• Titulní stránka

Na skládce Uhy má vyrůst linka, která z odpadů vyrobí palivo

DSCF8402
V těchto místech má vyrůst hala pro přeměnu odpadu na palivo.
V těchto místech má vyrůst hala pro přeměnu odpadu na palivo.
Na území Nelahozevsi, v těsném sousedství skládky Uhy, chce odpadová firma .A.S.A. postavit halu s novou výrobní linkou. Ta by ze směsného odpadu přiváženého na skládku dokázala vyrobit alternativní palivo pro cementárny.

Hala o ploše 4 300 čtverečních metrů má vyrůst severně od současné skládky (směrem k hlavní silnici). Záměr bude nyní podroben posuzování vlivů na životní prostředí (tzv. EIA). S výstavbou chce .A.S.A. začít v roce 2017, provoz by měl být zahájen o rok později. Firma se tak začíná připravovat na rok 2024, od kterého má být již skládkování směsného odpadu zakázáno.

V současné době se na skládku vozí v průměru zhruba 110 tisíc tun odpadu ročně. Přibližně polovina z něj by v budoucnu měla procházet novou linkou. Z 60 tisíc tun odpadů by linka měla ročně vyrobit 30 tisíc tun alternativního paliva označovaného jako SRF (Solid Recovery Fuel). Vyrobené palivo se bude z areálu odvážet pryč do cementárny, nevyužitelný odpad odfiltrovaný při výrobě paliva skončí na skládce.

Jak se z odpadu stane palivo?

postup
Postup zpracování odpadu (z dokumentace vypracované investorem pro EIA)
Postup zpracování odpadu (z dokumentace vypracované investorem pro EIA)
Odpad se po složení do zařízení nejprve rozdrtí na části o velikosti max. 20 centimetrů. Následuje magnetická separace železných kovů, odloučené železo se automaticky sype do přistaveného kontejneru. Zbytek odpadu následně prochází vibračním sítem, které z odpadu odfiltruje jemné inertní materiály do velikosti 3 cm, jako je popel, písek, zemina či drobné složky stavební sutě. Ty se pak převezou na skládku.

To, co zůstane na sítu (tzv. nadsítná frakce), pak putuje na otáčející se buben, který je ofukován proudem vzduchu. Těžké materiály s vyšší hustotou (kameny, suť, sklo apod.) nedokážou buben překonat, propadávají štěrbinou do připraveného boxu a opět končí na skládce.

Linkou tedy dále pokračují jen lehké materiály, jako je plast, papír, textil, suché dřevo či obaly tetrapack, které proud vzduchu dokáže přefouknout přes buben.

Dalším důležitým procesem je odfiltrování PVC, aby byl garantován nízký obsah chlóru ve výsledném produktu. Částečky PVC odhaluje na jedoucím pásu infračervený detektor. Ten pak na příslušném místě aktivuje vzduchovou trysku, která částečku “přefoukne” za přepážku na vedlejší dopravník, který PVC dopraví do kontejneru.

Výsledný produkt se pak nadrtí na částečky o velikosti do 8 cm a připraví se na odvoz z areálu. Palivo budou odvážet velkoobjemové návěsy o nosnosti 22 tun, celkem by mělo jít o cca šest vozidel denně. Jezdit by měly výhradně přes Uhy.

Celá technologie se bude nacházet v uzavřené hale.

Připomínky k záměru může zaslat kdokoliv do 20 dnů od jeho oficiálního zveřejnění na adresu krajského úřadu. K tomu by mělo dojít během několika dnů.

Jedním z účastníků řízení bude i obec Nelahozeves. “Se záměrem se seznámíme a pak teprve zvážíme náš postoj,” říká starosta Josef Kebrle, v minulosti předseda místního ekologického spolku OsN. Jak starosta naznačil, obec si patrně nechá k záměru vypracovat oponentní posudek od vybraného externího ekologického auditora. “Prioritou pro nás bude co nejmenší zatížení životního prostředí v Nelahozevsi,” upozorňuje starosta.

p1000803
Linka pro přeměnu odpadu na palivo. | Foto: .A.S.A.
Linka pro přeměnu odpadu na palivo. | Foto: .A.S.A.
To potvrzuje i zastupitelka a předsedkyně komise životního prostředí Olga Riegertová. “Zpracování odpadů a jeho další využití je obecně správná cesta. Je však nutné podrobněji posoudit, zda záměr bude mít opravdu tak minimální dopad na naši obec, jak investor tvrdí.” Podle zastupitelky je také třeba vzít v potaz dlouhodobou dopravní zátěž v Podhořanech, přes které jezdí nákladní vozidla na skládku. “Jakmile budou v okolí uzavřeny jiné skládky, přičemž rok 2024 není zase tak daleko, soustředí se dovoz odpadů do tohoto třídicího centra.” Vysoké zatížení silnice přes Podhořany by se tak podle Olgy Riegertové mohlo prodloužit o dalších několik let.

Zvýšené intenzity nákladní dopravy se obává i předseda Občanského sdružení Nelahozeves (OsN) Josef Novotný. Ke slovům investora, že záměr nebude mít prakticky žádné negativní dopady na životní prostředí v obci, je skeptický. “Určitě to kvalitě života v Nelahozevsi nic dobrého nepřinese. Vznikne další prostor s reálným zvýšením prašnosti, hluku a smradu.” Podle předsedy, který ve funkci letos v únoru vystřídal současného starostu, je v záměru současně skryta hrozba nižších poplatků za ukládání odpadů na skládku, protože část odpadů přeměněných na palivo se z areálu zase odveze pryč. Z těchto odpadů firma žádné poplatky neodvede. “Oproti původnímu harmonogramu bude skládkování pomalejší. Obci se tím rozkládají příjmy z poplatků do daleko delší doby skládkování, zatímco společnosti .A.S.A. se podstatně zvedá profit,” upozorňuje Josef Novotný. Podle předběžných propočtů provedených portálem Nela.cz by zprovoznění nové linky snížilo příjmy obcí Nelahozeves a Uhy v souhrnu zhruba o 10 milionů korun ročně. (Otázku rozdělení příjmů mezi obě obce v tuto chvíli řeší krajský úřad - více zde.)

Dokumentace EIA ke stažení

(mm)

Skládka Uhy

Přidat komentář


Provozovatelem portálu Nela.cz je Občanské sdružení Nelahozeves. Nejedná se o oficiální stránky obce. Obsah těchto stránek může být šířen pouze v souladu s licenčními podmínkami.