahozeves. V Kralupech nad Vltavou zatopil vodní proud během krátké chvíle osm ulic. Na různých místech města zasahovalo pět hasičských sborů. Hasiči odčerpávali vodu ze sklepů, uvolňovali kanály, stavěli zábrany či odklízeli auta zaparkovaná nad kanály. Přívalový déšť nejvíce postihnul Zeměchy, Růžové údolí a samotné centrum Kralup. Zaplaveno bylo mj. i patnáct aut.

 

Jak voda zpustošila Zeměchy, si můžete prohlédnout ve fotogalerii města Kralupy nad Vltavou na Facebooku.

Samotný průběh povodní si můžete prohlédnout ve fotogalerii obyvatelky Zeměch Marcely Votavové na Facebooku.

Reportáž Kralupského televizního zpravodajství o záplavách v Zeměchách:

Rozhovor TV Kralupy se starostou Kralup Petrem Holečkem o záplavách v Zeměchách:

Reportáž TV Kralupy z návštěvy krajského radního Milana Němce v Zeměchách:

Článek o záplavách v Kralupech nad Vltavou na Novinky.cz: Po pondělní průtrži mračen byly na Kralupsku v akci všechny jednotky hasičů

Zásah skončil až po půlnoci. Ještě během dneška hasiči odčerpávali vodu ze sklepa v Hálkově ulici (u výjezdu na Nelahozeves). Město již začalo organizovat úklid.

Hrozí další bouřky

Český hydrometeorologický ústav dnes ráno vydal další varování před silnými bouřkami ve Středočeském kraji. Během úterního odpoledne a večera se budou v teplém vzduchu vytvářet místy bouřky, ojediněle doprovázené silnými nárazy větru (kolem 20 m/s), přívalovými srážkami a krupobitím. O varování, které platí dnes od 12 do 22 hodin, dnes dopoledne informovala obec prostřednictvím SMS InfoKanálu (podrobnosti o této službě naleznete zde).

(pm, mm)

Záplavy a povodně

  • Vytvořeno dne .

Komentáře   

-1 #26 Radek Modes 2012-09-25 11:23
Už Tvůj komentář sem nepatřil, nevím proč jsi ho sem psala. Ano Zuzko, lidi znají pravdu. Také Tebe už poznali a vědí s kým mají tu čest. Také všichni vědí, že jak uvádíš " jiná SDH finance neřeší" že to není pravda. Auta na vzduch nejezdí a jídlo a pití hasičům zajistit při velké fyzické zátěži musíš. A to stojí peníze. Proto jsem to napsal, protože jsme tam byli zadarmo a auto jsme si natankovali ze svého. Je třeba, aby to lidé, kteří jakoukoliv pomoc kritizují věděli. Jsi jako vždy mimo. Radku nevím o čem mluvíš, .....bla..bla.. bla...bla....bl a......
Ale víš, to co jsem napsal je pravda, všichni a dokonce i zastupitelé naší obce ví, jak jsi si nechala peníze pro Soptíky. Dokonce jsi nám ještě dodnes nevrátila dalekohled a buzolu. Trička nás díky Tobě stály čtyřnásobek. Platili jsme to zase díky Tobě z vlastního. Taky to všichni ví. Zbavili jsme se Tě, ale škodíš dobré věci jinde dál. Jo a s Tebou fakt problém nemám, jen si uprav trochu mozek, slušel by Ti moudřejší. Radek
Citovat
-3 #25 Zuzka 2012-09-24 14:59
Radku nevím o čem mluvíš, co na mě svaluješ, ale koukám, že to, co se ti hodí do krámu. Toto je debata, která sem mimo jiné nepatří a která je zcela zcestná. Hoď si na mě co chceš, lži, podvody, cokoliv. Je mi to jedno, naštěstí lidé znají pravdu :-). Jelikož nedokážu lhát, nešla jsem do politiky jako ty :-). Já nejsem ten, co o penězích píše všude možně.
Jestli máš se mnou nějaký problém, tak si ho vyřeš ... beze mě.
Citovat
+1 #24 Radek Modes 2012-09-13 19:48
Tajemná paní Zuzka - nám všem milá paní Zuzana Štědrá - komentář jako vždy o financích, který sem snad ani nepatřil. Zuzko právě kvůli Tobě jsem hlídal finance, aby se již nestalo to, že třeba nedostaneme díky Tobě slíbený výtěžek z půlmaratonu v Miřejovicích nebo aby se třeba za trička pro soptíky nevybíralo 50,- Kč, ale 200,- Kč, která opravdu stály. Proto ty finance, proto ještě bez Tebe fungujeme víš? Radek
Citovat
+4 #23 velitel JSDH 2012-09-13 10:01
Cituji Pavel Matoušek:
Vis Zuzko, vy jste se tu vsichni s pani Rymelovou do nich pustili, aniz byste znali jine okolnosti, nez to, ze nekdo nekam cerpal vodu. Oni dostavaji dotace, ale jednotka muze vykazat cestu jen k ohlasene udalosti a to jim obec proplati z penez na JSDH. Jakakoliv dalsi cesta jde z penez SDH, ktere sice dostava take prispevek od obce, ale ne na zasahy. Proto argumentace o nafte.


Lépe bych to Pavle nenapsal :-)
Jinak za jednotku děkuji za naše zastání.......
Citovat
+5 #22 Pavel Matoušek 2012-09-13 08:24
Vis Zuzko, vy jste se tu vsichni s pani Rymelovou do nich pustili, aniz byste znali jine okolnosti, nez to, ze nekdo nekam cerpal vodu. Oni dostavaji dotace, ale jednotka muze vykazat cestu jen k ohlasene udalosti a to jim obec proplati z penez na JSDH. Jakakoliv dalsi cesta jde z penez SDH, ktere sice dostava take prispevek od obce, ale ne na zasahy. Proto argumentace o nafte.
Citovat
-5 #21 Zuzka 2012-09-12 20:55
Pavle, já nic proti nim nemám :-). Jen si myslím, že by to tady neměli zase přepočítávat na peníze (tedy někteří, ne všichni.). Ale je dobře, že vyjeli. Nicméně dotace dostávají (i od obce). to je prostě fakt. Takže já je "nekamenuji" :-).
Citovat
+7 #20 Pavel Matoušek 2012-09-12 13:58
Zuzko, hasici byli volani na Dolni Naves a do Zameckeho udoli. Potud sluzebnich ukonu. Cesta do Loucek byla uz jen jejich dobrovolna aktivita, ktera je zde po "zasluze" potrestana.
Znovu opakuji JSDH byla vyslana na dva zasahy v Lesanech!
A uz je krucinal nechte bejt!
Citovat
-6 #19 Zuzka 2012-09-12 10:50
Je vážně zvláštní, jak p. Modes vše hodnotí hlavně na peníze. Vyjížděli na úkor rodin, na vlastní náklady pořídili naftu ... . Co to je? Vždyť pokud je to výjezd, tak přece na toto přišpívá obec, nebo ne? Je možné že se pletu, ale ... . A nedostávají snad hasiči příspěvky od obce, mimo jiné? A copak ve svém rozpočtu hasiči nepočítají také s tím, že vyjedou k takovýmto nečekaným událostem? Proč tady pan Modes řeší i naftu? Nafta se záplavami přeci nemá nic společného. A je pravda, že auta na vzduch nejezdí, ale žádné jiné SDH takovéto "prkotiny", jako je spotřebovaná nafta při výjezdu neřeší. Nebo snad tito hasiči myslí pouze na peníze. To snad ne!!
Citovat
+6 #18 Radek Modes 2012-09-11 20:47
Cituji Zuzana H.:
To že se pan Modes postavil za své kolegy z krajského hasičského sboru je sice moc hezké, ale co je to za logiku odčerpat vodu ze zahrad a domů v Zámeckém údolí a vytopit tak další rodinné domky v ulici V Loučkách. To, že se voda nedá odčerpávat do kopce ví snad každý a co takhle pořídit delší hadici? To nebylo jiné řešení ???


Já se za ně Zuzko nepostavil, ale když jsem viděl situaci, tak nebyla jiná možnost. Ta delší hadice by musela být aspoň 5-ti set metrová a stejně by u někoho končila. Tam je problém, že Zámecký resort nemá řešenou odpadní vodu. Státní hasiči a ani my za to nemůžeme. Hlavně jsme to neřešili my, ale profíci. Nás tam odvolali až po všem. My byli celou dobu v Lešanech na příkaz operačního střediska.
Citovat
+5 #17 Radek Modes 2012-09-11 20:35
Dobrý večer,
děkuji všem zúčastněným za jejich názory. Děkuji také všem, kteří se mně zastali. Velitel naší jednotky vám vysvětlil, jak to prostě je. Když proběhne záplavová vlna, bohužel jsou na tom nejhůře ti naspod a to ulice V Loučkách je. Jeli jsme na úkor našich rodin za naši naftu s našimi lidmi vám nezištně pomoci aniž by nás tam poslalo operační středisko HZS, kterému jsme podřízeni. My si totiž vážení katastrofy nevybíráme a ani nejsme od toho, abychom jim předcházeli, to prostě neumíme. Umíme jen pomoci v neštěstí a to dokonce i lidem, kteří očekávají jako první pomoc a přitom nikoho neinformují - myslím tím zásahové operační středisko IZS nebo představitele obce. Ano, paní starostka mi na základě telefonátu paní Rymelové volala, abychom okamžitě ukončili čerpání do ulice V Loučkách, vůbec jsem ale nevěděl, co se děje. Příště bych vás chtěl požádat, abyste mně rovnou zastřelili. Nebo až vám pomůžu z nejhoršího, to bude lepší. Děkuji vám. Váš Radek Modes
Citovat
0 #16 velitel JSDH 2012-09-11 16:22
Tak vážení-naposled y vás vyzívám aby jste nám poradili jak v těchto situacích máme postupovat ???
Citovat
-7 #15 Radek R. 2012-09-11 16:02
Jelikož obhajovat čerpání vody z kopce na ostatní domy a tak stále dokola a doufat že tam snad jednou už nikdo bydlet nebude je podle mě minimálně krátkozraké.
Citovat
+1 #14 Radek R. 2012-09-11 15:59
Tak tím padem se omlouvám panu Modesovi a komentář směřuji k veliteli
Citovat
+2 #13 Pavel Matoušek 2012-09-11 15:45
Vse jsem cetl velmi peclive. A jakozto byvaly profesionalni hasic na to mam svuj nazor.
Citovat
+1 #12 velitel JSDH 2012-09-11 15:43
Vážení omlouvám se, že jsem se nepodepsal-veli tel hasičů je Jan Gregor což jsem neuvedl jelikož jsem si myslel, že jste četli celý článek !!! Tak nevím proč utočíte na p.Modese ?! Hůrá a teď do mě! Jinak děkuji panu Matouškovi za jeho poděkování :-)) Vůbec nevidím důvod proč tady někoho pranýřujete.
Citovat
-5 #11 Michaela R. 2012-09-11 15:40
Pro p. Matouška
Dle vašeho úsudku soudím, že jste si předchozí komentáře nepřečetl. Šlo o reakci na vyjádření p. Modese k celé situaci. Nechci a nemám zájem se dotknout ostatních členů Nelahozevských hasičů.
Citovat
-5 #10 Radek R. 2012-09-11 15:31
Podle nàzorů pana Modese je vidět, že opravdu vzdělání a praxe není patent na rozum. Obhajování špatného úsudku, který měl za následek vytopení dalších domů a ještě ho prohlašovat za správný, to chce opravdu velký kus samolibosti.
Citovat
+6 #9 Pavel Matoušek 2012-09-11 14:46
Cituji Michaela R.:
ráda bych odpravila chybu v článku. Nebyla to jedna obyvatelka Louček ale byla to celá řada obyvatel, která se snažila zabránit čerpání vody na jejich zahrady. Vyjádření p. Modese, že nikdo nechtěl jejich pomoc - proč také když dorazí ,když už je uklizeno, vody vynesena a vytřeno. Čekat na jejich pomoc tak by to dopadlo daleko hůře. Takže ne že nikdo nechtěl pomoc... nikdo už ji zkrátka nepotřeboval. škoda, že si p.Modes nezažil to samé co my. A ve chvíli kdy by si myslel, že je vše zažehnáno, by mu ti co by jeli pomáhat zatopili zahradu znova... pak bych ráda viděla vyjádření... kdo nezažil neví...

Vazena pani Michaelo R, rad bych upozornil, ze nase jednotka necerpala vodu v Zameckem udoli, takze ti, co Vam jeli nabidnout pomoc, zadnou skodu nikomu nezpusobili. Navic Vam tu pomoc jeli nabidnout navzdory tomu, ze je do Vasi ulice nikdo nevolal. A jeli tam dobrovolne a ve svem volnu, misto koukani na televizi nebo venovani se rodine. Vodu cerpala jednotka profesionalnich hasicu z Kralup. A rozhodnuti o tom jak bude probihat zasah je plne v kompetenci velitele zasahu.
Nechapu tedy Vas vypad vuci panu Modesovi a ostatnim klukum z jednotky.
Vubec od Vas neni hezke prat nekomu takovou pohromu!
Ale i tak se da rici dekuji za nabidnutou pomoc!

Timto dekuji vsem clenum JSDH Nelahozeves za provedenou praci a za nabidku nevyzadane pomoci postizenym obcanum nasi obce.
Dekuji i vsem dobrovolnikum, kteri nezjistne pomohli svym sousedum!

Pavel Matousek
zastupitel
Citovat
-7 #8 Michaela R. 2012-09-11 14:43
Tak jestli vás ve škole učí když zaplavit tak všechny tak je to velice smutné
Citovat
+3 #7 velitel JSDH 2012-09-11 14:27
Vážená paní, jak jsem již psal-hasiči nemohou být na více místech součastně!!!!!! !!! Vždy se jezdí postupně jak vzniká mimořádná situace a jak lidé volají na operační středisko. V tuto danou chvíli to byla událost v obci Lešany,Zámecký resort a v poslední řadě V Loučkách.Ještě jednu věc bych rád věděl- mohla by jste mi poradit jak teda mají hasiči postupovat při těchto událostech? Zřejmě jsem nedával pozor, když jsem studoval 5 let hasičskou školu a 16letá praxe mi asi taky neda nic do života.......
Citovat
-5 #6 Michaela R. 2012-09-11 13:24
ráda bych odpravila chybu v článku. Nebyla to jedna obyvatelka Louček ale byla to celá řada obyvatel, která se snažila zabránit čerpání vody na jejich zahrady. Vyjádření p. Modese, že nikdo nechtěl jejich pomoc - proč také když dorazí ,když už je uklizeno, vody vynesena a vytřeno. Čekat na jejich pomoc tak by to dopadlo daleko hůře. Takže ne že nikdo nechtěl pomoc... nikdo už ji zkrátka nepotřeboval. škoda, že si p.Modes nezažil to samé co my. A ve chvíli kdy by si myslel, že je vše zažehnáno, by mu ti co by jeli pomáhat zatopili zahradu znova... pak bych ráda viděla vyjádření... kdo nezažil neví...
Citovat
+7 #5 velitel JSDH 2012-09-11 13:20
Plně Vás chápu, ale jednak nedisponujeme výkonným čerpadlem, které by dovedlo tlačit vodu na delší vzdálenosti a v tu danou chvíli bylo nahlášených spoustu událostí, takže bohužel hasiči nemohou být na všech místech součastně.
Nevím co by jsme v danou chvíli mohli s tou tekoucí vodou dělat? Jednak odčerpávání se začíná vždy až po ustálení srážek a opadnutí povrchových vod a to platí i pro odklízecí práce, takže si myslím, že i nabídnutá pomoc např. 1hod po mimořádné události přijde vhod a je jen na člověku jak s ní využije. Ale to by jsme se mohli dohadovat pořád-jediný problém je, že tam ten resort vůbec stojí a při výstavbě došlo i porušení nebo změnění odvodňovacích stok, jelikož resort v té poloze funguje jako hráz. Bohužel to mi nevyřešíme a myslím si, že na úřadě s tím mají sami plno starostí.
Hlavně se člověk nemůže zavděčit úplně všem.
Citovat
0 #4 Frantisek B. 2012-09-11 12:48
Děkuji čtyřem chlapům z čp.182 za pomoc při odstraňování
zaplavení naší verandy /20 cm vody /. Nebý okamžitého zásahu chybělo pár cm a bylo zatopeno celé přízemí mého rodiného
domu..Nabízená pomoc p.Modesem po desáté večer by přišla s křížkem po funuse.Také nesouhlasím s vyjádřením p.Modese.
Vodu sklutečně nelze čerpat do kopce,ale šlo ji čerpat do ulice v Loučkách,která je asfaltová a je 6 m opod úrovní Rezortu.-
Citovat
+2 #3 velitel JSDH 2012-09-11 10:48
Dobrý den,
nebudu se k tomu dlouze vyjadřovat, ale postup byl správný a pokud by jsme byli na místě my tak bych to také takhle nařídil. Nevím kdo tam z vás byl a může soudit co bylo správné či nikoliv. Jen by mě zajímalo čemu by pomohla jedna hadice ??? A další otázka- poznali jste 1000litrů, které se odčerpali v těch hektolitrech co napršelo????? Prostě v danou chvíli to nešlo udělat jinak! Zajímavé je, že když jsme přejeli do ulice V Loučkách nikdo nechtěl nic čerpat ani pomoc-svědek pan místostarosta. Takže závěrem, když tomu nerozumím tak se do ničeho nemontuji. Pokavaď máte nějaký dotaz nebo mě poučíte jak se co má dělat tak mi každý může klidně zavolat a já si to rád vyslechnu.
Citovat
-3 #2 Dana R. 2012-09-11 10:14
Jsem ta jedna obyvatelka z ulice (Dana Rymelová) a plně souhlasím s názorem Zuzany H. Mám pro pana Modese řešení - příště delší hadice a s vodou rovnou do ulice V Závětině (je to taky z kopce). Takže když vytopit, tak všechny???? To snad ne.
Citovat
0 #1 Zuzana H. 2012-09-11 10:05
To že se pan Modes postavil za své kolegy z krajského hasičského sboru je sice moc hezké, ale co je to za logiku odčerpat vodu ze zahrad a domů v Zámeckém údolí a vytopit tak další rodinné domky v ulici V Loučkách. To, že se voda nedá odčerpávat do kopce ví snad každý a co takhle pořídit delší hadici? To nebylo jiné řešení ???
Citovat

Přidat komentář


Provozovatelem portálu Nela.cz je Občanské sdružení Nelahozeves. Nejedná se o oficiální stránky obce. Obsah těchto stránek může být šířen pouze v souladu s licenčními podmínkami.